Nemci prišli na krutú pravdu. Vodíkové vlaky sú zlé, ihneď ich menia na elektrické
Prvá firma na svete, ktorá do svojich radov privítala inovatívne vodíkové vlaky, sa podľa portálu Quartz rozhodla tejto technológie vzdať a miesto toho prejsť na čosi efektívnejšie, čo si uvedomujú aj automobilky nielen v osobnej, ale tiež nákladnej doprave. Zdá sa však, že Slovensko naďalej kvôli vodíku šliape vedľa.
Slabá efektivita a drahá prevádzka
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá uviedla do komerčnej prevádzky vodíkové vlaky. Podľa informácií portálu Interesting Engineering sa však ukázalo, že existuje aj lepšie riešenie, ku ktorému teraz spoločnosť pristupuje. Vodíkové vlaky chce totiž vymeniť za batériové elektrické, ktorých prevádzka má byť efektívnejšia a menej nákladná.
V tlačovej správe spoločnosť tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich a aj keď je z hľadiska efektivity ešte vždy lepšia elektrifikácia samotnej trate, vlaky s batériami sú nesmierne flexibilné v prípade možných problémov a porúch takýchto tratí.
Momentálne LVNG prevádzkuje 14 vodíkových vlakov, do ktorých investovala až 93 miliónov eur. Rozdiel z hľadiska nákladov na prevádzku je však obrovský a v porovnaní s batériovými budú, z dlhodobého hľadiska, až o 80 % drahšie. Nevýhodou vodíkového pohonu je tiež slabá energetická efektivita, keďže tento proces obsahuje viac krokov a výroba vodíka je navyše, vo väčšine prípadov, závislá na fosílnych palivách.
Najlepší na dlhé trate
Zásadnou výhodou vodíkového pohonu je oveľa vyšší dojazd, ako pri batériových vozidlách. Kým zväčšenie batérie je nesmierne drahé, zväčšenie vodíkovej nádrže je len zlomkom ceny celého zariadenia.
Vodíkový sen Slovenska
Ešte donedávna sa vo veľkom hovorilo o vodíku aj na Slovensku, najmä vďaka bývalému ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi. Experti a množstvo štúdií však už dlhšiu dobu poukazujú na to, že vodík, aspoň s dnešnými technológiami, nie je riešení, osobnej dopravy.
Tento pohon mal nádej vo väčších vozidlách, avšak väčší pokrok nebol zaznamenaný ani v nákladnej doprave a zlé správy tentoraz prichádzajú aj pre vlakovú dopravu. Prvý vodíkový vlak sa na Slovensko dostal v minulom roku, avšak cez krajinu ho musela ťahať dieselová lokomotíva, keďže sa u nás vodíkové plničky zatiaľ nenachádzajú.
Je však nutné dodať, že má vodík aj niekoľko výhod, ako je napríklad nižšia hmotnosť v porovnaní s batériovými vlakmi, ktoré zásadne prekračujú hmotnostné limity slovenských železníc. Výhodné je aj oveľa rýchlejšie dočerpanie, na elektrifikovaných tratiach však takýto stroj nemá zmysel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Európska únia ustúpila. Automobilkám vyjde v ústrety s emisiami, elektromobily sklamali
Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
Lepšie spracovaný Hyundai som nevidel. Nové Santa Fe je ako tank, ktorý môžeš šoférovať aj na ceste
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Až 90 % ľudí zlyhá pri štvrtej otázke: Otestuj sa a zisti, či máš biológiu v malíčku
Zubári predávajú korunku 5-krát drahšiu: Expert s 20-ročnou praxou „odkryl“, čo ti tvoj stomatológ neprezradí
Dych prezradí prítomnosť Alzheimerovej choroby. Vedci priniesli prelomový diagnostický prístup
Nehoda na priecestí spôsobila dopravný chaos. Po zrážke vlaku s vozíkom sa tvoria kolóny
Nový pohľad vedcov na ADHD: Gény a traumy z detstva formujú poruchu v dospelosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Lepšie spracovaný Hyundai som nevidel. Nové Santa Fe je ako tank, ktorý môžeš šoférovať aj na ceste
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
- Slováci sa zamilujú. Nový elektromobil veľkej automobilky má dojazd 630 km a Netflix priamo v aute
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
-
- „Ide o otázku života a smrti,“ tvrdí Škoda. Automobilke hrozí likvidačná pokuta 2,6 miliardy eur
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Slováci sa zamilujú. Nový elektromobil veľkej automobilky má dojazd 630 km a Netflix priamo v aute
USA čelí extrémnym výkyvom počasia. Kým juhovýchod bojuje s ohňom, stred čaká snehová smršť
Telekomunikačný operátor hlási rekordné tržby. Priniesol ich nárast zákazníkov a strategické investície
Poľsko spúšťa centrum umelej inteligencie. Bude bojovať proti veľkým hrozbám
Inflácia na Slovensku sa mierne zmenila. Ceny môžu opäť nepríjemne stúpnuť
Slovensko posiela na Ukrajinu menej plynu. Trh reaguje na nové fakty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Až 90 % ľudí zlyhá pri štvrtej otázke: Otestuj sa a zisti, či máš biológiu v malíčku
Zubári predávajú korunku 5-krát drahšiu: Expert s 20-ročnou praxou „odkryl“, čo ti tvoj stomatológ neprezradí
Dych prezradí prítomnosť Alzheimerovej choroby. Vedci priniesli prelomový diagnostický prístup
Nehoda na priecestí spôsobila dopravný chaos. Po zrážke vlaku s vozíkom sa tvoria kolóny
Nový pohľad vedcov na ADHD: Gény a traumy z detstva formujú poruchu v dospelosti
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené