Elektromobily ostali zahanbené. Vodíková Toyota trhla svetový rekord v dojazde, porazila aj mnohé spaľováky
Súboj medzi elektromobilmi a vodíkovými autami neutícha, práve naopak. Čoraz častejšie sa vedú diskusie, či je v osobnej doprave lepší vodík, alebo batérie. Nový rekord stanovený vodíkovou Toyotou Mirai nám možno dáva odpoveď na túto otázku, auto totiž v USA prešlo viac 1 300 km na jednu nádrž, informuje automobilka v tlačovej správe.
Prejsť viac ako 1 000 km na jednu nádrž je výzvou aj pre väčšinu spaľovákov. Drvivá väčšina elektromobilov nedosahuje ani polovičný dojazd na jedno nabitie a následné doplnenie energie do batérie spravidla trvá okolo hodiny.
Potom tu ale máme vodíkové elektromobily, ktoré sa natankujú takmer rovnako rýchlo ako nádrž s benzínom či naftou a na jednu nádrž zvládnu bez problémov prejsť 600 až 700 km, čo je dojazd tých najlepších a najdrahších batériových elektromobilov.
Aj pri vodíkových autách ale máme rekordérov, ktorí svojim dojazdom oproti konkurencii výrazne vyčnievajú. Takýmto vozidlom je nová Toyota Mirai, ktorá stanovila svetový rekord v dojazde na jedno natankovanie.
Viac ako 1 300 km naprieč Amerikou
Nová generácia Toyoty Mirai prekonala svoj vlastný svetový rekord, ktorý stanovila ešte v máji tohto roka. Vtedy sa jej podarilo prejsť na jednu nádrž až 1 003 km, pričom palubný počítač ukazoval dojazd ešte 9 km.
Po tomto heroickom výkone dotankovali auto doplna za 5 minút, ktoré tak bolo pripravené na ďalší 1 000 km úsek. Samozrejme, rekord bol síce dosiahnutý na bežných cestách, ale vodič jazdil v prísnom „eko-režime“, teda vyhýbal sa prudkému brzdeniu a akcelerácii a taktiež znížil maximálnu rýchlosť jazdy.
„Európsky“ rekord z mája už ale neplatí, na trase po južnej Kalifornii dosiahla Toyota Mirai nový svetový rekord, kedy na jednu nádrž prešla presne 1 360 km.
Celý výlet si rozdelila dvojica šoférov na dva dni a počas svojej cesty minuli 12 čerpacích staníc na vodík. Týmto zároveň dokázali, že infraštruktúra vodíkových staníc v USA je nadštandardne dobrá a s pokrytím čerpacích staníc nie je problém.
Počas dvojdňovej cesty tak spotrebovali 5,65 kg vodíka, ktorý do auta znova dotankovali za zhruba 5 minút. Aj pri stanovení nového svetového rekordu obaja vodiči jazdili extrémne efektívne, teda nižšími rýchlosťami a bez agresívneho pridávania plynu.
Papierové dojazdy prekonávajú o stovky kilometrov
Mirai nie je jediným vodíkovým autom, ktoré výrazne prekonalo svoj papierový dojazd. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si vodík dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Vodíkový superšport „Made in Slovakia“
Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.
Po nedávnom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.
Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane. Viac o slovenskom vodíkovom aute si môžeš prečítať v našom rozhovore.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
64-ročný Slovák s rodinou ovláda majetok v hodnote 180 miliónov eur. Začínal doručovaním telegramov na Trabante
Slovensko zvažuje úpravu vyplácania 13. dôchodku. V Maďarsku majú aj 14., no seniori sú stále nespokojní
Sociálna poisťovňa sprísnila kontrolu PN. Firmy podozrivých zamestnancov nahlasujú online
Rastlinné jedlá dokážu poškodiť srdce, tvrdia vedci. Niektoré potraviny môžu byť rovnako škodlivé ako fast food
Slovenský tínedžer Michal je nezvestný už dva mesiace. Naposledy ho videli v New Yorku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Zelenskyi otvorene: Iba tieto ničivé zbrane vrátia Putina späť do reality a zmenia vojnu
Viac než 2000 vedcov varuje EÚ: Takáto klimatická politika bude devastačná, vzďaľuje sa faktom
89 rokov si to nikto nevšimol. Študentka urobila prevratný objav, vylepší kľúčový zdroj energie
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP