Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlásila výzvu na výstavbu zariadení na výrobu „zeleného vodíka“ elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie, ktorá bude financovaná z Operačného programu Kvalita životného prostredia. Na tento účel je vyčlenených 15 miliónov € a žiadosti je možné podávať priebežne do vyčerpania alokácie, píše v tlačovej správe pre médiá.

Výška nenávratného finančného príspevku je 60 % z celkových oprávnených výdavkov. Na jeden projekt je možné v rámci tejto výzvy získať príspevok maximálne 6 miliónov €. O nenávratný finančný príspevok môžu požiadať fyzické alebo právnické osoby s oprávnením na podnikanie s minimálne 3-ročnou existenciou na trhu.

Unsplash/TASR

Oprávnené sú investičné projekty zariadení na výrobu vodíka elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie s podmienkou, že na výrobu vodíka sa použije výlučne elektrická energia získaná zo zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie vybudovaných v rámci projektu a zároveň sa bude vyrobená elektrická energia prioritne využívať na výrobu vodíka.

Žiadosti je možné predkladať priebežne k termínom hodnotiacich kôl. Termín uzavretia prvého hodnotiaceho kola je stanovený na koniec apríla 2022. Následne budú projekty hodnotené v mesačných intervaloch.

„Avizoval som „vodíkovú jar“, pretože naším cieľom je podporiť inovatívne vodíkové riešenia. Podporené projekty budú zamerané na výrobu vodíka výlučne s využitím elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Takýto vodík bude ďalej využitý v doprave a na energetické účely. Je to šanca významne pomôcť napríklad pri zavádzaní zelených alternatív k tradičným palivám. Ak sa vďaka podporeným projektom rozšíri sieť vodíkových čerpacích staníc, je to cesta, ako eliminovať emisie a zlepšiť ovzdušie, ale aj znížiť závislosť na fosílnych palivách vrátane ruského zemného plynu,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš k výzve, ktorá má prispieť k dosiahnutiu klimatickej neutrality Európskej únie do roku 2050.

Podpora batériových elektromobilov je stále mizivá

Nie je žiadnym tajomstvom, že minister hospodárstva Richard Sulík dáva prednosť vodíku pred batériovými elektromobilmi. Z tohto dôvodu je aj podpora vodíkových technológií na Slovensku podstatne silnejšia, než napríklad podpora a rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

TASR - Jaroslav Novák/Freepik

Práve batériové elektromobily a plug-in hybridy nabíjateľné zo siete sú na Slovensku najrozšírenejšími ekologickými typmi pohonov a preto by sa rozhodne patrilo prispieť aj na podporu tohto odvetvia. Tá paradoxne nemusí byť nevyhnutne finančná, častokrát je problémom iba byrokracia.

Svoju predstavu o tom, ako by to mohlo vyzerať, nám v rozhovore prezradil Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure:

Aj súčasná situácia na Ukrajine nám ukazuje, že my musíme čo najskôr, ja hovorím, že za 10 rokov, elektrifikovať všetko, čo sa rozumne elektrifikovať dá. To je samozrejme doprava, ale napríklad aj výroba tepla a mnoho iných procesov.

Toto sa našťastie deje, vidíme to aj pri novom pláne obnovy, ale na to, aby to celé fungovalo, tak musíme výrazne rýchlejšie budovať infraštruktúru, čiže káble. Ani toto nie je problém zdrojov a peňazí, ale je to problém procesný. My keď povieme distribučnej spoločnosti, že tu a tu potrebujeme pripojenie, tak to niekedy trvá aj dva roky a to sa musí výrazne skrátiť.

Pre elektromobilitu je tiež dôležité, aby sa do rozvoja infraštruktúry zapájali aj mestá. To sa na Slovensku, žiaľ, stále nedeje v dostatočnej miere. AC-čkové nabíjačky, ktoré by mohli stáť napríklad na sídliskách, to je v západných krajinách iniciatíva miest.

GreenWay (úprava redakcie)

U nás je pohľad miest na budovanie nabíjačiek reaktívny. Príďte, vybavte si stavebné povolenie a my vám na to dáme štempeľ. Nabíjacia infraštruktúra v meste by ale mala byť niečo ako pouličné osvetlenie.

Mesto ju nemusí financovať a dokonca ani spravovať, napríklad v Bratislave sa o osvetlenie stará Siemens. Je však na iniciatíve mesta, aby na každej ulici to osvetlenie bolo. Rovnako by to malo byť aj s rozvojom nabíjacej infraštruktúry. Taká Bratislava by mala mať podľa mňa zamestnaných 2-3 ľudí, ktorí by sa tomuto venovali, no taký samozrejme neexistuje ani jeden.

Plán obnovy zatiaľ nemá žiaden efekt

Aby sme boli objektívni, slovenská vláda odklepla z plánu obnovy až 50 miliónov eur na rozvoj nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, no v tomto balíku je zahrnutá aj výstavba plniacich staníc na vodík. Problém však je, že tieto projekty sú zatiaľ na bode mrazu.

Poskytovatelia nabíjacích staníc sa tak zatiaľ spoliehajú iba sami na seba, no keby dostali podobne „šťavnatú“ finančnú injekciu, akú dostali projekty na výrobu zeleného vodíka, nabíjacia infraštruktúra u nás by zažila obrovský boom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú