Ceny jazdeniek šokujú vývojom. Slováci na nich za uplynulé 3 roky nestratili ani cent
Hovorí sa, že akonáhle vyjdeš s novým autom od predajcu, okamžite stratí na svojej hodnote pár tisíc eur. To je síce pravda, cena nových áut počas prvých mesiacov výrazne klesá, no ceny jazdeniek v bazároch odhaľujú opačný trend – ceny jazdených áut za posledné mesiace dokonca stúpli.
Vývoj cien automobilov ide absolútne proti všetkej logike. Veď predsa, čím je auto staršie, tým by malo stáť menej, no nie? My sme sa preto pozreli na vývoj cien najobľúbenejších modelov Slovákov, ktoré nás poriadne zaskočili.
Veril by si tomu, že auto, ktoré dnes stojí zhruba 7000 € stálo úplne rovnako aj pred tromi rokmi? Alebo auto, ktoré si minulý rok predal pod 8000 € by si dnes hravo predal aj o 500 € drahšie? Znie to ako nezmysel, no vývoj cien hovorí za všetko.
„Čím lacnejšie, tým drahšie“
Porovnávať ceny úplne nových áut zrejme nemá zmysel, veľa ľudí totiž kupuje bazárové autá ako „jazdenky“, preto sme sa pozreli na vývoj cien modelov s rokom výroby 2018, 2015, 2012, 2009 a 2006.
Vyberali sme najobľúbenejšie autá Slovákov, no do zoznamu sme zaradili aj luxusnejšie modely, aby sme mohli porovnať, či je cenový vývoj viazaný na značku, či dokonca triedu vozidla.
Azda najpopulárnejšou dvojičkou u nás je Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Modelový ročník 2018 počas troch rokov mierne stratil na cene, no Golf je na tom aktuálne o čosi lepšie.
Zaujímavý pohľad ale prináša porovnanie s minulým rokom, kedy boli ceny oboch áut nižšie ako sú dnes. Tento jav je ešte lepšie vidieť na modeloch z roku 2015, kde má krivka v poslednom roku mierne stúpajúcu tendenciu.
Modely staršie ako 5 rokov počas posledných troch rokov nestratili na svojej cene absolútne nič. Ak si teda pred tromi rokmi kúpil Golf alebo Octaviu s rokom výroby 2012 a menej, dnes by si ju pravdepodobne predal za rovnaké peniaze.
Stúpajúci trend cien v posledných mesiacoch je ešte lepšie vidieť na modeloch nižšej triedy. Taká Dacia Sandero s rokom výroby 2018 stála v lete 2020 zhuba 8000 €, no dnes sa jej ceny na bazári pohybujú v priemere na úrovni 8400 €. Auto tak počas jedného roku používania dokonca nabralo na svojej hodnote.
Pozreli sme sa aj na vyššiu triedu sedanov, Audi A6 a Volkswagen Passat. Aj v tejto kategórii sa cena automobilov drží za posledné roky na stabilnej hodnote, či dokonca v posledných mesiacoch mierne stúpla.
Aj staršie modely VW Passat sa držia súčasného trendu, a teda ich cena v posledných rokoch vzrástla. Stále ale platí, že auto, ktoré si kúpil pred tromi rokmi, má dnes rovnakú, alebo dokonca vyššiu hodnotu.
Na vývoj cien jazdených automobilov sme sa spýtali aj Petra Kurucza, konateľa autobazáru Auto PDK. Vývoj cien jazdených áut v posledných rokoch rástol, niektoré modely si dokonca už pár mesiacov stabilne držia svoju cenu. Nás teda zaujímalo, čo stojí za týmto faktorom.
„Povedal by som, že nárast cien ojazdených vozidiel sme zaznamenali v súvislosti s pandémiou koronavírusu. Je to spôsobené hlavne tým, že automobilky nevyrábali, zásoby sa minuli a nebolo čo predávať. Čakacie doby na nové vozidlá sú enormné a teda ľudia viac nakupujú jazdené autá, či už zo zahraničia alebo zo Slovenska.
Druhým faktom je, že výrobné náklady (ceny materiálov a súčiastok) išli smerom nahor a to sa samozrejme premieta aj v cenách nových vozidiel. Primárne je však status taký, že je nedostatok ojazdených a aj nových vozidiel a ceny sú najvyššie za posledných 10 rokov. Môžeme si uviesť príklad dobre a často predávaného vozidla Škoda Superb kombi, ktoré sme si ešte pred rokom mohli ako 4-5 ročné zaobstarať v cene 15 000-16 000 €, dnes už je to o 2000 € viac. Dopyt v aktuálnej dobe stále prevyšuje ponuku.“
Zahraničie je na tom podobne
Ak si myslíš, že jazdené autá si držia svoje ceny iba na Slovensku a v slovenských bazároch, si na omyle. Svojská mentalita Slovákov v tomto smere taktiež nezohráva žiadnu rolu.
Ceny jazdeniek majú stabilnú alebo stúpajúcu tendenciu aj v zahraničných bazároch, Peter redakcii FonTech.sk ozrejmil, prečo je tomu tak a prečo aj napriek tejto skutočnosti ľudia stále preferujú dovezené autá.
„Mnohí stále veria, že auto zo zahraničia je jednoducho lepšie. Iní zas vidia vo vozidlách zo zahraničia možný podvod. Kedysi platilo, že dovezené autá majú lepšiu výbavu a sú v lepšom technickom stave, keďže kvalita ciest vo vyspelejších európskych krajinách je na vyššej úrovni. Dnes už je to viac-menej o tom, že zákazník chce kúpiť hlavné dobré auto.
Vozidlá zo zahraničia sú ešte stále veľmi vyhľadávané. Lepší stav vozoviek a šetrnejšie zaobchádzanie s vozidlom v Nemecku, Belgicku, Holandsku či Luxembursku hrá oproti Slovensku v ich prospech. Samozrejme nedá sa to úplne globalizovať, ale ak si vezmeme vozidlá napríklad z Talianska či Francúzska, kvalita je rozhodne v týchto dvoch krajinách omnoho horšia, takisto aj mentálne nastavenie užívateľov voči vozidlám.
Pri vozidlách zo zahraničia stále dominuje lepšie dohľadateľná servisná história, nakoľko návštevy autorizovaných servisov sú bežnejšie ako u nás. V praxi to znamená, že pokiaľ navštevoval predávajúci po celú dobu vlastnenia vozidla len autorizovaný servis, vie nám s určitosťou zdokladovať reálnosť najazdených kilometrov.“
Kupovať či predávať auto?
Je teda najvyšší čas na kúpu auta, alebo treba radšej počkať, než ceny jazdeniek znovu začnú klesať? Alebo sa tento trend udrží aj v najbližších rokoch a autá v podstate prestanú strácať na cene?
„Myslím, si, že ceny ojazdených vozidiel najbližší rok určite klesať nebudú. Skôr sa vzhľadom na situáciu obávam opaku. Treba si priamo a na rovinu povedať, že ceny materiálov, energií a vlastne všetkého, čo je pri výrobe auta potrebné, stúpli počas pandémie tak raketovo, že potrvá pár rokov, kým sa opäť dostaneme do normálu, ak vôbec.
V tejto situácii, keď je akútny nedostatok vozidiel nie je otázka, či kúpime auto výhodne, ale či vôbec kúpime. Situácia nie len na Slovensku, ale i v celej Európe je viac než neuspokojivá, autobazáre a showroomy zívajú prázdnotou a pokiaľ dôjde k opätovnému zastaveniu ekonomiky, čo dúfajme, že nedôjde, bude situácia ešte horšia. Takže spoliehať sa na zlepšenie situácie a odďaľovať kúpu je obávam sa zbytočné.“
Nás na záver zaujímalo, ako sa darí v bazároch autám s alternatívnym pohonom. Koniec koncov, predaje nových hybridov, plug-in hybridov a čistých elektromobilov sú na vzostupe, majú teda ľudia záujem aj o zánovné vozidlá tohto typu?
„Pokiaľ majú Slováci záujem o čistý elektromobil, volia skôr kúpu nového auta. Pri jazdených vozidlách je záujem skôr o hybridy, avšak spaľovacie motory naďalej absolútne dominujú. Povedzme, že zo 100 zákazníkov má o hybrid záujem jeden až traja.
Čo sa týka jazdených elektromobilov, väčšina ľudí o ne nemá záujem z rôznych dôvodov. Jednak sa im zdajú byť pridrahé, iní zasa nechcú byť limitovaní dojazdom a boja sa straty akejsi voľnosti. Predsa len, čerpacích staníc je omnoho viac“, dodáva Kurucz z Auto PDK.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP