Nemci prišli na krutú pravdu. Vodíkové vlaky sú zlé, ihneď ich menia na elektrické
Prvá firma na svete, ktorá do svojich radov privítala inovatívne vodíkové vlaky, sa podľa portálu Quartz rozhodla tejto technológie vzdať a miesto toho prejsť na čosi efektívnejšie, čo si uvedomujú aj automobilky nielen v osobnej, ale tiež nákladnej doprave. Zdá sa však, že Slovensko naďalej kvôli vodíku šliape vedľa.
Slabá efektivita a drahá prevádzka
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá uviedla do komerčnej prevádzky vodíkové vlaky. Podľa informácií portálu Interesting Engineering sa však ukázalo, že existuje aj lepšie riešenie, ku ktorému teraz spoločnosť pristupuje. Vodíkové vlaky chce totiž vymeniť za batériové elektrické, ktorých prevádzka má byť efektívnejšia a menej nákladná.
V tlačovej správe spoločnosť tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich a aj keď je z hľadiska efektivity ešte vždy lepšia elektrifikácia samotnej trate, vlaky s batériami sú nesmierne flexibilné v prípade možných problémov a porúch takýchto tratí.
Momentálne LVNG prevádzkuje 14 vodíkových vlakov, do ktorých investovala až 93 miliónov eur. Rozdiel z hľadiska nákladov na prevádzku je však obrovský a v porovnaní s batériovými budú, z dlhodobého hľadiska, až o 80 % drahšie. Nevýhodou vodíkového pohonu je tiež slabá energetická efektivita, keďže tento proces obsahuje viac krokov a výroba vodíka je navyše, vo väčšine prípadov, závislá na fosílnych palivách.
Najlepší na dlhé trate
Zásadnou výhodou vodíkového pohonu je oveľa vyšší dojazd, ako pri batériových vozidlách. Kým zväčšenie batérie je nesmierne drahé, zväčšenie vodíkovej nádrže je len zlomkom ceny celého zariadenia.
Vodíkový sen Slovenska
Ešte donedávna sa vo veľkom hovorilo o vodíku aj na Slovensku, najmä vďaka bývalému ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi. Experti a množstvo štúdií však už dlhšiu dobu poukazujú na to, že vodík, aspoň s dnešnými technológiami, nie je riešení, osobnej dopravy.
Tento pohon mal nádej vo väčších vozidlách, avšak väčší pokrok nebol zaznamenaný ani v nákladnej doprave a zlé správy tentoraz prichádzajú aj pre vlakovú dopravu. Prvý vodíkový vlak sa na Slovensko dostal v minulom roku, avšak cez krajinu ho musela ťahať dieselová lokomotíva, keďže sa u nás vodíkové plničky zatiaľ nenachádzajú.
Je však nutné dodať, že má vodík aj niekoľko výhod, ako je napríklad nižšia hmotnosť v porovnaní s batériovými vlakmi, ktoré zásadne prekračujú hmotnostné limity slovenských železníc. Výhodné je aj oveľa rýchlejšie dočerpanie, na elektrifikovaných tratiach však takýto stroj nemá zmysel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
Skrytá kríza vyplávala na povrch. Kľúčová surovina pre elektromobily sa rýchlo míňa, Európe hrozí hlboký deficit
Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zrušené letenky, stovky výpovedí: Letecký gigant končí po 20 rokoch, „padol“ pod tlakom cien a konkurencie
Liek z tvojej lekárničky má zatočiť s Alzheimerom: Možno držíme v rukách prvý skutočný kľúč, naznačujú vedci
Hromadná žaloba na Pfizer: Obľúbený prípravok mal spôsobiť ženám nádory na mozgu. Spoločnosť údajne riziká zamlčala
Až 90 percent Slovákov nezvládne kvíz zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý
Rekreačný raj v plameňoch. Na východe Slovenska horeli chaty a lesný porast
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je väčší ako 4 olympijské bazény. Európsky štát stavia kolos, ktorý prepláva 80 km úplne bez emisií
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Vodíkové auto do každej rodiny? Táto „zázračná” súčiastka sľubuje koniec elektromobilov aj spaľovákov
Bez cloudu by nefungovali. Digitálna infraštruktúra Nemecka závisí od USA
Falošné správy sa šíria rýchlejšie ako pravda. Pomôcť môže špecializovaná AI
Na slovenské inštitúcie útočili hacktivisti aj APT skupiny. Väčšina z nich bola z dvoch krajín
Trump útočí na ekologický plán Kalifornie. Zastavil zákaz spaľovacích motorov
Slovensko drží krok s Európou. AI už využíva veľké percento firiem, ďalší sa pridajú čoskoro
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zrušené letenky, stovky výpovedí: Letecký gigant končí po 20 rokoch, „padol“ pod tlakom cien a konkurencie
Liek z tvojej lekárničky má zatočiť s Alzheimerom: Možno držíme v rukách prvý skutočný kľúč, naznačujú vedci
Hromadná žaloba na Pfizer: Obľúbený prípravok mal spôsobiť ženám nádory na mozgu. Spoločnosť údajne riziká zamlčala
Až 90 percent Slovákov nezvládne kvíz zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý
Rekreačný raj v plameňoch. Na východe Slovenska horeli chaty a lesný porast
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené