K rekordu len pár hodín. Havarovalo elektrické lietadlo, ktoré bolo vo vzduchu vyše 2 mesiace
Aktualizované 31. augusta. 2022 – Bezpilotné elektrické lietadlo Zephyr S zlomilo množstvo leteckých rekordov a dokázalo to, čo doteraz žiadny iný stroj vo vzduchu. Napokon ale predsa len skončilo podobne, ako jeho predchodcovia a havarovalo, informuje portál SPACE.
Zephyr S sa vo vzduchu udržal po dobu 64 dní, 18 hodín a 26 minút, pričom k zlomeniu najdlhšieho letu v histórii chýbalo len pár hodín. Ten stanovili dvaja piloti na prelome rokov 1958 a 1959, kedy sa striedali pri pilotovaní (klasického) lietadla Cessna 172 Skyhawk nad Las Vegas.
Pre bezpilotné lietadlá ale tento stroj rekord rozhodne zlomil a hravo zatienil svojich predchodcov. Ako dodáva SimpleFlying, príčina zlyhania zatiaľ nie je známa a tímy zodpovedné za tento stroj analyzujú vyše 1 500 hodín v podobe dát tejto stratosférickej misie.
Aktualizované 27. 7. 2022 – Elektrické lietadlo so solárnymi panelmi od spoločnosti Airbus zlomilo svoj vlastný a tiež svetový rekord.
Zephyr S je totiž vo vzduchu bez pilota už neuveriteľných cez 36 dní, informuje portál Defense News.
Ak je naďalej vo vzduchu, má potenciál udržať sa v lete bez prestávky dva mesiace, vysvetľuje NewAtlas. Predchádzajúci rekord držal jeho predchodca, ktorý dokázal letieť bez pristátia až 26 dní. Vďaka takýmto schopnostiam bude čoskoro možné vysielať do vzduchu pseudo-satelity, ktoré dokážu nahradiť úlohu niektorých satelitov bez potreby veľkých a drahých rakiet či komplikovaných satelitných technológií.
Pôvodný článok:
Bezpilotné elektrické lietadlo Zephyr S spoločnosti Airbus je vo vzduchu už úctyhodných 20 dní, informuje Interesting Engineering. Tento pseudosatelit má vydržať celé mesiace bez pristátia vďaka solárnym panelom a dokáže nahradiť aj niektoré vesmírne družice – má potenciál zásadne posunúť vpred aj leteckú dopravu.
Lacnejší než satelity
Lietadlo Zephyr S, v tomto prípade konkrétne Zephyr 8, má rozpätie krídel 25 metrov a nesie so sebou batérie s hmotnosťou 24 kg, pričom nákladná kapacita predstavuje 5 kg. V porovnaní s predchádzajúcim prototypom je až o 30 % ľahší a do vzduchu sa dostal 15. júna, čiže je vo vzduchu už približne 20 dní.
Celý stroj váži, napriek pomerne veľkému rozpätiu krídel, skromných 75 kg aj s nákladom a dokáže lietať vo výške až 23,2 km. Dôvodom je extrémne ľahká a úzka konštrukcia, ktorá pôsobí na prvý pohľad chabo a labilne.
Zephyr má slúžiť ako platforma pre snímacie zariadenia armády, môže však otvoriť dvere budúcim ultraľahkým lietadlám.

Takmer celá plocha lietadla vystavená slnečnému žiareniu je pokrytá solárnymi panelmi, ktoré zaručujú napriek pomerne malým batériám schopnosť udržať sa vo vzduchu tak dlho. Zephyr drží svetový rekord najdlhšieho letu z roku 2018, kedy sa udržal vo vzduchu až 26 dní – cieľom je však vyvinúť stroj, ktorý sa udrží na nebi celé mesiace podobne, ako lietadlo spoločnosti Skydweller Aero.
Intenzívny vývoj
Solárne lietadlá prechádzajú intenzívnym vývojom, prevažne však práve v podobe pseudosatelitov, ktoré sú príliš malé na to, aby dokázali uniesť ľudskú posádku. Problémom sú pre veľké lietadlá aj naďalej batérie, ktoré sú príliš drahé a nepomáha ani fakt, že sú turbínové motory efektívnejšie ako elektrické vrtuľové – aspoň čo sa týka pomeru hmotnosti pohonného ústrojenstva k výkonu.
Prekoná rekord?
Nie je zatiaľ jasné, ako dlho sa najnovší prototyp ešte zdrží vo vzduchu. Ak ale vydrží ešte týždeň, prekoná svetový rekord z roku 2018. Ako navyše dodáva Airbus v staršej tlačovej správe, lietadlo schopné udržať sa niekoľko mesiacov vo vzduchu poskytne nové kapacity nielen armádnemu, ale tiež komerčnému sektoru.
Môže tiež pomôcť v monitorovaní lesných požiarov a manažovaní iných prírodných katastrof, ktoré vyžadujú nepretržité sledovanie. Pohyb stroja bližšie zmapoval portál The Drive/The Warzone, podľa ktorého sa dokáže nový prototyp udržať dostatočne vysoko aj v noci, vďaka čomu je schopný sa takmer neustále vyhýbať vplyvom počasia – tie môžu byť pre tak krehký stroj katastrofálne.

Zephyr pôvodne vyvinula britská spoločnosť QinetiQ, ktorá dizajn predala Airbusu v roku 2013. K výsledkom experimentu sa verejnosť dostane až neskôr a bude sa jednať o zásadný pokrok nezávisle od toho, či dokáže zlomiť pôvodný rekord pre najdlhší let bezpilotného lietadla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Má hodnotu vyše 116 miliárd eur a spasí svet. Veľmoc našla gigantické ložisko vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

EÚ sa dohodla na novom zákone o autách. Budú ešte ekologickejšie, dotkne sa aj jazdeniek
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Paralyzované vlaky na juhu Slovenska. Na koľajniciach našli výbušninu
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Pevnosť v „Achillovej päte“ NATO: Európa plánuje vybudovať obriu základňu na mieste, ktoré chce Rusko odstrihnúť

MIMORIADNE: V Bratislave došlo k zrážke vlaku a auta, vozidlo uviazlo na koľajisku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Paralyzované vlaky na juhu Slovenska. Na koľajniciach našli výbušninu
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Pevnosť v „Achillovej päte“ NATO: Európa plánuje vybudovať obriu základňu na mieste, ktoré chce Rusko odstrihnúť

