Elektromobilita sa postupne stáva témou, ktorá rozdeľuje ľudstvo na dve skupiny- na zástancov a odporcov elektromobilov. Hlavným dôvodom odporcov elektromobilov je najmä ich vysoká cena. Významná holandská leasingová spoločnosť LeasePlan, ktorá svoje lízingové služby ponúka aj na Slovensku, však tento argument vo svojej analýze takmer úplne vyvrátila.

Vo veľkom porovnaní celkových nákladov na vlastníctvo plne elektrických a spaľovacích automobilov zahrnuli takmer 1000 rôznych scenárov používania automobilov v 13 európskych krajinách (Holandsko, Veľká Británia, Nórsko, Belgicko, Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Švédsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko, Švajčiarsko, Francúzsko a Španielsko).

Analýza má zásadnú výpovednú hodnotu najmä z dôvodu, že sa porovnávali elektromobily s podobnými spaľovacími automobilmi z rovnakého segmentu, teda napríklad Renault Zoe a Peugeot 208, Nissan Leaf a Volkswagen Golf, Tesla Model 3 a BMW 3 či Audi e-tron a Mercedes-Benz GLE. Celkové náklady sa porovnávali po 3, 4 alebo 5 rokoch vlastníctva s rôznymi ročnými nájazdmi (20 000, 30 000 alebo 40 000 km).

Prečítaj si tiež
Štát urobil zásadný krok a začal vyplácať dotácie na elektromobily. V prvom balíku je takmer 100 000 €
Prevádzkové náklady

V niektorých oblastiach sa objavili značné rozdiely medzi elektromobilmi a spaľovacími automobilmi. Najväčší rozdiel je vidieť v daniach, kde sú elektromobily až v 88 % výhode, najmä vďaka vládnym dotáciám či politike zdaňovania na základe emisií. Tento údaj však môže byť skresľujúci, keďže v každej krajine sa tieto hodnoty odlišujú.

Ďalšiu výraznú výhodu na úrovni až 54 % získavajú elektromobily pri nákladoch za pohonné hmoty či 23 % pri nákladoch za údržbu. Naopak, pri spaľovacích automobiloch sú nižšie náklady za poistky a výhodu až 17 % získavajú najmä z hľadiska ceny nového vozidla a straty hodnoty. Táto výhoda však má logické odôvodnenie, keďže dopyt po ojazdených elektromobiloch nie je tak výrazný ako po spaľovacích automobiloch.

Rozdiely v segmentoch

Ako informuje Clean Technica, v niektorých segmentoch vyhral jednoznačne elektromobil, v iných zas spaľovací automobil, respektíve boli výsledky veľmi nerozhodné.

V B segmente malých automobilov vidíme pri nižších nájazdoch a kratšom vlastníctve miernu výhodu pre Peugeot 208, avšak čím viac kilometrov ročne majiteľ najazdí a čím dlhšie je vozidlo vlastnené, do výhody sa dostáva elektromobil Renault Zoe.

V C segmente stredných automobilov bol po celý čas v miernej výhode elektromobil Nissan Leaf oproti spaľovaciemu Golfu. V omnoho výraznejšej výhode však bolo elektrické Audi e-tron oproti Mercedesu GLE v E segmente SUV.

Naopak v D segmente väčších automobilov bolo po celý čas vo výraznejšej výhode BMW triedy 3 so spaľovacím motorom oproti Tesle Model 3. To však mohlo byť spôsobené aj vysokou cenou Tesly.

Nenechaj si ujsť
Veľký prehľad: Koľko stojí nabíjanie elektromobilu na Slovensku?
Rozdiely medzi krajinami

Ako sme už spomenuli vyššie, nielen dotácie, ale aj celková výhoda či nevýhoda v nákladoch na elektromobil sa môže líšiť naprieč krajinami. Kým v Holandsku sa oplatí vlastniť elektromobil viac ako spaľovací automobil v 100 % prípadoch, v Španielsku je tomu tak len v 11 % prípadoch.

Celkový výsledok

Z 912 testovaných scenárov nakoniec zvíťazil elektromobil až v 508 prípadoch, čo je takmer 56 %. Po spriemerovaní všetkých scenárov taktiež vyšlo, že celkové náklady na vlastnenie elektromobilu sú o 5 % nižšie ako náklady na vlastnenie spaľovacieho automobilu.

Vo všetkých 13 krajinách zahrnutých do tejto štúdie sa ukázalo, že elektromobil je lacnejšou možnosťou v prípade dlhoročnejších nákladov a vyššieho nájazdu kilometrov. Hlavným dôvodom je najmä nižšia cena za nabitie vozidla ako tankovanie nafty či benzínu.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita