Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spotreba elektromobilov závisí od mnohých premenných, ako poveternostné podmienky alebo vonkajšia teplota. Dosiahnuť rovnaké podmienky na testovanie je preto veľmi náročné. Jediným spôsobom je poslať všetky testované vozidlá na cesty spoločne. Presne takýmto spôsobom porovnáva dojazd elektromobilov aj nórsky magazín Motor.no a teraz priniesol výsledky letného testu až 32 elektrických noviniek.

Nórsko je mekkou elektromobility a práve sem mnohí čínski výrobcovia prinášajú svoje vozidlá ako prvé v rámci celej Európy. Vďaka tomu môžu tamojší novinári porovnávať čínske elektromobily s modelmi tradičných automobiliek ako Mercedes, BMW či kráľom elektromobility, Teslou.

Ako ukázali výsledky spomínaného testu, niektoré autá dokázali prejsť v reálnych podmienkach viac kilometrov na jedno nabitie než uvádzajú samotní výrobcovia „na papieri“. Absolútnym kráľom sa stala Tesla Model S vo vyhotovení Long Range, ktorá bez zastávky na nabíjanie prešla takmer 700 km.

Niektoré prekvapili, iné zasa sklamali

Tesla Model S má podľa normy WLTP dojazd až 634 km, no v reálnych podmienkach sa novinárom podarilo na aute prejsť 672 km, čo predstavuje rozdiel 6 %. Model S sa navyše stal absolútnym kráľom tohto testu, keďže prešiel úplne najviac kilometrov spomedzi všetkých testovaných vozidiel.

Magickú 600-ku sa podarilo zlomiť ešte elektromobilu Polestar 2, ktorý prešiel 601 km na jedno nabitie. WLTP norma ale uvádza dojazd pri tomto aute až 615 km, takže v skutočnosti je nižší o 2,2 %.

Najvyšší rozdiel v pozitívnom smere zaznamenal elektromobil Xpeng G9. Ten mal papierovo prejsť „iba“ 520 km, no v skutočnosti auto zastavilo až po 587,8 km, reálny dojazd je teda vyšší o 13 %. Najhoršie sú na tom elektromobily BYD Atto 3 a Subaru Soltera, ktoré majú skutočný dojazd nižší o 13,3 %. BYD mal prejsť 420 km, no auto „zomrelo“ už po 364 km a Subaru zvládlo prejsť iba 360 km, pričom papierovo malo zvládnuť 416 km.

Absolútne najefektívnejším novým elektromobilom spomedzi všetkých tetovaných áut je Hyundai Ioniq 6, ktorý dosiahol spotrebu na úrovni 14,3 kWh/100 km. Len pre porovnanie, Tesla Model S s dojazdom takmer 700 km mala spotrebu 18,7 kWh/100 km, čo je o vyše 4 kWh na „stovku“ viac.

V zime sú rozdiely vyššie

Testy reálneho dojazdu vykonávané Nórskou automobilovou asociáciou patria k tým najobjektívnejším, aké môžeme nájsť. Organizácia absolvuje rovnakú trasu v rovnakých podmienkach s vybranými vozidlami v zime aj v lete, a tak môžeme objektívne zhodnotiť skutočný pokles dojazdu počas zimy.

Zimného testu sa zúčastnilo 29 elektromobilov, medzi ktorými sa nachádzali Tesly, viaceré čínske modely, ale aj elektrické autá tradičných automobiliek ako BMW, Mercedes alebo VW. Teplota sa počas testu pohybovala v rozmedzí -5 až -10 stupňov Celzia.

Absolútne najlepšie spomedzi všetkých testovaných vozidiel si viedla Tesla Model S Standard, ktorá ako jediná dokázala prejsť na jedno nabitie cez 500 km. Model S prešiel presne 530 km, pričom WLTP hodnota udáva 634 km na jedno nabitie. Pokles teda predstavuje prijateľných 16,4 %.

Elektromobil s druhým najlepším dojazdom podľa WLTP (614 km) bol Mercedes EQE 300. Ten ale v reálnych podmienkach v zime dokázal prejsť „iba“ 409 km, čo predstavuje pokles až 33,4 %. Dojazd cez 400 km na jedno nabitie je stále viac než dostatočný, najmä v kombinácii s rýchlym 170 kW nabíjaním, ktoré Mercedes podporuje. Miera poklesu je však zarážajúca, nakoľko sa jedná o luxusné auto, ktoré by si v zime mohlo viesť o niečo lepšie.

Veľmi milým prekvapením bol výkon čínskeho elektromobilu Maxus Euniq 6 z dielne koncernu SAIC. Tento elektromobil by mal podľa WLTP prejsť 354 km na jedno nabitie, no v reálnych podmienkach prešiel 317 km, čo predstavuje najnižší pokles spomedzi všetkých testovaných modelov na úrovni 10,4 %.

Pravdou ale je, že Maxus zaostáva z hľadiska spotreby. Elektromobil disponuje 70 kWh batériou a z hľadiska dojazdu sa mu vyrovnali aj autá s podstatne menšími akumulátormi.

Suverénne najhoršie si viedla Toyota bZ4X s pohonom jednej nápravy, kde predstavuje pokles reálneho dojazdu (323 km) oproti WLTP dojazdu (503 km) až 35,8 %.

Dojazd v zime neznižuje iba chlad

Porovnania zimného a letného dojazdu elektromobilov máme za sebou aj v redakcii. Detailne sme sa na všetky dôvody pozreli pri Renault Megane E-Tech. Zatiaľ čo v lete sme dosiahli dlhodobú spotrebu približne 20 kWh/100 km, v zime bola o niečo vyššia – 24,2 kWh/100 km. Prevažnú časť jázd tvorili diaľnice. Dôkazom toho je aj nájazd cez 4 000 km za mesiac.

Po diaľnici sme pritom jazdili rýchlosťami 120-130 km/h, v zime jednoducho elektromobil „žerie“ viac. Palubný počítač tak v zime ukazoval dojazd pri plnom nabití okolo 240-250 km. Oproti letnému dojazdu je to pokles o 50 km, čo na druhú stranu nie je až také kritické.

Čo všetko spôsobuje zvýšenie spotreby? 

  • Zimné pneumatiky zvyšujú spotrebu o cca 1 kWh/100 km
  • K vyššej spotrebe prispieva aj kúrenie interiéru
  • V chladnom počasí je nutný ohrev batérie, ktorý takisto zvyšuje spotrebu
  • Poveternostné podmienky ako dážď či sneženie majú na spotrebu najvýraznejší vplyv

Pri teste zimných a letných pneumatík sme dospeli k výsledku, že zimné pneumatiky oproti letným zvyšujú za rovnakých podmienok spotrebu iba o 5 %.

Oveľa výraznejší vplyv na vyššiu spotrebu mali poveternostné podmienky ako dážď alebo sneženie. Za hustého dažďa narástla spotreba až o 11 %, respektíve o 25 % na letných pneumatikách. Zimné obutie tak dlhodobo zvyšuje celkovú spotrebu, no v kritických podmienkach, ktoré sú cez zimu pomerne bežné, sa zimné obutie správa lepšie aj z hľadiska spotreby.

Mário Šimovič/FonTech

Mierne nás však zaskočila mestská zimná spotreba, ktorá bola až prekvapivo vysoká. To ale nie je vyslovene problém Renaultu, ale celkovo všetkých elektromobilov. Mestské jazdy sú totiž kratšie a trvajú iba pár minút. Zakaždým ale musí auto vyhriať batériu a pre maximálny komfort aj interiér, čo výrazne vplýva na spotrebu vozidla.

Pokojne sa tak môže stať, že pri jazde v meste dosiahneš vyššiu spotrebu ako jazdou po diaľnici. V ideálnych podmienkach to má elektromobil presne naopak, a teda že v meste je spotreba najnižšia. S Meganom sme po Bratislave jazdili so spotrebou vyše 26 kWh/100 km, pričom 30 km nájazd tvorilo 5 samostatných jázd. Rovnako sa ale v zime správali aj iné elektromobily, pri kratších presunoch v rámci mesta mali vyššiu spotrebu než pri diaľničnom tempe.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú