Musk je veľmi blízko: Tesla chce už do konca roka predstaviť úplne autonómne auto
Autopilot od Tesly je najpokročilejším asistentom riadenia, ktorý môžeme v súčasnosti v komerčných vozidlách nájsť. Stále sa však nejedná o plnohodnotného autopilota schopného stopercentne autonómnej jazdy. CEO spoločnosti, Elon Musk však vyhlásil, že automobilka je veľmi blízko k dokončeniu piatej úrovne autopilota, informuje InsideEVs.
Piata úroveň autopilota je už schopná autonómneho riadenia vozidla v akejkoľvek premávke, čiže vodič, alebo v tomto prípade skôr pasažier, nemusí nijakým spôsobom zasahovať do riadenia a ani dávať pozor či reagovať na neobvyklé situácie v premávke.
V súčasnosti však elektromobily Tesla disponujú iba 2. úrovňou autopilota, ktorý podľa Amerického národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) dokáže za určitých okolností ovládať riadenie, brzdenie aj akceleráciu vozidla. Vodič však musí neustále dávať pozor a vykonávať všetky ostatné úkony spojené s riadením.

To, že Tesly disponujú iba 2. úrovňou autopilota však nie je celkom pravda. Oficiálne je autopilot evidovaný iba na tejto úrovni, no prostredníctvom OTA aktualizácií ho Tesla v priebehu rokov neustále vylepšuje a v súčasnosti už dosahuje parametre 3. úrovne autonómnej jazdy.
Tretia úroveň je podľa NHTSA schopná za určitých okolností vykonávať všetky úlohy vedenia vozidla. Vodič však musí byť pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom vždy, keď ho na to systém vyzve.
Podľa amerických úradov v súčasnosti oficiálne nie sú na cestách žiadne vozidlá, ktoré by dosahovali tretiu alebo vyššiu úroveň autonómneho riadenia, no ak by sa súčasný autopilot Tesly prehodnotil, požadované kritéria zrejme splní.

Tesla zrejme čaká a do svojich áut bude chcieť oficiálne dostať rovno piatu úroveň autopilota, čo by bol obrovský krok vpred. Ako informoval Forbes, Musk na štvrtkovej konferencii v Čine oznámil, že piatu úroveň dosiahnu už tento rok.
Vyjadrenie však bolo na Muskove pomery veľmi opatrné. O piatej úrovni autopilota hovoril v zmysle, že automobilka dosiahne iba „základnú funkčnosť“ a reálne nasadenie do vozidiel môže pokojne trvať ďalších pár mesiacov či dokonca rokov.
Vozidlá s autopilotom piatej úrovne už nemusia mať pedále a dokonca ani volant a systém automatizovanej jazdy je schopný samostatne riadiť vozidlo za každých okolností. Posádka v aute je iba „pasažiermi“ a vyslovene sa v ňom nenachádza žiadny šofér. Pasažieri môžu vo vozidle pokojne spať, alebo môže byť takéto vozidlo poslané na určité miesto bez ľudskej posádky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Tichému zabijakovi“ podľahne 900 Slovákov ročne. Spoľahlivý skríningový test neexistuje

V Tatrách zatvoria známe horské chaty. Turisti budú mať nulové zázemie, varujú záchranári

Poslankyňa Smeru-SD náhle končí v parlamente. Vzdala sa mandátu

Ikonická slovenská kapela sa po 11 rokoch rozpadá, no hlási veľkú zmenu. „Naše idey a vízie sa rozišli“

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
Nemecká automobilka oznamuje veľké prepúšťanie. Urobí to postupne, aby zmiernila dopad na ľudí
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
Prežitie sa môže zdvojnásobiť. Francúzsko prichádza s revolučnou liečbou najsmrteľnejšej rakoviny
Obľúbený operátor spustil Black Friday. Slováci môžu ušetriť na mobiloch stovky eur (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Tichému zabijakovi“ podľahne 900 Slovákov ročne. Spoľahlivý skríningový test neexistuje

V Tatrách zatvoria známe horské chaty. Turisti budú mať nulové zázemie, varujú záchranári

Poslankyňa Smeru-SD náhle končí v parlamente. Vzdala sa mandátu

Ikonická slovenská kapela sa po 11 rokoch rozpadá, no hlási veľkú zmenu. „Naše idey a vízie sa rozišli“

