Priemerný dojazd súčasných elektromobilov sa pohybuje na úrovni 400- 500 km, no tie najlepšie elektrické autá dokážu na jedno nabitie prejsť vyše 600 km.

Reálne hodnoty dojazdu sú častokrát nižšie oproti hodnotám, ktoré uvádza výrobca, no ak dodržíš niekoľko pravidiel, reálny dojazd elektromobilu sa môže výrazne priblížiť, či dokonca prekonať ten „papierový“. Elektrické autá si vyžadujú odlišný štýl jazdy ako autá so spaľovacím motorom.

Michal Varga/FonTech

Prinášame preto niekoľko tipov, vďaka ktorým môžeš dojazd elektrického auta maximalizovať na čo najvyššiu hodnotu aj bez toho, aby si musel výraznejšie uberať z komfortu jazdy či rapídne predĺžiť čas príjazdu do cieľa.

Plynulá jazda a rekuperácia dokáže zázraky

Agresívna jazda neprospieva ani spotrebe spaľovacieho auta, no pri elektromobile sa na spotrebe a dojazde prejavuje agresívny štýl ešte výraznejšie. Zrýchlenie elektromobilov je síce pôsobivé, no prudká akcelerácia vybíja batériu podstatne rýchlejšie.

V prípade elektrického auta je energeticky nevýhodné aj prudké brzdenie. Pri spaľováku z pohľadu spotreby nezáleží na tom, či na brzdy dupneš, alebo či budeš spomaľovať plynulo a s citom.

Pri elektromobile, ktorý využíva rekuperačné brzdenie, je dôležité, aby si pri spomaľovaní čo najmenej zapájal mechanické brzdy. Ak teda s elektromobilom brzdíš hladko, na spomaľovanie využívaš rekuperáciu, ktorá premieňa pohybovú energiu na elektrickú.

Michal Varga/FonTech

Pri prudšom zošliapnutí bŕzd na elektromobile sa už zapoja aj mechanické brzdy, ktoré rovnako ako pri spaľováku, premieňajú pohybovú energiu na odpadové teplo. Rozumným rekuperovaním a kultivovanou jazdou tak dokážeš zvýšiť dojazd elektrického auta aj o desiatky kilometrov.

K využívaniu rekuperácie v maximálnej možnej miere pomáha aj nastavenie, kedy auto začne automaticky rekuperovať po uvoľnení plynového pedála. Úroveň, respektíve sila rekuperácie sa dá pri väčšine elektromobilov nastavovať v niekoľkých úrovniach.

Režim Eco „spomalí“ za teba

Naučiť sa jazdiť plynulo a efektívne využívať rekuperáciu chce istú dávku citu, no výrazne ti v tom môže pomôcť jazdný režim Eco. Takýmto režimom disponujú azda všetky elektromobily a po jeho zapnutí ti automobil bude šetriť čo najviac elektrickej energie.

Režim Eco zvyčajne mení citlivosť plynového pedála. Aj po jeho prudkom zošliapnutí elektromobil zrýchľuje pomaly a plynule. V niektorých prípadoch sa tiež obmedzí maximálny dostupný výkon, či dokonca zníži maximálna rýchlosť.

Je totiž všeobecne známe, že efektivita elektromobilu klesá so zvyšujúcou sa rýchlosťou jazdy. Zatiaľ čo autám so spaľovacím motorom najviac vyhovuje plynulá jazda rýchlosťou okolo 50 km/h, pri elektromobiloch platí, že čím pomalšie jazdíš, tým máš lepšiu spotrebu.

Michal Varga/FonTech

Aj preto režim Eco častokrát obmedzí maximálnu rýchlosť na 130 km/h či dokonca 120 km/h. Pri diaľničnom tempe totiž spotreba energie výrazne narastá. Najideálnejšie je preto vyvarovať sa vyšším rýchlostiam a ak je to možné, jazdiť rýchlosťou do 100 až 110 km/h.

Z časového hľadiska sa ale jazda na spotrebu nemusí vždy vyplácať. Presvedčili sme sa o tom aj my v redakčnom teste, pri ktorom sme absolvovali rovnakú trasu efektívnou a tiež svižnejšou jazdou.

NEPREHLIADNI
Zabúda sa na to, potom vznikajú hoaxy. Toto si musí Slovák vyjasniť pred kúpou akéhokoľvek elektromobilu

Pri svižnej jazde maximálnymi povolenými rýchlosťami bol náš čas spolu s nabíjacími časmi kratší a to aj napriek tomu, že sme nabíjaním strávili viac času v dôsledku vyššej spotreby.

Optimalizuj svoju trasu na čo najefektívnejšiu

Vyvarovať sa vyšším rýchlostiam je možné napríklad optimalizáciou trasy do cieľa. Nie vždy totiž platí, že tá najkratšia trasa je zároveň aj tou najefektívnejšou či dokonca najrýchlejšou.

Google/Screenshot

Mnoho navigácií už teraz podporuje okrem vyhľadania najrýchlejšej a najkratšej trasy aj tú najefektívnejšiu, teda takú, pri ktorej by si mal so svojim autom dosiahnuť najlepšiu spotrebu. Takéto navigovanie pritom môžeš využiť aj so spaľovákom. Okrem lepšej spotreby tvoje auto na takejto trase vyprodukuje menej emisií, takže tvoja cesta bude ekologickejšia.

Kúrenie a klímu používaj s rozumom

Jedným z najväčších žrútov elektrickej energie je rozhodne vykurovanie auta. Pri elektromobiloch sa totiž nezohrieva iba interiér, ale aj vysokonapäťová batéria. Zvýšená spotreba sa tu značne prejavuje najmä pri krátkych jazdách, kedy sa celé auto prakticky nonstop zohrieva, pretože po zastavení ihneď vychladne.

Pri dlhšej jazde sa interiér a batéria vyhreje iba na začiatku a následne už systém iba temperuje požadovanú teplotu, čo už nie je tak energeticky náročné. Pre maximalizovanie dojazdu sa však odporúča najmä pri krátkych presunoch v rámci mesta skôr využívať vyhrievanie sedadiel než klasické vykurovanie celej kabíny.

Aj tak vo väčšine prípadov dorazíš do cieľa a vystúpiš z auta skôr než sa stihne kabína zohriať na komfortnú teplotu. V lete naopak môžeš zvážiť použitie klimatizácie.

Michal Varga/FonTech

Ak je vonkajšia teplota nižšia než teplota, ktorú chceš mať v kabíne auta, klímu jednoducho môžeš vypnúť a interiér si ochladíš aj vzduchom zvonku. Oba tieto spôsoby však pomôžu ušetriť pár kWh energie, ktoré následne využijeme na jazdu.

Koniec koncov, „silu“ ekonomickej jazdy a deaktivácie komfortných funkcii s cieľom zvýšiť dojazd elektromobilu sme dokázali aj pri našom redakčnom teste, kedy sme Mercedes EQA vybili do úplnej nuly.

Ak máš možnosť, predhrej si auto pred jazdou

Túto možnosť žiaľ nemajú všetci majitelia elektromobilov. Najmä tí, ktorí parkujú svoje autá pred panelákom a nemajú prístup k vlastnej nabíjačke, si auto pred jazdou žiaľ pripraviť nemôžu.

Ak ale máš garáž alebo prístrešok, pod ktorým si vieš auto na noc pripojiť k nabíjačke, môžeš si ho na svoju ďalšiu jazdu predpripraviť. Ak napríklad chodíš do práce v pravidelnom čase, môžeš si tento čas odjazdu naprogramovať v infotainmente vozidla.

Filip Šimovič/FonTech

Drvivá väčšina elektromobilov, alebo dokonca aj plug-in hybridov, takúto možnosť ponúka. Ak máš teda pred jazdou auto pripojené k nabíjačke a nastavíš si čas odchodu z domu, pred samotnou jazdou sa vykúri/vychladí kabína na zvolenú teplotu.

V zime sa dokonca taktiež zohreje akumulátor na prevádzkovú teplotu. Na toto všetko sa využije energia z elektrickej siete a nie z batérie auta.

Aerodynamika je kľúčová

Zrejme si si všimol, že automobilky pri elektromobiloch hrdo uvádzajú, aký nízky koeficient odporu vzduchu sa im podarilo dosiahnuť. Aerodynamika je totiž pri elektromobiloch kľúčová a výrazne vplýva na spotrebu auta.

Ak teda chceš dosiahnuť čo najlepší dojazd, určite by si sa mal vyvarovať inštalácii strešných boxov, nosiča na bicykle, či nebodaj vlečeniu karavanu. O tom, ako rapídne sa zvýši spotreba pri ťahaní karavanu, sme sa presvedčili aj v našom teste.

Mário Šimovič/FonTech

Spotreba na diaľnici s pripojeným zhruba 1 000 kg karavanom vzrástla takmer dvojnásobne. Ak už ale musíš za elektromobil pripnúť karavan, alebo na jeho strechu umiestniť „truhlu“, vyberaj si také, ktoré majú čo najlepšie riešenú aerodynamiku.

Sleduj si tlak v pneumatikách

Pneumatiky sú najviac podceňované súčasti auta. Podľa štatistík po cestách jazdí až 25 % vozidiel s nesprávne nafúkanými pneumatikami, čo logicky ústi k vyššej spotrebe.

Ak chceš teda dosiahnuť pri elektromobile čo najlepší dojazd, určite by si mal častejšie kontrolovať správny tlak v pneumatikách. Na spotrebu elektromobilu tiež vplýva hmotnosť.

Každých 100 kg nákladu zvyšuje spotrebu o 2-4 %. Nie je to žiadne tragické navýšenie, no zopár kWh energie dokážeš ušetriť aj tým, že so sebou nebudeš vláčiť zbytočný náklad.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú