Elektromobily ostali zahanbené. Vodíková Toyota trhla svetový rekord v dojazde, porazila aj mnohé spaľováky
Súboj medzi elektromobilmi a vodíkovými autami neutícha, práve naopak. Čoraz častejšie sa vedú diskusie, či je v osobnej doprave lepší vodík, alebo batérie. Nový rekord stanovený vodíkovou Toyotou Mirai nám možno dáva odpoveď na túto otázku, auto totiž v USA prešlo viac 1 300 km na jednu nádrž, informuje automobilka v tlačovej správe.
Prejsť viac ako 1 000 km na jednu nádrž je výzvou aj pre väčšinu spaľovákov. Drvivá väčšina elektromobilov nedosahuje ani polovičný dojazd na jedno nabitie a následné doplnenie energie do batérie spravidla trvá okolo hodiny.
Potom tu ale máme vodíkové elektromobily, ktoré sa natankujú takmer rovnako rýchlo ako nádrž s benzínom či naftou a na jednu nádrž zvládnu bez problémov prejsť 600 až 700 km, čo je dojazd tých najlepších a najdrahších batériových elektromobilov.
Aj pri vodíkových autách ale máme rekordérov, ktorí svojim dojazdom oproti konkurencii výrazne vyčnievajú. Takýmto vozidlom je nová Toyota Mirai, ktorá stanovila svetový rekord v dojazde na jedno natankovanie.
Viac ako 1 300 km naprieč Amerikou
Nová generácia Toyoty Mirai prekonala svoj vlastný svetový rekord, ktorý stanovila ešte v máji tohto roka. Vtedy sa jej podarilo prejsť na jednu nádrž až 1 003 km, pričom palubný počítač ukazoval dojazd ešte 9 km.
Po tomto heroickom výkone dotankovali auto doplna za 5 minút, ktoré tak bolo pripravené na ďalší 1 000 km úsek. Samozrejme, rekord bol síce dosiahnutý na bežných cestách, ale vodič jazdil v prísnom „eko-režime“, teda vyhýbal sa prudkému brzdeniu a akcelerácii a taktiež znížil maximálnu rýchlosť jazdy.
„Európsky“ rekord z mája už ale neplatí, na trase po južnej Kalifornii dosiahla Toyota Mirai nový svetový rekord, kedy na jednu nádrž prešla presne 1 360 km.
Celý výlet si rozdelila dvojica šoférov na dva dni a počas svojej cesty minuli 12 čerpacích staníc na vodík. Týmto zároveň dokázali, že infraštruktúra vodíkových staníc v USA je nadštandardne dobrá a s pokrytím čerpacích staníc nie je problém.
Počas dvojdňovej cesty tak spotrebovali 5,65 kg vodíka, ktorý do auta znova dotankovali za zhruba 5 minút. Aj pri stanovení nového svetového rekordu obaja vodiči jazdili extrémne efektívne, teda nižšími rýchlosťami a bez agresívneho pridávania plynu.
Papierové dojazdy prekonávajú o stovky kilometrov
Mirai nie je jediným vodíkovým autom, ktoré výrazne prekonalo svoj papierový dojazd. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si vodík dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Vodíkový superšport „Made in Slovakia“
Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.
Po nedávnom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.
Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane. Viac o slovenskom vodíkovom aute si môžeš prečítať v našom rozhovore.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Laserový štít je realitou: Izrael spustil Iron Beam, najpokročilejšiu zbraň sveta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP