Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Námorníctvo Spojených štátov spolupracuje s americko-španielskou leteckou spoločnosťou Skydweller na jedinečnom elektrickom lietadle, ktoré má potenciál vydržať vo vzduchu bezprecedentne dlho.

Nabíja sa zo solárnych panelov a podľa riaditeľa spoločnosti vydrží lietať nepretržite celý rok, informuje Interesting Engineering.

Kľúčové riešenie

Spoločnosť obdržala v rámci tohto projektu kontrakt v hodnote 14 miliónov amerických dolárov (13,28 miliónov €) a jej úlohou je teraz ďalej pokročiť vo vývoji jedinečného lietadla, ktoré sa má udržať vo vzduchu bez potreby dočerpania paliva či zastavenie kvôli iným dôvodom po čo najdlhšiu dobu.

„Pokračovanie v lietadle schopnom perpetuálneho letu pre vyriešenie ďalšej generácie vládneho snímania a monitorovania je kritické pre národnú bezpečnosť. Táto spolupráca zrýchli vývoj našej platformy a poskytne rentabilné, uhlíkovo neutrálne riešenie, ktoré zásadne rozširuje schopnosti misií lietadla,“ vysvetľuje Dr. Robert Miller, riaditeľ spoločnosti.

Skydweller

Podľa Millera existuje možnosť, že toto lietadlo vydrží vo vzduchu až jeden celý rok, píše CNN. Ak to skutočne dokáže, môže ísť revolúciu v mnohých oblastiach a to nielen pre národnú bezpečnosť a monitorovanie.

Prvý pseudosatelit

Podľa Millera sa tak môže stať lietadlo Skydweller prvým komerčne dostupným pseudosatelitom, ktorý vyrieši ako problémy vládneho monitorovania, tak aj rôznych vedeckých pozorovaní či výskumu.

„Pseudosatelit je lietadlo, ktoré ostane vo vzduchu, povedzme, po dobu neurčitú. To znamená 30, 60, 90 dní, možno rok. A v takom prípade dokáže robiť prakticky čokoľvek, čo robí satelit,“ vysvetľuje Miller a dodáva, že má toto lietadla lietať bez posádky a dúfa, že sa dostane do prevádzky už v budúcom roku.

Skydweller

Skydweller podľa neho môže poskytnúť leteckú podporu pri záchranných operáciách, napríklad pri lesných požiaroch. Je možné ho totiž nasadiť tisícky kilometrov ďaleko a vydržať v potrebnej oblasti niekoľko týždňov či mesiacov. Stále je však množstvo problémov, ktoré je nutné vyriešiť.

V noci stačia batérie

Lietadlo Skydweller sa udrží vo vzduchu aj v noci a vďaka nízkej hmotnosti a vysokej efektivite si vystačí s elektrickou energiou, ktorú si uloží v batériách. Pochopiteľne, takýto stroj nemá vysokú nosnosť, nejedná sa však o dopravné lietadlo a pre nesenie snímacích a meracích zariadení je jeho výkon postačujúci.

Chce to len lepšie batérie

Lietadlá sú vo všeobecnosti jedny z najlákavejších prostriedkov, ktoré chcú konštruktéri prekonvertovať na elektrický pohon. Problém je však zatiaľ v kapacite batérií, ktoré sú príliš ťažké a nedokážu udržať dostatok energie na to, aby lietadlo unieslo potrebný náklad.

Jednou z výziev sú podľa Millera napríklad regulácie, keďže má lietadlo Skydweller lietať bez pilota a úrady sa ešte nestihli prispôsobiť ani len autonómnym autám bez vodičov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú