Česi majú novú vodíkovú čerpaciu stanicu. Iba ukazuje vlastnú nezmyselnosť
V Česku pred pár dňami otvorili v poradí už druhú vodíkovú stanicu pre osobné a nákladné vodíkové autá. Nová plnička vyrástla pri hlavnom meste Praha neďaleko rafinérie Orlen, z ktorej zároveň vodík pochádza. Projekt za milióny korún ale čelí obrovskej kritike, nakoľko ukazuje, aký nezmyselný je vodík v osobnej doprave. Na tému upozornil Michal Lukáč na sociálnej sieti Twitter.
Nová vodíková plniaca stanica stála 130 miliónov českých korún (5,49 milióna eur). Stanica dokáže za 24 hodín obslúžiť maximálne 15 vodíkových áut, čo nie je zrovna najviac. Majiteľom vodíkových áut v Čechách to ale nemusí prekážať, nakoľko u našich susedov je registrovaných iba 10 kusov vodíkových Toyota Mirai.
Každopádne, ak by sa vodíkové vozidlá začali rozširovať takým tempom akým pribúda počet batériových elektromobilov, kapacita tejto vodíkovej stanice by rozhodne nestačila a museli by pribúdať desiatky či stovky ďalších.
Keď si postavíš plničku za milióny s kapacitou 15 áut denne a aj to, čo tankuješ je opäť len z rafinérie od vedľa ?@HatasLukas koľko AC bodov pre sídliská sa mohlo radšej spraviť za tu istú cenu? Alebo DC 150kW na cestách? https://t.co/IT0LuirUP7
— Michal Lukáč ????? (@MichalLukac147) March 11, 2023
Bežná rýchlonabíjacia stanica na elektromobil dokáže vozidlo doplna nabiť za 30 minút či nanajvýš hodinu. V každom prípade dokáže bežná rýchlonabíjačka denne obslúžiť dvojnásobný počet elektromobilov než vodíková stanica v Prahe.
Za rovnakú sumu mohli byť stovky nabíjačiek
Zásadný rozdiel je však v cene. Lukas Hatas, prezident českej asociácie elektromobilistov, v komentároch pod príspevkom k otvoreniu plniacej stanice uviedol, že za rovnakú cenu, teda takmer 5,5 milióna eur, by sa dalo postaviť celkom 100 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW, ktoré by dokázali obslúžiť až 25 000 elektromobilov.
Rovnaká suma by tiež vystačila na vybudovanie 3 000 pomalších nabíjačiek na parkoviskách pred sídliskami, ktoré by obslúžili až 30 000 elektromobilov. Kapacita jednej takejto vodíkovej stanice vystačí na zhruba 200 vodíkových áut, nakoľko sa predpokladá, že vodíkové auto netankuje každý deň rovnako, ako sa každý deň nenabíja ani elektromobil.
Kapacita a cena vodíkovej stanice nie je jediným tŕňom. Vodík totiž pochádza z neďalekej rafinérie a tak sa nedá hovoriť o ekologickom „zelenom“ či „modrom“ vodíku, ale ide o menej ekologický „sivý“ vodík. Ak má byť jazda vodíkovým autom stopercentne bezemisná, takéto auto musí tankovať výhradne zelený vodík, ktorý sa vyrába elektrolýzou za pomoci elektriny.
Na sídlišti zhruba 3000 dobíjecích bodů, což při průměrném najezdu a rotaci aut po 24h vystačí asi na 30.000 BEV vs. 200 FCEV a to se vyplatí. 150kW by za to bylo dobrých 100, které budou stačit pro 25.000+ BEV.
— Lukas Hatas ? (@HatasLukas) March 11, 2023
Na záver tu máme cenu vodíka, ktorý sa predáva za 278 korún (11,75 €) za kilogram. Toyota Mirai má priemernú papierovú spotrebu 0,89 kg/100 km. V reálnych podmienkach teda môžeme počítať so spotrebou 1 kg/100 km. Sto kilometrov jazdy vodíkovým autom teda stojí viac než 100 km jazdy benzínovým či naftovým vozidlom.
V porovnaní s batériovým elektromobilom je to napokon niekoľkonásobne drahšie a to aj v prípade, ak by majiteľ nabíjal vodíkové auto výhradne na verejných nabíjačkách. V prípade verejného AC nabíjania stojí 1 kWh energie zhruba 0,20 €. So spotrebou 20 kWh/100 km by stálo 100 km jazdy rovné 4 €.
Názory na vodík sú medzi odborníkmi rôzne
Ako pri elektromobiloch, aj pri vodíkových autách sa ľudia delia na dve skupiny. Jedna ho podporuje a vidí v ňom budúcnosť, druhá ho úplne zatracuje.
Odporcom vodíkového pohonu v osobnej doprave je napríklad bývalý šéf VW, Herbert Diess, ktorý tvrdí, že tieto autá nie sú vôbec natoľko ekologické ako elektromobily. Ku kritikom pohonu sa už dlhodobo radí aj Elon Musk, ktorý ešte pred pár rokmi potvrdil svoj negatívny postoj voči vodíku.
Reportérom z Automotive News predniesol svoju kritiku už pred 6 rokmi, kedy na otázku vodíkového pohonu povedal: „Nechcem sa zatiahnuť do debaty o vodíkových článkoch, pretože si myslím, že sú extrémne hlúpe. Je príliš zložité vyrobiť vodík, uložiť ho a využiť v aute. Vodík nie je zdrojom energie,“ vyjadril sa Musk pre Automotive News v roku 2016.

Nie príliš pozitívny postoj k vodíkovým technológiám v osobnej doprave zastáva aj Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Slovensko, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk vyjadril nasledovne:
„Vodíkové technológie by si už na trhu mohli nájsť svoje miesto, no môj názor je, že pri osobnej doprave je vodík taktiež neefektívny. Celý proces premeny vodíka, teda jeho energie na kinetickú energiu, dosahuje pri vodíku veľmi nešťastný pomer. Vodík totiž treba vyrobiť, dopraviť na čerpaciu stanicu a pri všetkých týchto úkonoch dochádza k stratám.
Ďalším faktorom pri vodíku je jeho samotná výroba. Drvivá väčšina vodíka sa aktuálne vyrába zo zemného plynu, čo nie je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Ak by sme chceli jazdiť na takýto vodík, to rovno môžeme jazdiť na zemný plyn, pretože pri premene plynu na vodík taktiež dochádza k stratám. Ak sa na to pozrieme zo širšieho hľadiska, zistíme, že vodíkové auto dosahuje rovnakú energetickú efektívnosť, ako klasický spaľovák.
Druhým problémom je samotná infraštruktúra. Ak by sme chceli s vodíkovými autami jazdiť rovnako komfortne ako so spaľovákmi, museli by sme zreplikovať starý systém čerpacích staníc, a teda každú jednu stanicu na benzín a naftu nahradiť stanicou na vodík.“
A hoci aj najväčšie osobnosti automobilového priemyslu odsudzujú vodík v osobnej doprave, v istom uhle pohľadu môže ísť o zaujímavého „konkurenta“ pre elektrický pohon. Potvrdzujú to napríklad aj slová Ing. Pavola Šutora, predsedu Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk na túto tému vyjadril nasledovne:
„Úprimne si nemyslím, že vodík v osobnej doprave predbehne elektromobily. Myslím si ale, že bude silným paralelným ekologickým smerom, dopĺňať sa a zároveň bojovať o zákazníka s elektromobilmi, čo je v konečnom dôsledku pre koncového zákazníka dobré riešenie. Vodík sa uplatní v odvetviach mobility, kde to bude pre batériový elektromobil zložitejšie.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Studená sprcha pre tisíce cestujúcich: Bratislavské letisko dáva zbohom jednej z najväčších výhod
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

Odborníčka prezrádza jednoduchý trik na „pokojné“ brucho. Uľavuje tráveniu, brzdí nafukovanie a zápal v čreve
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Studená sprcha pre tisíce cestujúcich: Bratislavské letisko dáva zbohom jednej z najväčších výhod
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

