Nemecko otáča, krajina chce zrazu zachrániť spaľováky. Má to však jeden háčik
Nedávno schválený zákaz predaja spaľovákov vyvoláva v radoch zákonodarcov, ale aj bežných ľudí, vášnivé diskusie. Jedna skupina zákon kvituje, tá druhá ho odsudzuje, no pre dosiahnutie klimatických cieľov zrejme neexistuje iná možnosť. Nemecko si ale myslí, že spaľováky by sa predsa len mali predávať aj po roku 2035, ak dokážu jazdiť na ekologické palivá, píše Reuters.
Elektromobilita nie je jediným riešením, ako dosiahnuť ekologické záväzky Európskej únie. Existuje šanca, ako by mohli spaľováky jazdiť aj po roku 2035. Riešením sú takzvané „uhlíkovo neutrálne“ palivá.
Nemecko si myslí, že treba rozvíjať všetky oblasti pohonu
Princíp fungovania spaľovacieho motora všetci dobre poznáme a tak vieme, že pri spaľovaní akéhokoľvek paliva budú vždy vznikať určité emisie. Pri spaľovaní fosílnych palív sa ale tieto emisie nedajú nijak znížiť.
Riešením môžu byť e-palivá, ktoré sa vyrábajú zachytávaním CO2. Takéto palivá v podstate ušetria emisie niekde inde, napríklad zachytávaním CO2 vo výrobnej fabrike, z ktorého sa následne vyrobí e-palivo. Emisie sa následne uvoľnia pri spaľovaní v aute, no aby sa dalo palivo považovať za klimaticky neutrálne, nesmie vozidlo vyprodukovať viac emisií, ako sa „zachránilo“ pri výrobe paliva.
Nemecko teda žiada, aby Európsky parlament vypracoval body a pravidlá, na základe ktorých by bolo jasne špecifikované, za akých podmienok by mohli vozidlá jazdiace na e-palivá fungovať.
Nemecký štátny tajomník pre dopravu, Michael Theurer, uviedol, že batériové elektromobily sú správnou cestou, ale chcelo by to, aby boli podporované aj iné technológie bezemisného pohonu. Narážal pritom na e-palivá a vodík, ktoré by si podľa neho našli uplatnenie najmä v ťažkej nákladnej doprave, píše Euractiv.
E-palivá môžu byť úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.

Ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Otázna je ich cena
E-palivá sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rodičovský dôchodok sa od základu zmení. Polovica seniorov nedostane vôbec nič
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Bitcoin sa môže prepadnúť na 10 000 dolárov. Analytici varujú pred cenovým kolapsom

Pokuta 600-tisíc eur a nové pravidlá pre influencerov. Taliansko pristúpilo k radikálnemu kroku, Slovensko môže nasledovať

Putin pritvrdil: Európskych lídrov označil za prasatá a pohrozil dobytím území silou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rodičovský dôchodok sa od základu zmení. Polovica seniorov nedostane vôbec nič
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Bitcoin sa môže prepadnúť na 10 000 dolárov. Analytici varujú pred cenovým kolapsom

Pokuta 600-tisíc eur a nové pravidlá pre influencerov. Taliansko pristúpilo k radikálnemu kroku, Slovensko môže nasledovať

