Mnoho ľudí stále nevidí v elektromobilite, respektíve v batériových vozidlách budúcnosť a skôr sa upierajú smerom k vodíku. Vodíkové autá zatiaľ tak rozšírené nie sú, no ich testy dokazujú, že predsa len ponúkajú proti autám s batériou jednu výhodu. Ako informuje H2view, austrálsky jazdec Rallye Brendan Reeves prešiel s vodíkovým Hyundai Nexo na jednu nádrž takmer 900 km a stanovil tak nový svetový rekord  auta.

Dojazd tých najlepších elektromobilov sa už pohybuje okolo 800 km, no takéto autá sú spravidla extrémne drahé a dovoliť si ich tak môže naozaj málokto. Priemerné elektromobily aktuálne disponujú dojazdom 500 km, čo je pre mnohých šoférov málo a nevedia si s takýmto autom predstaviť cestovanie na dlhé vzdialenosti.

NEPREHLIADNI
Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Na Slovensku postavia ďalších 8 vodíkových staníc

Ako skvelá ekologická alternatíva k batériovým elektromobilom sa ukázal práve vodík, pričom vodíkové autá dokážu na jednu nádrž uraziť bez problémov aj viac ako 800 km a doplnenie takejto nádrže je otázkou pár minút.

Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.

S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.

Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si trochu vodíka dotankovať. Ako uvádza FuelCellsWorks, Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.

Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta mu trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.

Vodíkové autá čistia ovzdušie

Vodíkové auto nie je len ekologické tým spôsobom, že do ovzdušia nevypúšťa emisie, ale okolitý vzduch dokonca čistí. Počas tohto výletu Reeves prečistil takmer 450 000 litrov vzduchu, čo by vystačilo na celodenné dýchanie pre 33 dospelých ľudí. Spaľovák by na rovnakej trase do ovzdušia vypustil 126 kg CO2.

Vodíková budúcnosť je na Slovensku svetlá

Prvé vodíkové stanice budú na Slovensku dostupné už v tomto roku. Rezort hospodárstva v rámci vodíkovej stratégie bojuje za presadenie vodíkových technológií na našom trhu, kde sa majú uplatniť aj v osobnej doprave. Napriek tomu, že vodíkový pohon je často kritizovaný aj samotnými automobilkami, má v tomto priemysle veľký potenciál.

Na túto tému sme sa prednedávnom porozprávali aj s odborníkom z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý nám poskytol detailný pohľad na to, prečo by sme sa mali s vodíkom naučiť žiť. Viac zaujímavých informácií sa dozvieš v našom veľkom rozhovore.

Toyota (Úprava redakcie)

Po oznámení prvých vodíkových staníc na Slovensku medzičasom Toyota zverejnila aj ceny prvého vodíkového auta na slovenskom trhu. Bližšie informácie o cenách a výbave sme priniesli v tomto článku.

Ďalšie zaujímavé články:

Prvé dve stanice majú vyrásť podľa doterajších informácií v Košiciach a Bratislave, aby bolo možné pokryť cestu vodíkovým autom cez celé Slovensko. Práve prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá sa na Slovensku predáva, má dojazd podľa výrobcu viac ako 650 km a spoľahlivo tak dokáže na jedno natankovanie prejsť cestu z Košíc do Bratislavy, ktorá je dlhá približne 400-450 km podľa trasy.

Toyota/Freepik (Úprava redakcie)

V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe. Týmito informáciami chcel minister hospodárstva podčiarknuť plány s vodíkom. Sulíkov rezort aktuálne implementuje pripomienky odbornej verejnosti a pripravuje sa na ich zapracovanie.

„Keď stratégiu prijmeme, pripravíme akčný plán, od ktorého sa budú odvíjať prvé reálne kroky, ako napríklad spomínané čerpačky,“ vyjadril sa Sulík na Facebooku.

Podľa predloženého návrhu koncepcie národnej vodíkovej stratégie „Pripravení na budúcnosť“ by sa spotreba vodíka na Slovensku mohla do roku 2050 zvýšiť na hodnotu 400 000 až 1,47 milióna ton ročne, informuje TASR.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú