Hrozné výsledy: O koľko klesla hodnota elektromobilom a hybridom počas niekoľkých rokov?
Čo je z pohľadu investície horšie ako kúpa nového auta? Kúpa nového elektrického auta. Podľa nedávnej štúdie portálu iSeeCars môžme vidieť, ako tieto vozidlá takmer okamžite strácajú na svojej hodnote a po piatich rokoch je ich cena výrazne pod tou obstarávacou.
Hovorí sa, že kúpa nového auta je tou najhoršou investíciou, nakoľko len po odchode z predajne jeho hodnota automaticky klesne o niekoľko percent. V prípade elektromobilov je situácia ešte horšia. Tento záver však nie je až tak prekvapivý, nakoľko len veľmi málo ľudí sa odhodlá ku kúpe ojazdeného vozidla s elektrickým pohonom. A hoci ich trhová cena veľmi rýchlo klesá, aj tak je veľký problém s ich ďalším predajom. Najlacnejšie elektromobily na Slovensku si môžeš pozrieť tu.
Veľký cenový strašiak
Síce bol výskum vykonaný na území USA, avšak možno predpokladať, že situácia je veľmi podobná aj v iných krajinách vo svete, kde sa predávajú elektrické a hybridné vozidlá. Sledované obdobie bolo päť rokov, po ktorých uplynutí bola vyrátaná priemerná amortizácia jednotlivých modelov vozidiel.
V prípade vozidiel s hybridným pohonom je priemerná strata hodnoty na úrovni 56,7 % (priemer všetkých vozidiel akéhokoľvek typu je 49,6 %). Pod hranicu 50 % sa dostala len Toyota Prius c, pričom na opačnom konci skončil Lincoln MKZ Hybrid, ktorý v priebehu piatich rokoch stratí na hodnote až 67,2 %. Z vozidiel, ktoré sa dajú kúpiť na našom trhu, možno vyňať Lexus RX 450h, ktorého hodnota po 5 rokoch prevádzky klesne až o 59,1 %.
Oveľa horšie sú však na tom elektromobily, ktorých priemerná strata hodnoty v priebehu piatich rokov je až 67,1 %. Ide tak o najväčšiu hodnotu, aká bola nameraná spomedzi všetkých kategórií vozidiel. „Najlepšie“ dopadla Tesla Model S so stratou 61,5 %, pričom taký Nissan Leaf dopadol úplne katastrofálne a po piatich rokoch je jeho cena nižšia v priemere až o 71 %. Do pozornosti dávame aj zaujímavosti ohľadom poruchovosti elektromobilov Tesla, ktoré sú v niektorých prípadoch skutočne banálne.
Síce sa očakávalo, že elektrické a hybridné vozidlá na tom budú horšie, no zrejme nikto nepredpokladal, že na tom budú až tak zle. Dôvod je pritom jednoduchý. Pre potencionálnych záujemcov predstavuje kúpa ojazdeného elektrického vozidla veľký otáznik, nakoľko batérie podliehajú relatívne vyššiemu opotrebovaniu, než napríklad klasický motor. Ich výmena pritom predstavuje nemalé náklady, s ktorými by sa budúci majiteľ musel popasovať.
Aj z tohto pohľadu sú na tom lepšie hybridné vozidlá, ktoré síce majú taktiež batérie, no tie majú len podpornú funkciu pre klasický spaľovací motor, ktorý stále zastáva hlavnú funkciu a dokáže fungovať aj bez podpory elektromotora. Z hľadiska servisných nákladov sú však na tom elektromobily výrazne lepšie, čomu sme sa venovali aj v našom rozsiahlom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku je nelegálna. Známa látka predlžuje život buniek o 57 % a spomaľuje starnutie, zistili vedci
Warren Buffett: Najlepší investor všetkých čias odhaľuje jednoduché pravidlá, ako zbohatnúť
Z Markízy až na ministerstvo kultúry. Rezort Martiny Šimkovičovej čelí podozreniam z rodinkárstva
Hygienici varujú: Tieto populárne letné lokality skrývajú zdravotné riziká (NOVÝ ZOZNAM)
Vlaky bez vlakvedúceho: Od augusta budeš potrebovať lístok ešte pred nástupom, inak riskuješ pokutu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP