Musk je veľmi blízko: Tesla chce už do konca roka predstaviť úplne autonómne auto
Autopilot od Tesly je najpokročilejším asistentom riadenia, ktorý môžeme v súčasnosti v komerčných vozidlách nájsť. Stále sa však nejedná o plnohodnotného autopilota schopného stopercentne autonómnej jazdy. CEO spoločnosti, Elon Musk však vyhlásil, že automobilka je veľmi blízko k dokončeniu piatej úrovne autopilota, informuje InsideEVs.
Piata úroveň autopilota je už schopná autonómneho riadenia vozidla v akejkoľvek premávke, čiže vodič, alebo v tomto prípade skôr pasažier, nemusí nijakým spôsobom zasahovať do riadenia a ani dávať pozor či reagovať na neobvyklé situácie v premávke.
V súčasnosti však elektromobily Tesla disponujú iba 2. úrovňou autopilota, ktorý podľa Amerického národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) dokáže za určitých okolností ovládať riadenie, brzdenie aj akceleráciu vozidla. Vodič však musí neustále dávať pozor a vykonávať všetky ostatné úkony spojené s riadením.
To, že Tesly disponujú iba 2. úrovňou autopilota však nie je celkom pravda. Oficiálne je autopilot evidovaný iba na tejto úrovni, no prostredníctvom OTA aktualizácií ho Tesla v priebehu rokov neustále vylepšuje a v súčasnosti už dosahuje parametre 3. úrovne autonómnej jazdy.
Tretia úroveň je podľa NHTSA schopná za určitých okolností vykonávať všetky úlohy vedenia vozidla. Vodič však musí byť pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom vždy, keď ho na to systém vyzve.
Podľa amerických úradov v súčasnosti oficiálne nie sú na cestách žiadne vozidlá, ktoré by dosahovali tretiu alebo vyššiu úroveň autonómneho riadenia, no ak by sa súčasný autopilot Tesly prehodnotil, požadované kritéria zrejme splní.
Tesla zrejme čaká a do svojich áut bude chcieť oficiálne dostať rovno piatu úroveň autopilota, čo by bol obrovský krok vpred. Ako informoval Forbes, Musk na štvrtkovej konferencii v Čine oznámil, že piatu úroveň dosiahnu už tento rok.
Vyjadrenie však bolo na Muskove pomery veľmi opatrné. O piatej úrovni autopilota hovoril v zmysle, že automobilka dosiahne iba „základnú funkčnosť“ a reálne nasadenie do vozidiel môže pokojne trvať ďalších pár mesiacov či dokonca rokov.
Vozidlá s autopilotom piatej úrovne už nemusia mať pedále a dokonca ani volant a systém automatizovanej jazdy je schopný samostatne riadiť vozidlo za každých okolností. Posádka v aute je iba „pasažiermi“ a vyslovene sa v ňom nenachádza žiadny šofér. Pasažieri môžu vo vozidle pokojne spať, alebo môže byť takéto vozidlo poslané na určité miesto bez ľudskej posádky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
PREDPOVEĎ: Teploty dosiahnu až 43 °C. Európu zasiahli neznesiteľné horúčavy, v týchto krajinách bude najhoršie
Zlepšuje pamäť až o 15 %: Vedci odhalili skrytý potenciál bylinky, ktorú máš, ale nepoužívaš
Premiér Fico sa odmieta stretnúť so Zelenským: „Ja nemám chuť pripravovať sa na vojnu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Zabudni na ľudskosť. Takto tvoja zdvorilosť kazí odpovede umelej inteligencie
Žraloky nie sú neporaziteľné. Veda ukazuje, čo ich môže úplne ochromiť
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP