Elektromobily ostali zahanbené. Vodíková Toyota trhla svetový rekord v dojazde, porazila aj mnohé spaľováky
Súboj medzi elektromobilmi a vodíkovými autami neutícha, práve naopak. Čoraz častejšie sa vedú diskusie, či je v osobnej doprave lepší vodík, alebo batérie. Nový rekord stanovený vodíkovou Toyotou Mirai nám možno dáva odpoveď na túto otázku, auto totiž v USA prešlo viac 1 300 km na jednu nádrž, informuje automobilka v tlačovej správe.
Prejsť viac ako 1 000 km na jednu nádrž je výzvou aj pre väčšinu spaľovákov. Drvivá väčšina elektromobilov nedosahuje ani polovičný dojazd na jedno nabitie a následné doplnenie energie do batérie spravidla trvá okolo hodiny.
Potom tu ale máme vodíkové elektromobily, ktoré sa natankujú takmer rovnako rýchlo ako nádrž s benzínom či naftou a na jednu nádrž zvládnu bez problémov prejsť 600 až 700 km, čo je dojazd tých najlepších a najdrahších batériových elektromobilov.
Aj pri vodíkových autách ale máme rekordérov, ktorí svojim dojazdom oproti konkurencii výrazne vyčnievajú. Takýmto vozidlom je nová Toyota Mirai, ktorá stanovila svetový rekord v dojazde na jedno natankovanie.
Viac ako 1 300 km naprieč Amerikou
Nová generácia Toyoty Mirai prekonala svoj vlastný svetový rekord, ktorý stanovila ešte v máji tohto roka. Vtedy sa jej podarilo prejsť na jednu nádrž až 1 003 km, pričom palubný počítač ukazoval dojazd ešte 9 km.
Po tomto heroickom výkone dotankovali auto doplna za 5 minút, ktoré tak bolo pripravené na ďalší 1 000 km úsek. Samozrejme, rekord bol síce dosiahnutý na bežných cestách, ale vodič jazdil v prísnom „eko-režime“, teda vyhýbal sa prudkému brzdeniu a akcelerácii a taktiež znížil maximálnu rýchlosť jazdy.
„Európsky“ rekord z mája už ale neplatí, na trase po južnej Kalifornii dosiahla Toyota Mirai nový svetový rekord, kedy na jednu nádrž prešla presne 1 360 km.
Celý výlet si rozdelila dvojica šoférov na dva dni a počas svojej cesty minuli 12 čerpacích staníc na vodík. Týmto zároveň dokázali, že infraštruktúra vodíkových staníc v USA je nadštandardne dobrá a s pokrytím čerpacích staníc nie je problém.
Počas dvojdňovej cesty tak spotrebovali 5,65 kg vodíka, ktorý do auta znova dotankovali za zhruba 5 minút. Aj pri stanovení nového svetového rekordu obaja vodiči jazdili extrémne efektívne, teda nižšími rýchlosťami a bez agresívneho pridávania plynu.
Papierové dojazdy prekonávajú o stovky kilometrov
Mirai nie je jediným vodíkovým autom, ktoré výrazne prekonalo svoj papierový dojazd. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si vodík dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Vodíkový superšport „Made in Slovakia“
Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.
Po nedávnom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.
Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane. Viac o slovenskom vodíkovom aute si môžeš prečítať v našom rozhovore.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené