Portál SeznamZprávy.cz sa pred pár dňami rozprával s Martinom Jahnom, členom predstavenstva Škoda Auto. Okrem všeobecných otázok ohľadom výroby automobilov a nadchádzajúcich plánoch padla reč aj na elektromobily.

Čakacie doby na nové autá sú aktuálne prakticky u všetkých výrobcov. Na niektoré modely sa ale aká dlhšie, na iné iba pár týždňov. Z portfólia Škoda sú na tom najhoršie modely Octavia a Enyaq, na ktoré sa čaká aj vyše roka.

Elektrifikácia je stále dlhý proces

V rozhovore padla aj otázka, ako ovplyvní elektrifikácia dodávateľov automobily Škoda a ako sa zvýšia, prípadne znížia objemy súčiastok, ktoré výrobca vozidiel kupuje od subdodávateľov. Jahn uviedol, že elektrifikácia je dlhý proces a spaľováky sa budú vyrábať minimálne do roku 2035.

FonTech

Aj potom bude pre tieto autá potrebné vyrábať náhradné diely. Subdodávatelia sa dovtedy teda taktiež môžu adaptovať. Ako príklad uviedol firmu, ktorá dodávala komponenty pre štartovanie spaľovacieho motora, no popri tom začala vyrábať senzory, ktoré sa používajú čím ďalej viac. Senzory tak vykompenzujú prepad komponentov pre spaľovacie motory.

Celkovo by  šak transformácia automobilového priemyslu mohla priniesť pokles pracovných miest o 10- až 20-tisíc ľudí na úrovni automobiliek aj subdodávateľov. Nové sektory, ktoré v rámci elektromobility vznikajú, ale môžu tieto pracovné miesta pokryť. Ak automobilky transformáciu zvládnu, počet pracovných miest môže dokonca narásť. Napríklad otvorením tovární na výrobu batérií a podobne.

Trh s elektromobilmi sa rozvíjal dynamickejšie, než čakali

Elektromobilita v rámci Škody je na dobrej ceste. Martin Jahn uviedol, že trh s elektrickými autami sa rozvíjal dynamickejšie než čakali. Ďalší rozvoj ale bude závisieť od podpory krajín, od rýchlosti budovania infraštruktúry a od vylepšovania technológií pohonu a nabíjania.

Dôležité je tiež zabezpečiť si konkurencieschopnosť voči USA. Amerika vo veľkom investuje do batériových technológií a hrozí, že v tomto smere vytvorí akýsi monopol. Európa by teda takisto mala začať investovať do výroby batérií, aby sme mali vlastné zdroje pre európske automobilky a nemuseli sa spoliehať iba na dodávky zo zahraničia.

Viac elektrických modelov malo byť v portfóliu už dávno

V závere rozhovoru Jahn uviedol, že ak by mala Škoda dnes viac elektrických modelov, nie iba Enyaq, dokázala by ich veľmi úspešne predávať. Záujem o elektromobily presahuje možnosti produkcie, a to aj napriek tomu, že mladoboleslavská automobilka má v ponuke aktuálne iba jedno, respektíve dve elektrické SUV. Ako uviedol, dokázali by predať dvojnásobok Enyaqov, ktoré dokážu vyrobiť.

Martin Katler/FonTech

V portfóliu Škode napríklad stále chýba menší mestský elektromobil, sedan či elektrické kombi. Jahn si však nemyslí, že by niečo zaspali. V niektorých momentoch dokonca česká automobilka dokázala byť rýchlejšia ako konkurencia, ktorá ale teraz môže prinášať elektromobily s novšou, lepšou technológiou. V tak rýchlo rastúcom segmente to však podľa Jahna nič neznamená.

Reč padla aj na pripravovanú normu Euro 7. Pre spotrebiteľa je vo finálne podstatné, o koľko auto predraží. Nové nároky by mali navýšiť cenu iba o desiatky čo stovky eur na auto, čo je prakticky zanedbateľné.

Dva alebo tri nové elektromobily do roku 2026

Portfólio elektromobilov Škoda sa v najbližších rokoch výrazne rozrastie. Do troch rokov predstavia celkovo tri nové elektrické modely, pričom dva z nich budú menšie ako Škoda Enyaq a jeden väčší, ktorý bude pravdepodobne vychádzať z konceptu Vision 7S. Malý, zatiaľ presnejšie nedefinovaný model, sa bude vyrábať v Španielsku po boku ďalších koncernových dvojičiek.

Škoda Vision 7S odhaľuje budúce smerovanie automobilky

Okrem týchto troch modelov už má automobilka v produktovom pláne ďalšie tri modely, no ich príchod si zatiaľ Jahn nedovolil odhadnúť. Všetko bude závisieť podľa ďalšieho vývoja trhu, avšak aj táto trojica modelov príde najneskôr do roku 2030. Celkovo sa tak do konca aktuálnej dekády môžeme tešiť na šesť nových elektrických modelov značky Škoda.

Značka Škoda ako taká si počas uplynulých rokov vybudovala silný imidž, čomu odpovedajú aj cenovky vozidiel, ktoré sa približujú značke VW. V tomto trende by automobilka chcela pokračovať, teda mala by oslovovať zákazníkov, ktorí sa zaujímajú o vyššie triedy vozidiel. Stále ale bude platiť, že Škoda ponúka dobrú hodnotu za čo najlepšie peniaze a tak bude pokrývať aj segment lacnejších vozidiel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú