Obľúbené automobilové modely Slovákov sú v ohrození. Škoda sa snaží čeliť čoraz prísnejším emisným normám a niektoré jej autá ich už nedokážu spĺňať. Naplno preto rozbieha elektrifikáciu a, ako informuje portál CzechCrunch, do novej linky na montáž batérií zainvestuje ďalších takmer 60 miliónov eur – nevyrába ich totiž len pre svoje vlastné autá.
Obľúbené modely môžu zomrieť v roku 2025
Obzvlášť problematické sú pre Škodu, ako aj pre ďalšie automobilky, nové emisné normy Euro 7, ktoré sú podľa mnohých expertov príliš prísne. Je tak možné, že ekológia a budúcnosť planéty pôjde opäť stranou, aby sa znížil nátlak na výrobcov automobilov. Tieto nové normy môžu mať ničivý dopad na známe modely, ako je napríklad Škoda Fabia, Scala či Kamiq.
Splnenie nových noriem síce nie je nemožné, avšak pre automobilky viac nedáva zmysel intenzívne investovať do vývoja efektívnejších spaľovacích motorov veľké financie, keď je príchod elektromobilov neodvratný a dáva oveľa väčší zmysel investovať práve do nich, aby v tomto smere spoločnosť nezaostala a nestratila konkurencieschopnosť.
„Spaľovacie motory sú v dnešnej dobe pomerne zelené, súčasne platná norma Euro 6 je prísna a emisie nových áut sú pomerne nízke. Ešte viac ich sprísňovať na posledných pár rokov životného cyklu nemá veľmi zmysel, keď sa snažíme maximálne prejsť na elektromobilitu a dávame do toho nemalé peniaze,“ vysvetľuje pre Hospodářské noviny Martin Jahn, člen predstavenstva Škoda Auto.
Najlacnejší model sa blíži
Aj keď Škoda na prvý pohľad zaostáva za zvyškom koncernu, v skutočnosti pripravuje zatiaľ najlacnejší elektrický model a prinesie hneď trojicu takýchto áut. Prvým z nich bude elektrický crossover na platforme MEB Lite, po ktorom môže prísť na trh elektrická náhrady populárnej Octavie.
Bez Škody to nejde
Škoda spustila montáž batérií v Mladej Boleslavi ešte v minulom roku, pričom tieto batérie neputujú len do modelov Enyaq. Zásobuje nimi totiž celý koncern Volkswagen, ktorého je súčasťou, a kapacita výroby má nakoniec narásť na 1 500 batérií denne. Ako vysvetľuje pre E15 Pavel Šimek, ktorý má na starosť práve výrobu batérií pre elektromobily, za rok má závod vyrobiť asi 220 000 batériových systémov.
Škoda s cieľom elektrifikácie pripravuje ďalšie elektrické modely, ktoré majú byť pre Slovákov lákavejšie a dostupnejšie než pomerne drahé a veľké SUV Enyaq. Na trh majú prísť totiž aj menšie modely, ktoré sa budú veľkosťou viac podobať na ID.3 či rodinné alebo pracovné dodávky podobné ID.Buzz a to vďaka platforme MEB, ktorá je flexibilná a je možné na nej postaviť množstvo rôznych elektrických modelov.
Viac elektrických modelov mala mať Škoda vo svojom portfóliu už dávnejšie, čím by sa vyhla viacerým problémom, ktorým dnes čelí. Záujem o elektromobily totiž presahuje možnosti produkcie, a to aj napriek tomu, že mladoboleslavská automobilka má v ponuke aktuálne iba jedno, respektíve dve elektrické SUV.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP