K rekordu len pár hodín. Havarovalo elektrické lietadlo, ktoré bolo vo vzduchu vyše 2 mesiace
Aktualizované 31. augusta. 2022 – Bezpilotné elektrické lietadlo Zephyr S zlomilo množstvo leteckých rekordov a dokázalo to, čo doteraz žiadny iný stroj vo vzduchu. Napokon ale predsa len skončilo podobne, ako jeho predchodcovia a havarovalo, informuje portál SPACE.
Zephyr S sa vo vzduchu udržal po dobu 64 dní, 18 hodín a 26 minút, pričom k zlomeniu najdlhšieho letu v histórii chýbalo len pár hodín. Ten stanovili dvaja piloti na prelome rokov 1958 a 1959, kedy sa striedali pri pilotovaní (klasického) lietadla Cessna 172 Skyhawk nad Las Vegas.
Pre bezpilotné lietadlá ale tento stroj rekord rozhodne zlomil a hravo zatienil svojich predchodcov. Ako dodáva SimpleFlying, príčina zlyhania zatiaľ nie je známa a tímy zodpovedné za tento stroj analyzujú vyše 1 500 hodín v podobe dát tejto stratosférickej misie.
Aktualizované 27. 7. 2022 – Elektrické lietadlo so solárnymi panelmi od spoločnosti Airbus zlomilo svoj vlastný a tiež svetový rekord.
Zephyr S je totiž vo vzduchu bez pilota už neuveriteľných cez 36 dní, informuje portál Defense News.
Ak je naďalej vo vzduchu, má potenciál udržať sa v lete bez prestávky dva mesiace, vysvetľuje NewAtlas. Predchádzajúci rekord držal jeho predchodca, ktorý dokázal letieť bez pristátia až 26 dní. Vďaka takýmto schopnostiam bude čoskoro možné vysielať do vzduchu pseudo-satelity, ktoré dokážu nahradiť úlohu niektorých satelitov bez potreby veľkých a drahých rakiet či komplikovaných satelitných technológií.
Pôvodný článok:
Bezpilotné elektrické lietadlo Zephyr S spoločnosti Airbus je vo vzduchu už úctyhodných 20 dní, informuje Interesting Engineering. Tento pseudosatelit má vydržať celé mesiace bez pristátia vďaka solárnym panelom a dokáže nahradiť aj niektoré vesmírne družice – má potenciál zásadne posunúť vpred aj leteckú dopravu.
Lacnejší než satelity
Lietadlo Zephyr S, v tomto prípade konkrétne Zephyr 8, má rozpätie krídel 25 metrov a nesie so sebou batérie s hmotnosťou 24 kg, pričom nákladná kapacita predstavuje 5 kg. V porovnaní s predchádzajúcim prototypom je až o 30 % ľahší a do vzduchu sa dostal 15. júna, čiže je vo vzduchu už približne 20 dní.
Celý stroj váži, napriek pomerne veľkému rozpätiu krídel, skromných 75 kg aj s nákladom a dokáže lietať vo výške až 23,2 km. Dôvodom je extrémne ľahká a úzka konštrukcia, ktorá pôsobí na prvý pohľad chabo a labilne.
Zephyr má slúžiť ako platforma pre snímacie zariadenia armády, môže však otvoriť dvere budúcim ultraľahkým lietadlám.
Takmer celá plocha lietadla vystavená slnečnému žiareniu je pokrytá solárnymi panelmi, ktoré zaručujú napriek pomerne malým batériám schopnosť udržať sa vo vzduchu tak dlho. Zephyr drží svetový rekord najdlhšieho letu z roku 2018, kedy sa udržal vo vzduchu až 26 dní – cieľom je však vyvinúť stroj, ktorý sa udrží na nebi celé mesiace podobne, ako lietadlo spoločnosti Skydweller Aero.
Intenzívny vývoj
Solárne lietadlá prechádzajú intenzívnym vývojom, prevažne však práve v podobe pseudosatelitov, ktoré sú príliš malé na to, aby dokázali uniesť ľudskú posádku. Problémom sú pre veľké lietadlá aj naďalej batérie, ktoré sú príliš drahé a nepomáha ani fakt, že sú turbínové motory efektívnejšie ako elektrické vrtuľové – aspoň čo sa týka pomeru hmotnosti pohonného ústrojenstva k výkonu.
Prekoná rekord?
Nie je zatiaľ jasné, ako dlho sa najnovší prototyp ešte zdrží vo vzduchu. Ak ale vydrží ešte týždeň, prekoná svetový rekord z roku 2018. Ako navyše dodáva Airbus v staršej tlačovej správe, lietadlo schopné udržať sa niekoľko mesiacov vo vzduchu poskytne nové kapacity nielen armádnemu, ale tiež komerčnému sektoru.
Môže tiež pomôcť v monitorovaní lesných požiarov a manažovaní iných prírodných katastrof, ktoré vyžadujú nepretržité sledovanie. Pohyb stroja bližšie zmapoval portál The Drive/The Warzone, podľa ktorého sa dokáže nový prototyp udržať dostatočne vysoko aj v noci, vďaka čomu je schopný sa takmer neustále vyhýbať vplyvom počasia – tie môžu byť pre tak krehký stroj katastrofálne.
Zephyr pôvodne vyvinula britská spoločnosť QinetiQ, ktorá dizajn predala Airbusu v roku 2013. K výsledkom experimentu sa verejnosť dostane až neskôr a bude sa jednať o zásadný pokrok nezávisle od toho, či dokáže zlomiť pôvodný rekord pre najdlhší let bezpilotného lietadla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najsilnejšie zbrane Indie sú v pohybe. „Ak si trúfnu, rýchlo skončia,“ odkazujú Pakistanu
Prvá práca, ktorú ti zoberie humanoidný robot. Kľúčový priemysel čaká drastický zlom
Nevyžaruje signál a vidí všetko. Najničivejšie zbrane USA bude strážiť robotický „duch“
Sovietom vybuchovali reaktory, americké nevedeli plávať. Príbeh, ako Rusi pomocou USA zabili najväčšiu jadrovú ponorku
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čaputovú v Prešove vypískali, ruská propaganda a májové oslavy, bez Západu by Sovieti nevyhrali (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Ľahký kvíz zo slovenčiny: Musí ho zvládnuť každý, kto prešiel ZŠ. Otestuj svoje vedomosti
Vedci našli „baktériu chudnutia“. Výsledky nečakane predčujú aj populárne lieky
Šutaj Eštok nakúpil policajtom „herné“ počítače za 3 400 eur: Predražené monitory sú však nevhodné na kancelársku prácu
Dôchodkov sa na Slovensku nedočkáme, pandémiou nie je covid, druhý príjem neznamená bohatstvo (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Vojna na Ukrajine sa mení. Ukrajinská armáda stabilizovala obranu, Rusko je bez šance
Jadrové elektrárne na Slovensku obstáli. Odborníci radia zlepšiť tieto veci
Kľúčová veľmoc naleje do ekologických áut veľké peniaze. Predaje jej začali drasticky stúpať
Zákaz preletu cez Pobaltie ho nezastavil. Premiér tvrdí, že mal pripravené viaceré trasy
POZOR: Vodičov na Slovensku čaká veľká zmena. Kľúčový poplatok sa totálne mení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čaputovú v Prešove vypískali, ruská propaganda a májové oslavy, bez Západu by Sovieti nevyhrali (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Ľahký kvíz zo slovenčiny: Musí ho zvládnuť každý, kto prešiel ZŠ. Otestuj svoje vedomosti
Vedci našli „baktériu chudnutia“. Výsledky nečakane predčujú aj populárne lieky
Šutaj Eštok nakúpil policajtom „herné“ počítače za 3 400 eur: Predražené monitory sú však nevhodné na kancelársku prácu
Dôchodkov sa na Slovensku nedočkáme, pandémiou nie je covid, druhý príjem neznamená bohatstvo (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené