Porazí Škoda 120 elektromobil v šprinte na 400 m? Preverili sme virálny mýtus s novou Daciou
Dacia Spring je novým najlacnejším elektromobilom, ktorý je dostupný na Slovenskom trhu. Už z našej recenzie ti musí byť jasné, že nejde o žiadneho „trhača asfaltu“ či „diaľničný krížnik“, ale o čisto mestské presúvadlo. Mestským podmienkam rumunská automobilka prispôsobila aj výkon auta, ktoré údajne zrýchľuje pomalšie, než 40-ročná Škoda 120.
Nedávno sme ti totiž priniesli článok, že elektrická Dacia Spring je v akcelerácii na stovku papierovo pomalšia než najobľúbenejšie auto Čechov a Slovákov spred troch dekád. Škoda 120 v prevedení 742, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976, dosiahne 100 km/h podľa papierov za 18 sekúnd.
Dacia Spring to podľa výrobcu zvládne za približne 15 sekúnd, no reálne výsledky z viacerých testov ukázali, že Spring dosiahne rýchlosť 100 km/h aj za viac ako 19 sekúnd. Teoreticky by tak mal 40-ročný spaľovák zrýchľovať lepšie, ako nový elektromobil.
Šprint „na štvrť míle“
Papierové porovnávačky či porovnania na základe videí a testov z rozličných miest ale nie sú úplne relevantné. Daciu Spring a Škodu 120 sme preto postavili „na čiaru“, vedľa seba.
Pre vyššiu presnosť údajov sme mali v jednom aj druhom vozidle telemetriu, ktorá nám poskytla presnú informáciu o čase zrýchlenia z 0 na 100 km, ako aj čase, za ktorý obe autá zvládli šprint na 400 metrov, čiže takmer štvrť míle.
Počas testu sme s oboma autami absolvovali hneď niekoľko šprintov a z oboch vozidiel sme zobrali ten najlepší dosiahnutý čas. Výsledok testu je až „prekvapivo neprekvapivý“.
Zub času je neúprosný
Pred štartom sme si absolútne netrúfli povedať, ktoré auto by mohlo šprint na 400 metrov vyhrať. Miernejším favoritom bol ale elektromobil a to aj napriek jeho zdanlivo horším špecifikáciám.
Úvodné metre po štarte naznačovali fiasko a teda, že Dacia Spring bude skutočne pomalšia než 40-ročná Škoda 120. Po pár sekundách sa ale rumunský elektromobil začal predierať dopredu. Stará česká legenda totiž strácala cenné sekundy pri každom preradení prevodového stupňa, kedy logicky prichádzalo k prerušeniu prenosu výkonu na vozovku.
Už z vizuálneho hľadiska bolo jasné, že vo finále je Dacia rýchlejšia. Pomyselnú cieľovú pásku preťala pred „Škodovkou“ o niekoľko dĺžok auta. Namerané hodnoty z telemetrie nám odhalili ešte zaujímavejšie hodnoty.
Spring prešiel 400 m úsek za 19,3 sekundy, zatiaľ čo Škoda 120 ho zvládla až za 23,4 sekundy. Takmer 40-ročný spaľovák je teda o celé štyri sekundy pomalší. Na cieľovej páske dosiahla Dacia rýchlosť 103,8 km/h, zatiaľ čo Škodovka išla iba 90,7 km/h.
Pri meraní zrýchlenia z 0-100 km/h sme narazili na problém. Ten sa ale netýkal Dacie, ktorá dosiahla „stovku“ za 17,3 sekundy, čo je, oproti papierovým údajom, naozaj o dve sekundy pomalšie.
Škoda 120 žiaľ na našej testovacej rovinke rýchlosť 100 km/h ani nedosiahla a s časom tesne pod 27 sekúnd sa k vytúženej „stovke“ iba priblížila. Mýtus, že 40-ročná Škodovka je rýchlejšia ako elektrická Dacia Spring, sme teda definitívne vyvrátili.
Loading…
Na staršom spaľováku sa rozhodne podpísal zub času a vekom motor aj prevodovka degradovali, čím auto stratilo svoj plný papierový výkon. Na druhej strane musím obhájiť aj elektrickú Daciu, ktorá počas testu taktiež nemala k dispozícii svoj plný výkon.
Maximálny výkon elektromobilu totiž veľmi závisí od stavu nabitia batérie. Plne nabitý Spring by v zrýchlení dosiahol ešte lepší čas, no počas testu bola batéria nabitá len 40-50 %. Auto s takouto úrovňou nabitia batérie je o poznanie „lenivejšie“, takže týmto faktorom sme dokonca čiastočne vyrovnali degradáciu Škody 120 spôsobenú jej vekom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spojili sa s Američanmi. Volkswagen chystá radikálnu zmenu legendárneho modelu
Európsky líder prekvapil. Chce odpratať spaľováky, no znižuje kľúčovú podporu pre elektromobily
Jeden motor im nestačil. Američania ukázali beštiálne SUV, z 0 na 100 zrýchli pod 3 sekundy
Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
Záhadné poškodenie káblov: Vyšetrovanie odhaľuje možné stopy až v Číne
Zásadná zmena. Čítačky občianskych skončia, všetko vybavíš cez mobil
Budú Slováci tankovať bez stresu? Analytik prezradil, aké ceny pohonných látok nás čakajú
TikTok vyjadril sklamanie zo zákazu sociálnych sietí pre deti v Austrálii
Južná Kórea dokončila vývoj raketového zachytávača, ktorý odvráti hrozby z KĽDR
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené