V súvislosti s elektrickými autami je naviac skloňovanou otázkou životnosť batérií. Automobilky dnes dávajú záruku na akumulátor zhruba 6-8 rokov alebo 160- až 180-tisíc kilometrov. Ako uvádza portál CleanTechnica, v skutočnosti ale dokážu batérie v elektromobiloch fungovať podstatne dlhšie a podľa mnohých odborníkov dokonca môžu prežiť samotné auto.

Nie je žiadnym tajomstvom, že batéria v elektromobile degraduje. Najvyššia miera degradácie je pritom počas prvých 12 mesiacov používania, kedy môže kapacita klesnúť aj o niekoľko percent. Následne sa ale degradácia spomalí a aj dnes máme na cestách niekoľkoročné elektromobily, ktoré majú stále degradáciu nižšiu než 10 %.

Degradácia pri moderných elektromobiloch takmer neexistuje

Mark Tipping prezident austrálskeho Tesla klubu pre CleanTechnicu uviedol, že jeho Tesla Model S P85D z roku 2015 a s nájazdom 271 000 km má degradáciu batérie na úrovni 6,9 %. Druhá jeho Tesla Model S P100DL+ má najazdených 200 000 km a nedávno sa mu podarilo na jedno nabitie uraziť vyše 600 km, takže výraznejšiu degradáciu oproti novému vozidlu ani nepostrehol.

BYD / Tesla

Ďalší majiteľ Tesly z Austrálie má na svojom Modeli S 85D najazdených cez 312 000 km a miera degradácie jeho akumulátora je na úrovni 10 %. Toto auto je z roku 2015. Je potrebné si uvedomiť, že mieru degradácie batérie najviac ovplyvňuje počet nabíjacích cyklov a tiež spôsob nabíjania.

Ak ale niekto dokáže za 7 rokov najazdiť cez 300 000 km, zrejme nabíjal auto často a rozhodne nie iba na pomalých AC nabíjačkách. Dá sa teda povedať, že aj takto „draná“ Tesla dokáže hravo prežiť ďalších 7 rokov, pričom miera degradácie by nemala prekročiť 20 % a už vôbec nie 30 %, čo je bežný limit pri zárukách väčšiny automobiliek.

10-ročné Tesly a Nissany s pôvodnou batériou

Dôkazov, že akumulátor skutočne dokáže v niektorých prípadoch prežiť aj samotné vozidlo, je na rôznych fórach hneď niekoľko. Na cestách aj dnes jazdia prvé Tesly s pôvodnou batériou. Automobilka Nissan dokonca nedávno zverejnila informáciu, že do dnešných dní spoločnosť zozbierala len malé množstvo batérií z elektromobilov Leaf. Väčšina týchto áut teda stále jazdí a hlavné je to, že jazdí s pôvodným akumulátorom.

Nissan

Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis, hoci prvé Nissany Leaf nemali optimálne vyriešené chladenie batérie a degradácia tak bola výrazne vyššia, ako je štandardom dnes.

Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.

Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák

Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a v ktorom má ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:

Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.

S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.

Milan Bahna

Práve tu nastáva veľmi príjemné prekvapenie. Tie najlepšie modely a batérie dokážu degradáciu držať na úrovni približne 1 % za rok. Ak teda nedôjde k mechanickému poškodeniu batérie, alebo majiteľ nebude trvalo robiť batérii všetko zle, tak síce s horšou kondíciou, ale stále dokáže takáto batéria napájať elektrické auto.

Dnes je už pri autách iný problém. Hrúbka laku, menej kvalitné spracovania, úspora na materiáloch – to všetko má za následok, že o 20 rokov auto skôr skoroduje, alebo bude zošrotované z iného dôvodu poruchy, napríklad riadiacej jednotky, nie kvôli akumulátoru. Ten je paradoxne na elektromobile asi najtrvácnejším dielom.

Batéria degraduje, no výmena nie je nutná

Väčšina automobiliek poskytuje záruku na batériu zhruba 8 rokov. Mnoho ľudí si ale mylne myslí, že po tejto dobe je batéria „na odpis“. To ale nie je pravda, svedčia o tom aj reálne skúsenosti majiteľov elektromobilov.

„Záruka 8 rokov je férová. Prináša však mylnú predstavu, ktorú niekedy preberajú aj skúsení novinári a to, že po tomto čase je nutné drahý akumulátor vymeniť. Je to samozrejme nezmysel. Môj najstarší a pioniersky elektromobil má po 7 rokoch degradáciu asi 21 %. A to je technicky to najhoršie, čo sa dá medzi elektromobilmi kúpiť.“

„Nemám pocit, že by musela ísť batéria alebo auto o rok na recykláciu. Tesla na to odpovedá tiež už na základe reálnych dát. Aj staré Modely S s nájazdami 200 000 či 300 000 km majú stále pôvodné batérie a degradácie na úrovniach 10-15 %. Niektoré dokonca len polovicu z toho,“ odpovedal Milan Bahna.

Na degradáciu vplýva množstvo faktorov

Na degradáciu batérie vplýva množstvo faktorov a dva rovnaké elektromobily môžu mať po rovnakom nájazde rôzne vysokú mieru degradácie. Všetko záleží od toho, ako sa majiteľ k batérii správa, či nabíja akumulátor vždy na 100 %, ako dlho ho necháva plne nabitý a podobne.

Mieru degradácie rôznych elektromobilov a pri rôznych podmienkach odhalil aj nórsky youtuber Bjørn Nyland. Vo finále sa ale ukazuje, že degradácia je najvyššia v priebehu prvých dvoch-troch rokov. Následne už akumulátor stráca svoju kapacitu výrazne pomalšie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú