Odborníci z rôznych segmentov čoraz viac diskutujú o energetickej transformácii a dosiahnutí uhlíkovej neutrality, ale aj o efektivite batériových či vodíkových riešení. Ktorá možnosť je však lepšia? Dokážu nám batérie pomôcť pri dosiahnutí týchto cieľov a zabezpečiť energetickú bezpečnosť? Alebo naopak, staviť by sme mali skôr na vodík? Odborníci odhalili víťaza tohto súboja, o téme informuje Slovenská batériová aliancia v tlačovej správe.

Batérie majú v mnohých smeroch navrch

Na margo batériových a vodíkových riešení sa vyjadril Marián Smik, predseda Slovenskej batériovej aliancie. Podľa neho sa na každé z týchto riešení sa dá pozrieť z cenového aj technologického hľadiska, časovej dostupnosti, reálnych projektov, ale aj environmentálneho hľadiska.

Michal Varga/FonTech

„Najväčšou výhodou batérií je ich cenová dostupnosť a odskúšanie v praxi. V oblasti elektromobility a úložísk energie je batériových riešení viac ako vodíkových. Výhody batérií vidím v tom, že ich môžu výrobcovia elektrickej energie využiť na splnenie nových limitov EÚ pri aktivácii podporných služieb. Práve batériové úložiská vedia zabezpečiť nielen reguláciu frekvencie a napätia, ale aj ukladanie energie z obnoviteľných zdrojov,“ uvádza.

Ich využitie je tak prínosné nielen pre výrobcov elektrickej energie, ale aj distribučné služby či konečných spotrebiteľov.

Vodík je silným hráčom na dlhé trate

Experti na batérie, aj napriek ich výhodám, priznávajú, že v horizonte rokov 2030 – 2050 už nebudú vedieť na 100 % pokryť dopyt po alternatívnych riešeniach v mobilite ani v priemysle. Aj keď dnes v praxi nie je až tak viditeľný ako batérie, našiel už svoje uplatnenie a jeho budúcnosť experti vidia hlavne v priemysle.

Z environmentálneho hľadiska je však potrebné prejsť zo sivého na zelený alebo modrý vodík, následne bude veľkým prínosom aj pre Slovensko vzhľadom na využitie v priemysle.

Skutočne ekologický je totiž iba zelený vodík a ako uvádza štúdia s názvom „How green is blue hydrogen?“, v niektorých prípadoch je modrý a hnedý vodík menej ekologický než spaľovanie uhlia.

TASR - Lukáš Grinaj

„V energetike vodík nie je zdrojom energie, ale energonosičom. Vďaka nemu je možné elektrickú energiu uložiť vo vodíku, efektívne ju skladovať aj na dlhé obdobie či prepravovať na dlhé vzdialenosti. Následne je výborne využiteľný v doprave aj v priemysle, na vykurovanie budov, pri tepelných priemyselných procesoch, ale aj ako náhrada fosílnych palív či uhlia pri výrobe ocele. Vodík sa bude využívať všade tam, kde bude priama elektrifikácia nákladovo neefektívna alebo nemožná,“ dopĺňa Ján Weiterschűtz, predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska.

Víťaz je jasný

Výhody aj nevýhody oboch alternatív sú jednoznačné a odborníci o nich otvorene hovoria. Vo finále sú však víťazmi obe alternatívy. Na druhom ročníku veľkej energetickej konferencie ENERGY MANIFEST Fórum 2022 sa zhodli na tom, že budúcnosť je vo vzájomnej synergii oboch riešení. Vodík a batérie sa totiž dokážu perfektne dopĺňať a vzájomne negovať svoje nevýhody.

„Na krátke uloženie energie sú vhodné batérie, na dlhšie až sezónne zase vodík. Napokon, aj vozidlá jazdiace na vodík potrebujú batériu a využívajú prednosti batérie uchovať a dodať energiu napríklad pri brzdení či akcelerácii. Vodík zase poskytne vozidlu dlhší a spoľahlivý dojazd, ale aj komfort rýchleho čerpania paliva. Rovnako sa vedia dopĺňať aj v priemyselnej a energetickej sfére,“ uzatvárajú Smik a Weiterschűtz.

Názory na vodík sú medzi odborníkmi rôzne

Tak, ako pri elektromobiloch, aj pri vodíkových autách sa ľudia delia na dve skupiny. Jedna ho podporuje a vidí v ňom budúcnosť, druhá ho úplne zatracuje.

Odporcom vodíkového pohonu v osobnej doprave je napríklad bývalý CEO VW, Herbert Diess, ktorý tvrdí, že tieto autá nie sú vôbec natoľko ekologické ako elektromobily. Ku kritikom pohonu sa už dlhodobo radí aj Elon Musk, ktorý ešte pred pár rokmi potvrdil svoj negatívny postoj voči vodíku.

Reportérom z Automotive News predniesol svoju kritiku už pred 6 rokmi, kedy na otázku vodíkového pohonu povedal: „Nechcem sa zatiahnuť do debaty o vodíkových článkoch, pretože si myslím, že sú extrémne hlúpe. Je príliš zložité vyrobiť vodík, uložiť ho a využiť v aute. Vodík nie je zdrojom energie,“ vyjadril sa Musk pre Automotive News v roku 2016.

UNSW/Freepik

Nie príliš pozitívny postoj k vodíkovým technológiám v osobnej doprave zastáva aj Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Slovensko, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk vyjadril nasledovne:

Vodíkové technológie by si už na trhu mohli nájsť svoje miesto, no môj názor je, že pri osobnej doprave je vodík taktiež neefektívny. Celý proces premeny vodíka, teda jeho energie na kinetickú energiu, dosahuje pri vodíku veľmi nešťastný pomer. Vodík totiž treba vyrobiť, dopraviť na čerpaciu stanicu a pri všetkých týchto úkonoch dochádza k stratám.

Ďalším faktorom pri vodíku je jeho samotná výroba. Drvivá väčšina vodíka sa aktuálne vyrába zo zemného plynu, čo nie je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Ak by sme chceli jazdiť na takýto vodík, to rovno môžeme jazdiť na zemný plyn, pretože pri premene plynu na vodík taktiež dochádza k stratám. Ak sa na to pozrieme zo širšieho hľadiska, zistíme, že vodíkové auto dosahuje rovnakú energetickú efektívnosť, ako klasický spaľovák.

Druhým problémom je samotná infraštruktúra. Ak by sme chceli s vodíkovými autami jazdiť rovnako komfortne ako so spaľovákmi, museli by sme zreplikovať starý systém čerpacích staníc, a teda každú jednu stanicu na benzín a naftu nahradiť stanicou na vodík.

A hoci aj najväčšie osobnosti automobilového priemyslu odsudzujú vodík v osobnej doprave, v istom uhle pohľadu môže ísť o zaujímavého „konkurenta“ pre elektrický pohon. Potvrdzujú to napríklad aj slová Ing. Pavola Šutora, predsedu Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk na túto tému vyjadril nasledovne:

„Úprimne si nemyslím, že vodík v osobnej doprave predbehne elektromobily. Myslím si ale, že bude silným paralelným ekologickým smerom, dopĺňať sa a zároveň bojovať o zákazníka s elektromobilmi, čo je v konečnom dôsledku pre koncového zákazníka dobré riešenie. Vodík sa uplatní v odvetviach mobility, kde to bude pre batériový elektromobil zložitejšie.“

Sulík vidí na Slovensku vodíkovú budúcnosť, no je to chyba

Vláda avizuje inú alternatívu, ktorou môže byť aj pre odporcov elektromobilov a kritikov ich nedostatkov vodíkový pohon. Slovensko má totiž ambície stať sa vodíkovou krajinou a hoci už vláda odklepla ambiciózny Plán obnovy, v ktorom presadila 51 miliónov eur pre elektrickú mobilitu, vízia vodíkového pohonu v osobnej doprave u nás je a pravdepodobne ešte dlho bude len rozprávkou, aj keď prvé stanice na vodík tu už máme.

TASR / Lukáš Grinaj

Komplexná téma má viaceré možné scenáre, avšak s prihliadnutím na realitu dneška je elektrický pohon ďaleko sľubnejšou náhradou spaľovákov, než bude ešte dlhé roky vodík.

Ten si vo svete našiel množstvo odporcov. Žiaľ, skutočnosť je taká, že v aktuálnej fáze by sa vodíkový pohon v osobnej doprave nemal na Slovensku najmenšiu šancu uplatniť sa hneď z niekoľkých dôvodov. Téme sme sa venovali v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú