Nemci prišli na krutú pravdu. Vodíkové vlaky sú zlé, ihneď ich menia na elektrické
Prvá firma na svete, ktorá do svojich radov privítala inovatívne vodíkové vlaky, sa podľa portálu Quartz rozhodla tejto technológie vzdať a miesto toho prejsť na čosi efektívnejšie, čo si uvedomujú aj automobilky nielen v osobnej, ale tiež nákladnej doprave. Zdá sa však, že Slovensko naďalej kvôli vodíku šliape vedľa.
Slabá efektivita a drahá prevádzka
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá uviedla do komerčnej prevádzky vodíkové vlaky. Podľa informácií portálu Interesting Engineering sa však ukázalo, že existuje aj lepšie riešenie, ku ktorému teraz spoločnosť pristupuje. Vodíkové vlaky chce totiž vymeniť za batériové elektrické, ktorých prevádzka má byť efektívnejšia a menej nákladná.
V tlačovej správe spoločnosť tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich a aj keď je z hľadiska efektivity ešte vždy lepšia elektrifikácia samotnej trate, vlaky s batériami sú nesmierne flexibilné v prípade možných problémov a porúch takýchto tratí.
Momentálne LVNG prevádzkuje 14 vodíkových vlakov, do ktorých investovala až 93 miliónov eur. Rozdiel z hľadiska nákladov na prevádzku je však obrovský a v porovnaní s batériovými budú, z dlhodobého hľadiska, až o 80 % drahšie. Nevýhodou vodíkového pohonu je tiež slabá energetická efektivita, keďže tento proces obsahuje viac krokov a výroba vodíka je navyše, vo väčšine prípadov, závislá na fosílnych palivách.
Najlepší na dlhé trate
Zásadnou výhodou vodíkového pohonu je oveľa vyšší dojazd, ako pri batériových vozidlách. Kým zväčšenie batérie je nesmierne drahé, zväčšenie vodíkovej nádrže je len zlomkom ceny celého zariadenia.
Vodíkový sen Slovenska
Ešte donedávna sa vo veľkom hovorilo o vodíku aj na Slovensku, najmä vďaka bývalému ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi. Experti a množstvo štúdií však už dlhšiu dobu poukazujú na to, že vodík, aspoň s dnešnými technológiami, nie je riešení, osobnej dopravy.
Tento pohon mal nádej vo väčších vozidlách, avšak väčší pokrok nebol zaznamenaný ani v nákladnej doprave a zlé správy tentoraz prichádzajú aj pre vlakovú dopravu. Prvý vodíkový vlak sa na Slovensko dostal v minulom roku, avšak cez krajinu ho musela ťahať dieselová lokomotíva, keďže sa u nás vodíkové plničky zatiaľ nenachádzajú.
Je však nutné dodať, že má vodík aj niekoľko výhod, ako je napríklad nižšia hmotnosť v porovnaní s batériovými vlakmi, ktoré zásadne prekračujú hmotnostné limity slovenských železníc. Výhodné je aj oveľa rýchlejšie dočerpanie, na elektrifikovaných tratiach však takýto stroj nemá zmysel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Slovensko rieši paradoxný problém. Elektromobil si už nabiješ kdekoľvek, nová vyhláška môže všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadna situácia v slovenskom okrese: Obmedz pohyb vonku, radí SHMÚ
„Bohatý klan Trumpovcov umožňuje prezidentovi viesť samostatnú politiku. Nemusí sa nikomu zodpovedať.“ Odborníčka si „posvietila“ na Trumpov prejav
Zelenskyj si „kopol“ do Fica. „Nemôžete kupovať plyn od Moskvy a zároveň očakávať bezpečnostné záruky od Američanov“
Mal zobrať úplatok v hodnote takmer 180-tisíc eur. Ukrajinská bezpečnostná služba zadržala hlavného armádneho psychiatra
Huliak odmietol post podpredsedu Národnej rady SR. Miesto toho si „brúsi zuby“ na inú funkciu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
-
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Vie o nej málo Slovákov. Bezplatná aplikácia vybaví daňové priznanie za teba
Denne cez neho pretečie 9 miliónov m³. Slovenský prepravca plynu zvyšuje kapacitu od susedov
Útok očakávali už vopred. Ruskí hackeri napadli systémy bohatej európskej krajiny
Clá USA ohrozujú trh. Volkswagen varuje pred „škodlivými dôsledkami“
Slovákom zjednoduší cestovanie vlakom. ZSSK spustilo nový webový portál
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadna situácia v slovenskom okrese: Obmedz pohyb vonku, radí SHMÚ
„Bohatý klan Trumpovcov umožňuje prezidentovi viesť samostatnú politiku. Nemusí sa nikomu zodpovedať.“ Odborníčka si „posvietila“ na Trumpov prejav
Zelenskyj si „kopol“ do Fica. „Nemôžete kupovať plyn od Moskvy a zároveň očakávať bezpečnostné záruky od Američanov“
Mal zobrať úplatok v hodnote takmer 180-tisíc eur. Ukrajinská bezpečnostná služba zadržala hlavného armádneho psychiatra
Huliak odmietol post podpredsedu Národnej rady SR. Miesto toho si „brúsi zuby“ na inú funkciu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené