Zdieľané elektrické kolobežky oficiálne dorazili aj do prvého mesta v SR. Ceny za jazdu ťa nepríjemne prekvapia
V Bratislave rozbehol start-up Mint prvú zdieľanú službu elektrických kolobežiek, ktorá funguje pomocou bezplatnej aplikácie. Cieľom Mint je znížiť vyťaženosť ciest a vytvoriť nový spôsob prepravy, ktorý má byť dostupnejší a pohodlnejší ako mestská hromadná doprava, či taxi služby.
Elektrické kolobežky sú čoraz obľúbenejšie nielen vo svete, ale aj u nás na Slovensku. Mikro-mobilita sa stáva čoraz dôležitejšou súčasťou dopravy hlavne v preplnených mestách. Práve elektrické kolobežky by mohli hrať dôležitú úlohu v dnešnom rýchlo rozvíjajúcom svete.
Registrácia je jednoduchá, no aplikácia potrebuje doladiť
Mint je momentálne dostupný len v Bratislave, pričom podľa informácii na ich oficiálnej stránke sú ďalšie mestá v príprave. Najskôr si musíš stiahnuť bezplatnú aplikáciu Mint z obchodu Google Play alebo App Store, pričom pomocou nej vykonáš potrebnú registráciu na čo ti bude stačiť telefónne číslo, emailová adresa a heslo.
Následne ti aplikácia ukáže dostupné kolobežky aj s ich polohou. Taktiež je nutná registrácia tvoje platobnej karty, z ktorej sa strhne poplatok 4 €, pričom ide pravdepodobne o kredit, ktorý môžeš prečerpať. Na kolobežke sa nachádza QR kód, ktorý stačí naskenovať a kolobežka ťa upozorní zvukovým a svetelným signálom, že je pripravená na jazdu.
S kolobežkou môžeš jazdiť výhradne len v centre mesta na vyznačených trasách, ktoré sa nachádzajú v aplikácii. Pokiaľ nastane nečakaný pokles rýchlosti, je to z toho dôvodu, že si vošiel do takzvanej „obmedzenej zóny“, kde je vopred rýchlosť upravená z dôvodu bezpečnosti chodcov.
Aj samotná aplikácia ťa ešte pred jazdou upozorní na bezpečnosť, pričom ťa informuje o používaní prilby, dodržiavaní predpisov či o trasách, ktoré sú vhodné na prepravu kolobežkou.
Ceny sú vysoké
Veľkou výhodou je to, že kolobežku môžeš nechať parkovať kdekoľvek v rámci vyznačeného územia v aplikácii. Nemusíš sa preto starať, kde je najbližšie stanovište, no necháš ju tam, kde uznáš za vhodné. Samozrejme musí ísť o miesto, kde bude kolobežka v bezpečí a zároveň nebude ohrozovať chodcov či vozidlá. Po ukončení jazdy a zaparkovaní samotná kolobežka zvukovým signálom oznámi, že je uzamknutá a ty tak môžeš pokojne odísť.
Cena za jazdu na kolobežke je 0,15 € za minútu jazdy spolu s 1 € poplatkom za štart. Prestávka je účtovaná 0,04 € za minútu. Pokiaľ máš záujem jazdiť na kolobežke celý deň, zaplatíš rovných 30 €. V tomto prípade je potrebné si dávať pozor, nakoľko maximálna doba používania je 23 hodín a 59 minút, pričom po prekročení tejto doby je kolobežka považovaná za ukradnutú.
Každý používateľ však môže byť aj sankcionovaný v prípade, že sa dopustí nevhodného správanie voči kolobežke. Napríklad za prečerpanie batérie pod 20 % je sankcia vo výške 20 €. Za nevhodné parkovanie je pokuta 30 €. Za poškodenie kolobežky sa účtuje taktiež 30 €, no zaplatíš aj náklady na jej opravu. Astronomický poplatok zaplatí používateľ v prípade, ak je kolobežka ukradnutá počas prenájmu, pričom pripraviť si môžeš 900 €.
Za najväčšie mínus považujeme cenu a aplikáciu. Nás vyšla jazda za 500 metrovú trasu 1,75 €, čo hodnotíme ako príliš drahé a v tomto prípade môžeme cenu porovnávať napríklad s taxi službou. Samotná aplikácia má taktiež svoje muchy. Pôsobí lacnejším dojmom a nepracuje vždy spoľahlivo.
Určite je na nej ešte množstvo práce a očakávame, že sa v budúcnosti ešte zlepší. Mint má momentálne v Bratislave dostupných niečo cez 20 kolobežiek, pričom ide o model Ninebot KickScooter by Segway.
Konkurencia v Rakúsku je za deň prenájmu lacnejšia
Za touto službou stojí spoločnosť SOFTGATE s.r.o. so sídlom v Bratislave, ktorú zastupujú Norbert Tóth spolu s Ing. Zuzanou Árgyusiovou, pričom firma sa venuje podľa portálu Finstat.sk hlavne obchodným činnostiam a maloobchodu a ich tržby v minulom roku ľahko presiahli sumu 100 tisíc eur.
V susedných krajinách pôsobia taktiež služby na zdieľanie elektrických kolobežiek. Napríklad v Českej republike prevádzkuje takúto službu spoločnosť Lime. V Prahe zaplatíš za jazdu 25 Kč (0,98 €) poplatok za štart a následne 2 Kč (0,08 €) za každý prejdený kilometer. V neďalekej Viedni je viacero takýchto služieb, no jednou z nich je napríklad goUrban. Za jednu minútu jazdy zaplatíš 0,21 €, no napríklad na celý deň ťa kolobežka vyjde len 20 €, čo sa určite oplatí.
Je výborné, že sa služba zdieľaných kolobežiek dostala konečne aj do Bratislavy, pričom ešte lepšie na tom všetko je fakt, že za ňou stojí slovenská spoločnosť. V každom prípade je však jazda pomerne drahá a nevieme si predstaviť jej využívanie na dlhšie trasy. Na prejdenie kratších trás v rámci centra mesta, prípadne pre turistov je však táto možnosť výborná.
Popracovať však treba na aplikácii, ktorá nepracuje vždy tak, ako by mala, čo je určite škoda. Časom sa možno dočkáme aj prijateľnejších cien, či väčšieho počtu kolobežiek, čo by určite motivovalo k jazde na kolobežkách aj ďalšie skupiny ľudí. Prevádzkovanie služby má na starosti firma SOFTGATE s.r.o.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Endokrinologička varuje: Sociálne siete nabádajú Slovákov, že za každou ich ťažkosťou je kortizol
Psychológovia odhalili recept na kvalitný spánok. Zaberá aj na letné horúčavy
Zomrel legendárny herec a bavič Jiří Krampol. Mal 87 rokov
Na Slovensko dorazia ďalšie búrky a silný lejak. Experti vydali výstrahy pred povodňami (PREDPOVEĎ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP