Revolúcia aj tvrdá slovenská realita. Prvý vodíkový vlak musela po Slovensku ťahať dieselová lokomotíva
Aktualizované: V piatok a v sobotu mali Slováci možnosť vidieť a zviesť sa prvým komerčne používaným vodíkovým vlakom. Išlo o súpravu Coradia iLint, akých po nemeckých železniciach premáva už vyše 70.
Na Slovensku a v Česku nie sú žiadne, výrobca, teda spoločnosť Alstom a aj minister hospodárstva Richard Sulík mohutne podporujúci vodíkovú budúcnosť našej krajiny, však vidia šancu, aby táto alebo podobné súpravy premávali po slovenských železniciach, ktoré nie sú elektrifikované.
Jedinou šancou takýchto tratí sú dnes len neekologické dieselové lokomotívy a vodík je teoreticky ich ideálnou náhradou.
Skoro ako elektrovlak, len bez nabíjania
Koncept takéhoto vlaku je pomerne jednoduchý. V nádrži s kapacitou 260 kg (len na porovnanie, vodíkový automobil Toyota Mirai má nádrž na necelých 6 kg) je uskladnený vodík, ktorý sa potom v palivovom článku zmiešava so vzduchom a ten produkuje čistú elektrickú energiu.
Vlak ju následne smeruje do trakčného meniča a poháňa pomerne bežný trakčný motor v náprave vlaku. Technológia prebytočnú energiu skladuje aj v batériách, tie sú však, podobne ako vo vodíkových autách, neporovnateľne menšie, ľahšie a lacnejšie ako v plne elektrických vlakoch alebo elektromobiloch.
Výhod je viac
Vodíkový pohon ten elektrický poráža aj v rýchlosti dopĺňania vodíka z vysokotlakej plničky, ktoré je opäť výrazne svižnejšie, ako by bolo nabíjanie na rýchlonabíjačke zaťažujúcej celú elektrickú sieť v okolí.
Vlak je vďaka absencii mohutných akumulátorov aj výrazne ľahší (približne 17 ton na nápravu), čím podlieza maximálny 22-tonový limit našich železníc a šetrí životnosť koľajových zvrškov. Batériové vlaky by sa dnes pohybujú aj na násobkoch maximálneho limitu, čo ich často diskvalifikuje z regionálnych tratí v horšom stave.
Na fotografiách si môžeš všimnúť, že v Bratislave Alstrom prezentoval len dvojsúpravu s kapacitou cca 150 pasažierov, ktorá pripomína skôr „motorák“ alebo električku ako celoštátny rýchlik.
Riaditeľ spoločnosti pre SK/CZ región Dan Kuruc však pre Fontech uviedol, že Alstrom má aj väčší 6-súpravový stroj s kapacitou cez 500 pasažierov. Alternatívou je tiež spojiť viacero kratších súprav s vlastnými nádržami, palivovými článkami a trakčným motorom až do slovenského limitu 200 metrov.
Neutrpí ani maximálna rýchlosť vlaku, ktorá je 140 km/h. Porovnávanie s bežnými rýchlikmi napríklad na trati Bratislava – Košice však nemá význam, na už elektrifikovaných tratiach totiž vodíkový vlak zmysel používať nemá. Ďalšou výhodou je tiež výrazne tichá a takmer nehlučná jazda.
Dojazd až 1 000 km, nie však na dnešnom Slovensku
Dojazd plne natankovaného vodíkového vlaku dosahuje až 1 000 km. Počas dvojdňovej prezentačnej jazdy, kedy vlak prichádzal z Českej republiky, to však bolo málo.
Ako uviedla ZSSK na svojom Facebooku, keďže na Slovensku ešte vodíkové plničky pre vlaky nemáme, po väčšinu trasy súpravu ťahali klasické lokomotívy. Nie však pri stanicach a pred ľuďmi, ktorým bol Alstom prezentovaný bez nich.
Vodíkový vlak je už na Slovensku. 🇸🇰Keďže v našej krajine zatiaľ nemáme infraštruktúru na čerpanie vodíka do vlakov,…
Posted by ZSSK on Thursday, May 19, 2022
Pôvodný článok z 16. mája: Keď minister hospodárstva Richard Sulík vlani hovoril o plánoch podľa ktorých by po slovenských železniciach jazdili vodíkové vlaky, tomu, že by sa tak mohlo stať už v najbližších rokoch, veril len málokto.
Už tento týždeň však plne ekologická súprava po našich koľajniciach skutočne prejde a vlak bude môcť vidieť prakticky ktokoľvek.
Samozrejme, nepôjde o žiadnu ostrú a pravidelnú linku. Francúzsko-slovenská obchodná komora však informuje, že na Slovensko dostane zatiaľ vôbec jediný vodíkový vlak, ktorý vo svete bežne komerčne jazdí.
Jediný model, ktorý reálne jazdí
Ide o súpravu Coradia iLint, ktorá od roku 2018 bežne premáva v neďalekom Nemecku. Podobne ako v prípade vodíkových elektromobilov, aj tento vlak má vodíkové palivové články, ktoré vyrábajú elektrickú energiu pre trakčný elektromotor. Okrem nízkeho hluku jazdu sprevádzajú už len nulové emisie, ak nerátame čistú vodu a vodnú paru.
Energiu z palivového článku dokáže dočasne uskladniť vo svojich batériách, no tie nemusia byť zďaleka také veľké a ťažké, ako by to bolo v prípade vlaku na batérie.
Vodíkový vlak z princípu obsluhovať najmä neelektrifikované trate, akých máme na Slovensku neúrekom (aj spodná trasa medzi Bratislavou a Košicami za Zvolenom a Banskou Bystricou) a dnes po nich dokážu jazdiť len neekologické dieselové lokomotívy.
Vlak príde na Slovensko z Českej republiky a v piatok a v sobotu (20. a 21. mája) sa postupne zastaví v Prievidzi, Topoľčanoch, Nitre, Nových Zámkoch, Komárne, Dunajskej Strede a Bratislave.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Známa sieť čerpacích staníc zatvára stovky prevádzok. Nahradia ich nabíjačky pre elektromobily
Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
Toto je elektromobil, ktorý nahradí legendárny Golf GTI. Volkswagen mu dal 320 koní a gigantickú batériu
Prudké zľacňovanie strieda nečakané zdraženie. Tesla zvyšuje cenu najobľúbenejšieho elektromobilu
Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
Musk priznal užívanie omamných látok. Pomáhajú mu odbúravať negatívne myšlienky, investori sú znepokojení
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené