Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Črtá sa škandál, aký vo svete automobilovej dopravy nemá obdoby. Európska organizácia spotrebiteľov (BEUC) vyzvala všetky spotrebiteľské skupiny a orgány, aby začali celoeurópske vyšetrovanie týkajúce sa AdBlue. Na tému ako prvý upozornil portál iDnes.cz.

Čo je AdBlue?

Pojem AdBlue pre žiadneho motoristu nie je novinkou. Ide o kvapalinu potrebnú pre fungovanie mnohých naftových vozidiel. Presnejšie ide o kvapalné aditívum, respektíve roztok syntetickej močoviny, ktorý sa v krajinách EÚ a krajinách prijímajúcich emisné limity EÚ využíva na znižovanie emisií škodlivých plynov, konkrétne oxidov dusíka.

Pixabay

Hlavným účelom AdBlue je teda znižovanie výfukových plynov z naftových motorov na splnenie emisných limitov. Emisné normy EURO IV a novšie, kladú veľký dôraz na obmedzenie škodlivých emisií a znečisťujúcich látok výfukových plynov, a preto je používanie AdBlue povinné na ich plnenie.

Aby vozidlo fungovalo správne, a aby bolo možné dosiahnuť požadované emisné normy, je dôležité, aby sa v nádrži nachádzalo dostatočné množstvo AdBlue.

Ak hladina AUS 32 klesne pod určitú úroveň, vozidlo šoféra automaticky upozorní na jeho nedostatok. Pokiaľ je nádrž s AdBlue úplne prázdna, dané vozidlo nie je možné naštartovať až pokým nie je doplnené potrebné množstvo spomínanej kvapaliny.  Softvér to skrátka nedovolí.

Gigantický problém

Ako píše BEUC na svojom webe, problém spočíva v tom, že tento systém môže viesť k poruchám, pretože softvér nesprávne indikoval stav kvapaliny v nádrži. Uvedený problém sa týkal predovšetkým naftových motorov vyrobených po roku 2013 v automobilkách skupiny PSA (dnes Stellantis). Problém sa dotýkal najmä vozidiel značky Opel, Peugeot a Citroën.

Aj po doplnení čerstvej močoviny totiž dochádzalo k tomu, že systém upozorňoval vodiča na nedostatok AdBlue v nádrži, čo samozrejme viedlo k chybovým hláškam a varovaniu prepnutiu vozidla do núdzového režimu. Nešťastným majiteľom tak nezostávalo nič iné, ako sa obrátiť na svoj autorizovaný servis.

Oprava tejto emisnej chyby však nie je najlacnejšia záležitosť. Vodiča totiž vyšla v priemere až na tisíc eur. Navyše, tieto problémy neboli jednorazové, a niektorí vodiči sa s daným problémom stretli znovu krátko po návšteve svojho servisu.

Rozhorčených majiteľov bolo stále viac, pričom podľa dnešných odhadov nahlásilo tento problém úradom viac ako 4 000 európskych spotrebiteľov. Presnejšie sa na svoje úrady obrátilo od júna 2023 vo Francúzku 1 731, v Belgicku 2 411 a v Taliansku viac ako 700 spotrebiteľov.

Vyšetrovanie pritom ukázalo, že chyba v žiadnom prípade nespočívala v podávaní nekvalitnej (starej, degradovanej…) zmesi AdBlue, ale bola spôsobovaná výrobnými a konštrukčnými nedostatkami na nádržiach a softvéroch pre AdBlue od spomínaného koncernu. Za takúto chybu by teda v žiadnom prípade nemali platiť dotknutí spotrebitelia, ale výrobca – zhodli sa na tom spotrebiteľské asociácie v Taliansku (Altroconsumo), Španielsku (OCU) a Francúzsku (UFC-QUE Choisir).

Flickr

Nie je preto žiadnym prekvapením, že spotrebiteľské asociácie majú podozrenie na porušenie zákona o nekalých obchodných praktikách, čo je aj dôvod prečo podnikli rázne kroky a podali podnet priamo európskym kontrolným úradom. Nie je totiž možné, aby si za dlhé roky trvania tohto problému nikto v koncerne PSA nevšimol, že nejde o chybu spotrebiteľov. Asociácie naznačujú, že koncern PSA na týchto chybách cielene cez autorizované servisy zarábal.

Škandál aký svet nevidel

Škandál samozrejme vyvolal značné znepokojenie medzi spotrebiteľmi v celej Európe. Tí žiadajú vykonanie dôkladného celoeurópskeho prieskumu všetkých výrobcov automobilov, ktorý využívajú AdBlue na redukciu výfukových plynov. Niektoré zistenia totiž naznačujú, že problém sa netýka len koncernu PSA. Okrem toho, požadujú, aby výrobcovia zabezpečili bezplatnú opravu každej nahlásenej poruchy týkajúcej sa AdBlue a náhradu nákladov za opravy, ktoré spotrebitelia už v minulosti museli financovať zo svojho vrecka.

Samozrejme, asociácie zastupujúce rozhnevaných spotrebiteľov najskôr musia automobilkám dokázať zámerne používanie nekalých obchodných praktík, čo rozhodne nebude najľahšia záležitosť. Tak či onak, Európa má vo svete naftových motorov „zarobené“ na poriadne veľký škandál.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú