Konečne máme reálne dáta. „Umrie“ batéria v elektromobile za pár rokov?
Degradácia batérie elektromobilov je dôležitou témou a asi najviac rozdeľuje fanúšikov aj odporcov elektromobility. Na svete už je mnoho štúdií aj skúseností používateľov elektrických áut, pričom väčšina z nich odpovedá na otázku degradácie kladne, a teda, že batéria „prežije“ samotné vozidlo. Téme sa v uplynulých dňoch venovala aj spoločnosť Silver Power Systems (SPS), na čo upozornil portál Autocar.
Firma SPS vyvíja nástroj na monitorovanie zdravia batérie elektromobilov a podľa posledných zistení zaznamenali obrovské rozdiely v degradácii medzi vozidlami, a to dokonca aj v rámci jednej flotily. V praxi to znamená, že zatiaľ čo jedna Tesla Model 3 s nájazdom 200 000 km môže mať zdravie na úrovni 95 %, iná Tesla s rovnakým nájazdom a vekom môže mať zdravie batérie iba 85 %.
Záleží na spôsobe používania
Pete Bishop, zakladateľ a hlavný technologický riaditeľ SPS, uviedol, že rozdiely medzi jednotlivými vozidlami môžu byť až 10 %. Za koniec životnosti batérie sa považuje to, keď klesne jej kapacita pod 80 %. Mnoho ľudí ale stále dokáže plnohodnotne využívať elektromobil aj po tom, čo klesne kapacita batérie pod 80 %, nakoľko ďalší pokles by už mal byť podstatne pomalší.
Po dosiahnutí zdravia batérie na úrovni 70 % sa ale degradácia znova zrýchľuje, takže pre mnohých bude zrejme až táto hranica považovaná za koniec životného cyklu elektromobilu. Rýchlosť degradácie pritom priamo ovplyvňuje počet nabíjacích cyklov ktorý je priamo úmerný počtu najazdených kilometrov a tiež spôsob nabíjania.
Mieru degradácie sleduje aj spoločnosť Geotab, ktorá má k dispozícii online nástroj na sledovanie tejto premennej pri elektromobiloch. Geaotab pritom počíta s časovým horizontom 6,5 roka a miera degradácie niektorých modelov naozaj prekvapila.
Priemer vôbec nie je zlý
Miera degradácie za 6,5 roka pri všetkých sledovaných elektromobiloch je iba 13,5 %. Spoločnosť pritom zozbierala dáta z viac ako 6 000 vozidiel a 24 modelov.
Sivou čiarou je na grafe zobrazená priemerná degradácia, a tak môžeme veľmi jednoducho porovnať, či vybraný model degradoval rýchlejšie, alebo pomalšie. Medzi populárne jazdenky patrí napríklad VW e-Golf. Všetky sledované modelové roky degradovali pomalšie než je priemer.
TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €
Ďalším populárnym modelom na Slovensku je BMW i3. Modelový ročník 2017 ale preukázal veľmi zlé výsledky. Za takmer tri roky batéria tohto modelu stratila viac ako 15 % kapacity. Ostatné ročníky sú na tom podobne ako priemerná degradácia.
Pri Tesle Model 3 boli sledované len ročníky 2018 a 2019. Oba vykazujú nižšiu mieru degradácie než je priemer. Pri tomto porovnaní sa ale neuvádza počet najazdených kilometrov, a teda nevieme, koľko nabíjacích cyklov mali za sebou sledované vozidlá.
Miera degradácie sa líši od auta k autu
Oveľa lepší pohľad na mieru degradácie rôznych elektromobilov poskytujú testy nórskeho Youtubera Bjørna Nylanda, ktorý v jednom zo svojich videí ukázal, o koľko degradovala batéria pri rôznych testovaných modeloch.
Degradácia pri osem ročnej Tesle Model S s nájazdom cez 250 000 km je napríklad nižšia ako degradácia 5,5-ročnej Kia Soul, ktorá najazdila iba 73 000 km a má za sebou dokonca aj menej nabíjacích cyklov.
10-ročné Tesly a Nissany s pôvodnou batériou
Dôkazov, že akumulátor skutočne dokáže v niektorých prípadoch prežiť aj samotné vozidlo, je niekoľko. Na cestách aj dnes jazdia prvé Tesly s pôvodnou batériou. Automobilka Nissan dokonca nedávno zverejnila informáciu, že do dnešných dní spoločnosť zozbierala len malé množstvo batérií z elektromobilov Leaf. Väčšina týchto áut teda stále jazdí a hlavné je to, že jazdí s pôvodným akumulátorom.
Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis, hoci prvé Nissany Leaf nemali optimálne vyriešené chladenie batérie a degradácia tak bola výrazne vyššia, ako je štandardom dnes.
Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák
Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a v ktorom má ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:
Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.
S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
O2 pokrýva 5G sieťou už vyše 1200 lokalít na Slovensku
Masívny prepad giganta. Jeho čipy už takmer nikto nechce
Krajské zastupiteľstvo Košice odkleplo projekt vodíkového údolia
Aktuálne: Desivá nehoda na Slovensku. Pri Martine spadol vetroň
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené