Elektromobily ostali zahanbené. Vodíková Toyota trhla svetový rekord v dojazde, porazila aj mnohé spaľováky
Súboj medzi elektromobilmi a vodíkovými autami neutícha, práve naopak. Čoraz častejšie sa vedú diskusie, či je v osobnej doprave lepší vodík, alebo batérie. Nový rekord stanovený vodíkovou Toyotou Mirai nám možno dáva odpoveď na túto otázku, auto totiž v USA prešlo viac 1 300 km na jednu nádrž, informuje automobilka v tlačovej správe.
Prejsť viac ako 1 000 km na jednu nádrž je výzvou aj pre väčšinu spaľovákov. Drvivá väčšina elektromobilov nedosahuje ani polovičný dojazd na jedno nabitie a následné doplnenie energie do batérie spravidla trvá okolo hodiny.
Potom tu ale máme vodíkové elektromobily, ktoré sa natankujú takmer rovnako rýchlo ako nádrž s benzínom či naftou a na jednu nádrž zvládnu bez problémov prejsť 600 až 700 km, čo je dojazd tých najlepších a najdrahších batériových elektromobilov.

Aj pri vodíkových autách ale máme rekordérov, ktorí svojim dojazdom oproti konkurencii výrazne vyčnievajú. Takýmto vozidlom je nová Toyota Mirai, ktorá stanovila svetový rekord v dojazde na jedno natankovanie.
Viac ako 1 300 km naprieč Amerikou
Nová generácia Toyoty Mirai prekonala svoj vlastný svetový rekord, ktorý stanovila ešte v máji tohto roka. Vtedy sa jej podarilo prejsť na jednu nádrž až 1 003 km, pričom palubný počítač ukazoval dojazd ešte 9 km.
Po tomto heroickom výkone dotankovali auto doplna za 5 minút, ktoré tak bolo pripravené na ďalší 1 000 km úsek. Samozrejme, rekord bol síce dosiahnutý na bežných cestách, ale vodič jazdil v prísnom „eko-režime“, teda vyhýbal sa prudkému brzdeniu a akcelerácii a taktiež znížil maximálnu rýchlosť jazdy.

„Európsky“ rekord z mája už ale neplatí, na trase po južnej Kalifornii dosiahla Toyota Mirai nový svetový rekord, kedy na jednu nádrž prešla presne 1 360 km.
Celý výlet si rozdelila dvojica šoférov na dva dni a počas svojej cesty minuli 12 čerpacích staníc na vodík. Týmto zároveň dokázali, že infraštruktúra vodíkových staníc v USA je nadštandardne dobrá a s pokrytím čerpacích staníc nie je problém.

Počas dvojdňovej cesty tak spotrebovali 5,65 kg vodíka, ktorý do auta znova dotankovali za zhruba 5 minút. Aj pri stanovení nového svetového rekordu obaja vodiči jazdili extrémne efektívne, teda nižšími rýchlosťami a bez agresívneho pridávania plynu.
Papierové dojazdy prekonávajú o stovky kilometrov
Mirai nie je jediným vodíkovým autom, ktoré výrazne prekonalo svoj papierový dojazd. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.

Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si vodík dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Vodíkový superšport „Made in Slovakia“
Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.
Po nedávnom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.
Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane. Viac o slovenskom vodíkovom aute si môžeš prečítať v našom rozhovore.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice

Vedci odhalili tajomstvo kórejskej delikatesy: Mení zloženie črevných baktérií, ľudia s nadváhou strácajú kilá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice

