Porazí Škoda 120 elektromobil v šprinte na 400 m? Preverili sme virálny mýtus s novou Daciou
Dacia Spring je novým najlacnejším elektromobilom, ktorý je dostupný na Slovenskom trhu. Už z našej recenzie ti musí byť jasné, že nejde o žiadneho „trhača asfaltu“ či „diaľničný krížnik“, ale o čisto mestské presúvadlo. Mestským podmienkam rumunská automobilka prispôsobila aj výkon auta, ktoré údajne zrýchľuje pomalšie, než 40-ročná Škoda 120.
Nedávno sme ti totiž priniesli článok, že elektrická Dacia Spring je v akcelerácii na stovku papierovo pomalšia než najobľúbenejšie auto Čechov a Slovákov spred troch dekád. Škoda 120 v prevedení 742, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976, dosiahne 100 km/h podľa papierov za 18 sekúnd.
Dacia Spring to podľa výrobcu zvládne za približne 15 sekúnd, no reálne výsledky z viacerých testov ukázali, že Spring dosiahne rýchlosť 100 km/h aj za viac ako 19 sekúnd. Teoreticky by tak mal 40-ročný spaľovák zrýchľovať lepšie, ako nový elektromobil.
Šprint „na štvrť míle“
Papierové porovnávačky či porovnania na základe videí a testov z rozličných miest ale nie sú úplne relevantné. Daciu Spring a Škodu 120 sme preto postavili „na čiaru“, vedľa seba.
Pre vyššiu presnosť údajov sme mali v jednom aj druhom vozidle telemetriu, ktorá nám poskytla presnú informáciu o čase zrýchlenia z 0 na 100 km, ako aj čase, za ktorý obe autá zvládli šprint na 400 metrov, čiže takmer štvrť míle.
Počas testu sme s oboma autami absolvovali hneď niekoľko šprintov a z oboch vozidiel sme zobrali ten najlepší dosiahnutý čas. Výsledok testu je až „prekvapivo neprekvapivý“.
Zub času je neúprosný
Pred štartom sme si absolútne netrúfli povedať, ktoré auto by mohlo šprint na 400 metrov vyhrať. Miernejším favoritom bol ale elektromobil a to aj napriek jeho zdanlivo horším špecifikáciám.
Úvodné metre po štarte naznačovali fiasko a teda, že Dacia Spring bude skutočne pomalšia než 40-ročná Škoda 120. Po pár sekundách sa ale rumunský elektromobil začal predierať dopredu. Stará česká legenda totiž strácala cenné sekundy pri každom preradení prevodového stupňa, kedy logicky prichádzalo k prerušeniu prenosu výkonu na vozovku.
Už z vizuálneho hľadiska bolo jasné, že vo finále je Dacia rýchlejšia. Pomyselnú cieľovú pásku preťala pred „Škodovkou“ o niekoľko dĺžok auta. Namerané hodnoty z telemetrie nám odhalili ešte zaujímavejšie hodnoty.
Spring prešiel 400 m úsek za 19,3 sekundy, zatiaľ čo Škoda 120 ho zvládla až za 23,4 sekundy. Takmer 40-ročný spaľovák je teda o celé štyri sekundy pomalší. Na cieľovej páske dosiahla Dacia rýchlosť 103,8 km/h, zatiaľ čo Škodovka išla iba 90,7 km/h.
Pri meraní zrýchlenia z 0-100 km/h sme narazili na problém. Ten sa ale netýkal Dacie, ktorá dosiahla „stovku“ za 17,3 sekundy, čo je, oproti papierovým údajom, naozaj o dve sekundy pomalšie.
Škoda 120 žiaľ na našej testovacej rovinke rýchlosť 100 km/h ani nedosiahla a s časom tesne pod 27 sekúnd sa k vytúženej „stovke“ iba priblížila. Mýtus, že 40-ročná Škodovka je rýchlejšia ako elektrická Dacia Spring, sme teda definitívne vyvrátili.
Loading…
Na staršom spaľováku sa rozhodne podpísal zub času a vekom motor aj prevodovka degradovali, čím auto stratilo svoj plný papierový výkon. Na druhej strane musím obhájiť aj elektrickú Daciu, ktorá počas testu taktiež nemala k dispozícii svoj plný výkon.
Maximálny výkon elektromobilu totiž veľmi závisí od stavu nabitia batérie. Plne nabitý Spring by v zrýchlení dosiahol ešte lepší čas, no počas testu bola batéria nabitá len 40-50 %. Auto s takouto úrovňou nabitia batérie je o poznanie „lenivejšie“, takže týmto faktorom sme dokonca čiastočne vyrovnali degradáciu Škody 120 spôsobenú jej vekom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP