V článku boli použité materiály TASR.

Podľa odborníkov z odvetvia podiel elektromobilov na nových registráciách v Nemecku v budúcom roku pravdepodobne prudko klesne. Dôvodom je zníženie štátnych dotácií. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

V pondelok (4. 9.) sa v Mníchove začne automobilový salón IAA, ktorý potrvá až do nedele 10. septembra. Automobilky Volkswagen a BMW sú optimistické, pokiaľ ide o dopyt po elektromobiloch v dlhodobom horizonte. Nemecký autoklub ADAC však považuje za potrebné na povzbudenie dopytu, aby štát pokračoval dotáciách.

Neveria, že elektromobila prevládne

Spolkový minister dopravy Volker Wissing pochybuje o tom, že elektromobilita vo svetovom meradle prevládne. „Preteky o pohon automobilov budúcnosti sú úplne otvorené,“ uviedol Wissing pre Bild am Sonntag. „Dnes ešte nedokážeme predpovedať, ktorá technológia sa presadí v roku 2040.“ Podľa Wissinga je možné, že e-palivá a vodíkové palivové články budú hrať väčšiu úlohu, ako by si niektorí želali.

Poradenská spoločnosť Deloitte očakáva, že predaj elektrických áut v Nemecku v roku 2024 padne o tretinu. Jedným z dôvodov je podľa nej ukončenie nákupných dotácií pre firmy v septembri a postupné zrušenie dotácií pre súkromných kupujúcich do konca roka 2025.

Dotácie na Slovensku?

Slovensko v rozvoji a popularite elektromobility nezaostáva len za Nórskom, ale prakticky všetkými krajinami na západ od nás. O tom, čo je hlavným dôvodom, asi netreba príliš špekulovať – bude to najmä stále vysoká cena elektromobilov v kombinácii s nižšou kúpnou cenou Slovákov.

Veľa krajín sa ceny drahších elektromobilov, ktoré však potrebujeme pre plnenie ekologických cieľov EÚ, snaží kompenzovať dotáciami či odpustením DPH, ako v prípade spomínanej severskej mekky batériových vozidiel. Na Slovensku prvý pokus o dotácie na elektrické autá z roku 2019 skončil katastrofou a odvtedy sa prakticky nepretržite pýtame, kedy prídu nejaké ďalšie. Ministerstvo má pre Slovákov jasný odkaz, prečítaj si ho v samostatnom článku.

Okrem toho vyššie zľavy na vozidlá so spaľovacími motormi by tiež mohli ohroziť ciele spolkovej vlády týkajúce sa rozvoja elektromobility,“ uviedli experti Deloitte. Namiesto plánovaných 15 miliónov elektrických áut ich bude v roku 2030 na cestách pravdepodobne len 11,7 milióna. Deloitte neočakáva, že do roku 2026 sa podiel elektrických áut na nových registráciách v Nemecku dostane nad 30 %.

Analytici a experti s Nemeckom nesúhlasia

Poradenská spoločnosť PwC odhaduje, že väčšina nových automobilov bude v roku 2027 elektrická, pretože vtedy sa už presadia cenové výhody elektrických áut oproti vozidlám so spaľovacími motormi.

elektromobilita v Európe
Michal Varga/BMW/Samuel Zaťko

Šéf ADAC Christian Reinicke zatiaľ nepovažuje vyhliadky elektromobility za také priaznivé. Vláda by podľa neho nemala znižovať dotácie pre elektrické autá, ale skôr ich zvýšiť. „Podľa môjho názoru sú spoľahlivé a trvalé štátne dotácie kľúčom k tomu, aby sme ľudí presvedčili,“ uviedol Reinicke.

Vláda by podľa neho mala pokračovať v dotáciách pre elektrické autá aj po roku 2024 až do konca desaťročia. „Musí sa tiež zrušiť ročný strop na dotácie.“ V druhej polovici roka je totiž podľa neho vidieť neochotu kupovať autá, „pretože ľudia sa boja, že dotácie už boli vyčerpané“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP