Sovieti mali v rukách väčší klenot ako Concorde, no bol úplnou nočnou morou
Sen o nadzvukových dopravných lietadlách stále žije a o ich návrat sa usiluje viacero súkromných spoločností. Zatiaľ sa to však nepodarilo a ľudstvo malo doteraz v rukách len dve takéto lietadlá, ktoré sa navzájom podobali a prišli v podobnom období. Avšak kým svet si pamätá najmä legendárny Concorde, Sovietskemu zväzu sa podarilo tento stroj predbehnúť nadzvukovým lietadlom Tupolev Tu-144.
Ako niekoľkokrát počas vesmírnych pretekov, tak ani v tomto prípade Sovietskemu zväzu nestačilo prvenstvo a efektívna prevádzka vyžadovala oveľa viac, než len prvé miesto a porazenie západu, aby projekt udržala nažive. Tu-144 sa ale stretol s množstvom technických problémov, ktoré nakoniec spečatili jeho osud. Čo sa vlastne stalo s prvým nadzvukovým dopravným lietadlom?
S Concordom mal mnoho podobného
Tu-144 si na západe pre svoju podobnosť vyslúžil prezývku Concordski, avšak napriek zdanlivej podobnosti, podobne ako aj v prípade raketoplánu Buran, mal nadzvukový dopravný Tupolev niekoľko zásadných rozdielov, ktoré ho od západného konkurenta odlišovali. Niektoré z nich však zároveň prinášali nevýhody, ktoré nakoniec priniesli koniec tohto stroja.
Sovietsky Tupolev bol napríklad v porovnaní s lietadlom Concorde o niečo rýchlejší a väčší, využíval zásadne rozdielne ovládanie motorov a niekoľko rozdielov sa nachádzalo aj v systémoch chladenia ako motorov, tak aj kabíny a interiéru. Ako Concorde, tak aj Tu-144 sa musel vysporiadať s pomerne vysokými teplotami, ktoré vznikali v dôsledku trenia pri vysokej rýchlosti.

Celý stroj bol skonštruovaný tak, aby vydržal v prevádzke 30 000 hodín naprieč 15 rokmi a až 15 % hmotnosti trupu tvoril titán. Rozhodne tak nešlo o žiaden lacný špás, avšak cena týchto strojov známa nie je. Zaujímavé však je, že tieto stroje, ktorých sa celkovo vyrobilo len 16 kusov, neskôr zohrali dôležitú úlohu aj vo vesmírnom programe a jeden použila samotná NASA.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Prečo bol Tu-144 horší, než inžinieri pôvodne plánovali
- Kto spôsobil haváriu jedného z Tu-144 a prečo sa krajina najprv nepriznala
- Prečo NASA udržiavala pri živote sovietske nadzvukové lietadlo o 16 rokov dlhšie než Sovieti
- Akým problémom Tu-144 čelil a prečo u zákazníkov neuspel
- Ako vyzeral nástupca a ktoré raketové palivo mal využiť
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Tech
Teraz čítajú

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

EÚ sa dohodla na novom zákone o autách. Budú ešte ekologickejšie, dotkne sa aj jazdeniek

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Batéria sa mu nevyrovná. Číňania vložili do dronu unikátny pohon a preleteli obrovskú diaľku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

