Nemci prišli na krutú pravdu. Vodíkové vlaky sú zlé, ihneď ich menia na elektrické
Prvá firma na svete, ktorá do svojich radov privítala inovatívne vodíkové vlaky, sa podľa portálu Quartz rozhodla tejto technológie vzdať a miesto toho prejsť na čosi efektívnejšie, čo si uvedomujú aj automobilky nielen v osobnej, ale tiež nákladnej doprave. Zdá sa však, že Slovensko naďalej kvôli vodíku šliape vedľa.
Slabá efektivita a drahá prevádzka
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá uviedla do komerčnej prevádzky vodíkové vlaky. Podľa informácií portálu Interesting Engineering sa však ukázalo, že existuje aj lepšie riešenie, ku ktorému teraz spoločnosť pristupuje. Vodíkové vlaky chce totiž vymeniť za batériové elektrické, ktorých prevádzka má byť efektívnejšia a menej nákladná.
V tlačovej správe spoločnosť tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich a aj keď je z hľadiska efektivity ešte vždy lepšia elektrifikácia samotnej trate, vlaky s batériami sú nesmierne flexibilné v prípade možných problémov a porúch takýchto tratí.
Momentálne LVNG prevádzkuje 14 vodíkových vlakov, do ktorých investovala až 93 miliónov eur. Rozdiel z hľadiska nákladov na prevádzku je však obrovský a v porovnaní s batériovými budú, z dlhodobého hľadiska, až o 80 % drahšie. Nevýhodou vodíkového pohonu je tiež slabá energetická efektivita, keďže tento proces obsahuje viac krokov a výroba vodíka je navyše, vo väčšine prípadov, závislá na fosílnych palivách.
Najlepší na dlhé trate
Zásadnou výhodou vodíkového pohonu je oveľa vyšší dojazd, ako pri batériových vozidlách. Kým zväčšenie batérie je nesmierne drahé, zväčšenie vodíkovej nádrže je len zlomkom ceny celého zariadenia.
Vodíkový sen Slovenska
Ešte donedávna sa vo veľkom hovorilo o vodíku aj na Slovensku, najmä vďaka bývalému ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi. Experti a množstvo štúdií však už dlhšiu dobu poukazujú na to, že vodík, aspoň s dnešnými technológiami, nie je riešení, osobnej dopravy.
Tento pohon mal nádej vo väčších vozidlách, avšak väčší pokrok nebol zaznamenaný ani v nákladnej doprave a zlé správy tentoraz prichádzajú aj pre vlakovú dopravu. Prvý vodíkový vlak sa na Slovensko dostal v minulom roku, avšak cez krajinu ho musela ťahať dieselová lokomotíva, keďže sa u nás vodíkové plničky zatiaľ nenachádzajú.
Je však nutné dodať, že má vodík aj niekoľko výhod, ako je napríklad nižšia hmotnosť v porovnaní s batériovými vlakmi, ktoré zásadne prekračujú hmotnostné limity slovenských železníc. Výhodné je aj oveľa rýchlejšie dočerpanie, na elektrifikovaných tratiach však takýto stroj nemá zmysel.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
Obrovský prešľap ikonickej značky. Od majiteľov odkúpi tisícky vozidiel, hrozí, že zhoria
Stellantis sa topí v problémoch. Zastavil výrobu legendárneho vozidla, dôvod je zarážajúci
Chystajú test najväčšieho elektrického lietadla. Vďaka geniálnej technológii doletí až 800 km
Prvý elektrický Range Rover je poriadna beštia. V kľúčovom teste zadupal aj spaľováky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobily dostanú obrovské vylepšenie. Nový elektrický motor má zásadnú výhodu
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- Chystajú test najväčšieho elektrického lietadla. Vďaka geniálnej technológii doletí až 800 km
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
-
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Elektromobily dostanú obrovské vylepšenie. Nový elektrický motor má zásadnú výhodu
- Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
Fanúšikovia šalejú. Jeden z najemotívnejších príbehov v dejinách športu dorazil online, vieme, kde ho nájdeš
Takáto aplikácia tu ešte nebola. Holup pomáha Slovákom zaradiť sa späť do života
Záhadné poškodenie káblov: Vyšetrovanie odhaľuje možné stopy až v Číne
Zásadná zmena. Čítačky občianskych skončia, všetko vybavíš cez mobil
Budú Slováci tankovať bez stresu? Analytik prezradil, aké ceny pohonných látok nás čakajú
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené