Nemecko otáča, krajina chce zrazu zachrániť spaľováky. Má to však jeden háčik
Nedávno schválený zákaz predaja spaľovákov vyvoláva v radoch zákonodarcov, ale aj bežných ľudí, vášnivé diskusie. Jedna skupina zákon kvituje, tá druhá ho odsudzuje, no pre dosiahnutie klimatických cieľov zrejme neexistuje iná možnosť. Nemecko si ale myslí, že spaľováky by sa predsa len mali predávať aj po roku 2035, ak dokážu jazdiť na ekologické palivá, píše Reuters.
Elektromobilita nie je jediným riešením, ako dosiahnuť ekologické záväzky Európskej únie. Existuje šanca, ako by mohli spaľováky jazdiť aj po roku 2035. Riešením sú takzvané „uhlíkovo neutrálne“ palivá.
Nemecko si myslí, že treba rozvíjať všetky oblasti pohonu
Princíp fungovania spaľovacieho motora všetci dobre poznáme a tak vieme, že pri spaľovaní akéhokoľvek paliva budú vždy vznikať určité emisie. Pri spaľovaní fosílnych palív sa ale tieto emisie nedajú nijak znížiť.
Riešením môžu byť e-palivá, ktoré sa vyrábajú zachytávaním CO2. Takéto palivá v podstate ušetria emisie niekde inde, napríklad zachytávaním CO2 vo výrobnej fabrike, z ktorého sa následne vyrobí e-palivo. Emisie sa následne uvoľnia pri spaľovaní v aute, no aby sa dalo palivo považovať za klimaticky neutrálne, nesmie vozidlo vyprodukovať viac emisií, ako sa „zachránilo“ pri výrobe paliva.
Nemecko teda žiada, aby Európsky parlament vypracoval body a pravidlá, na základe ktorých by bolo jasne špecifikované, za akých podmienok by mohli vozidlá jazdiace na e-palivá fungovať.
Nemecký štátny tajomník pre dopravu, Michael Theurer, uviedol, že batériové elektromobily sú správnou cestou, ale chcelo by to, aby boli podporované aj iné technológie bezemisného pohonu. Narážal pritom na e-palivá a vodík, ktoré by si podľa neho našli uplatnenie najmä v ťažkej nákladnej doprave, píše Euractiv.
E-palivá môžu byť úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.
Ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Otázna je ich cena
E-palivá sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Medveď vystrašil rybára v obľúbenej rekreačnej oblasti: Obce bijú na poplach, poľovníci sú v teréne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP