Historický moment pre automobilový priemysel: Predaje e-áut prvýkrát prekonali dieselové autá
Európsky trh s automobilmi zažil v septembri veľké prekvapenie. Do konca toho mesiaca sa totiž podľa nedávnych štatistík predalo na starom kontinente viac elektrifikovaných áut ako vozidiel s dieselovým spaľovacím motorom. Ide o historický moment, kedy elektromobily a elektrifikované autá prekonali desaťročia obľúbený diesel, informuje AutoDaily.
Mnohé európske krajiny naďalej pretláčajú na trhu elektrifikované a elektrické vozidlá pred tými so spaľovacím motorom. Táto stratégia sa teraz odrazila v celkových výsledkoch predaja za september 2020, kedy sa na európskom trhu predalo až 327 800 kusov elektrifikovaných modelov od rôznych výrobcov.
Elektrifikované autá prvýkrát prekonali dieselové
V prípade registrácií sa tieto vozidlá už druhýkrát postarali o viac ako 20 % podiel pri nových autách. Naopak, dieselové zažili obrovský prepad. Z veľkej časti je túto situáciu možno pripísať aj koronakríze, ktorá má dopad na celý automobilový priemysel. Predaje áut totiž celkovo klesli o 29 %, no zato predaje elektrifikovaných vozidiel v septembri vzrástli o 139 % v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom.
Medzi tieto elektrifikované vozidlá pritom patria elektromobily, plug-in hybridy a tradičné hybridy. Počet registrácií nových áut v septembri však paradoxne vzrástol o 1 % v porovnaní s minulým rokom. Z celkového počtu novo registrovaných áut sa potom dieselové modely postarali len o 24,8 % podiel, zatiaľ čo tie benzínové dosiahli pri registráciách podiel približne 47 %.
Pre porovnanie tvorili autá s dieselovým pohonom pred 10 rokmi ešte 50 % všetkých nových registrácií v Európe a trhový podiel elektrifikovaných áut dosahoval ani nie 1 %. Tieto štatistiky tak dokazujú, akým smerom sa automobilový priemysel uberá.
Hoci mali na posledné štatistiky vplyv najmä európske krajiny a ich stratégia pre podporu elektromobility, tak aj samotní vodiči sú čoraz viac odhodlaní vymeniť výlučne dieselový a benzínový pohon za hybridný pohon, prípadne aj čistý elektromobil.
Spomedzi všetkých registrácií za september si najväčší podiel ukradli hybridy a mild-hybridy, ktoré dosiahli podiel 53 % pri nových registráciách elektrifikovaných modelov. V tomto smere dominovala najmä Toyota a Lexus, no zlepšenie zaznamenal aj Fiat, Suzuki, BMW či Ford.
V prípade elektromobilov viedol v predajoch Model 3 od Tesly, no za ním si výrazne polepšili aj e-autá od Renaultu a VW, ktoré zaznamenali rast o celých 211 % a 352 % v prípade druhého menovaného výrobcu.
Štatistiky ďalej odhalili aj to, že najpredávanejšími modelmi v rámci Európy boli stále veľké SUVčka, kde si prvú priečku uchmatol Renault Captur, druhú Peugeot 2008 a veľký záujem vodiči prejavili aj o nový Ford Puma. SUV vozidlá si tak držia stále silný podiel predaja na automobilovom trhu a výrazné výkyvy nespôsobili za posledné mesiace ani vyššie predaje elektrifikovaných áut.
Znižovaniu emisií bránia stále vysoké predaje SUV
Podobné trendy ako vo vyššie popísaných štatistikách za september 2020 sme pritom mohli sledovať aj v predošlých mesiacoch. V lete si taktiež elektrifikované automobily pripísali na svoje konto rekordy, kedy v auguste prekonali očakávania a získali až 21 % podiel všetkých registrácií nových áut.
Ešte v júli bol podiel na úrovni 18 % a v júni tohto roka 16 %. Stúpajúci počet predajov a registrácií nových elektrifikovaných modelov je teda výsledkom doterajšieho snaženia krajín EÚ, ktorým sa však príliš nedarí aj napriek zavádzaným emisným limitom a prísnejším pravidlám znížiť predaje veľkých SUV.
Práve tieto autá sú potom zodpovedné aj za zvýšenie priemerných emisií, ktoré za minulý rok vzrástli ešte o 1,6 g na priemerných 122,4 g CO2/km, informovala Európska enviromentálna agentúra. Podľa priemerných flotilových emisií automobiliek tak mnohí výrobcovia nedosiahnu ani nový emisný limit, ktorý EÚ stanovila na 95 g CO2/km.
Znížiť vyššie spomenutý priemer môžu práve vyššie predaje elektrických áut a elektrifikovaných vozidiel s nižšími emisiami. Nateraz však situácia nevyzerá ako podľa plánov únie a výrobcovia musia prehodnotiť svoju stratégiu. V opačnom prípade im hrozia nemalé pokuty.
Ďalšie články:
- Predaje elektromobilov v Európe rapídne rastú. Nie sú však najobľúbenejšie
- Briti bojujú proti veľkým SUV. Reklamy na vozidlá chcú zastaviť novou kampaňou
- Nové autá v SR majú druhé najvyššie emisie v EÚ. Kupujeme málo elektromobilov, naša priorita je úplne iná
- Európska veľmoc zvyšuje daň z emisií CO2. Zameriava sa na SUV, neprešli by ani známe modely predávané na Slovensku
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili jednoduchý trik, ako schudnúť dvakrát rýchlejšie. Tieto potraviny sú kľúčom k trvalému úbytku váhy
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP