Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dnes je už aj medzi širokou verejnosťou známe, že je SpaceX na vrchole raketového priemyslu. Málokto ale vie, akým spôsobom sa tam táto súkromná spoločnosť dostala a ako vôbec spôsobila tak zásadný prevrat, ktorý drasticky tlačí dole ceny za lety do vesmíru a že má SpaceX v rukách raketový motor, ktorý sa radí medzi svetovú špičku.

V minulosti sme ťa oboznámili s ťažkými začiatkami celej spoločnosti a o tom, ako musel Musk vyjednávať s Rusmi, ktorí ho nakoniec oklamali. Ako však prišiel na svet zatiaľ najdôležitejší raketový motor firmy, ktorý dostal astronautov NASA naspäť do vesmíru a buduje najväčšiu sieť satelitov?

Tiché a pomalé začiatky

Ako súkromná firma to mal SpaceX na svojom začiatku ťažké a mimo všetkého ostatného musel z vlastných peňazí vyvinúť funkčný raketový motor. Výsledkom sa stal Merlin, ktorý prešiel niekoľkými verziami a spoločnosť ho používa dodnes, pričom v niektorých ohľadoch ide o motor, ktorý drží svetové prvenstvá.

SpaceX

Ako prvý vyvinuli Merlin 1A, ktorý namontovali na svoju prvú orbitálnu raketu – nešťastný a zároveň legendárny Falcon 1, ktorý najprv priviedol SpaceX na mizinu a následne ju zachránil a otvoril mu dvere do budúcnosti.

Merlin 1A mal ablatívne chladenú dýzu, čo znamená, že z nej postupne, počas prevádzky, mizol materiál a stenčovala sa, spomína WIRED. Motor dosahoval ťah 340 kN, čo je menej ako raketový motor BE-3 spoločnosti Blue Origin, ktorá ho používa na svojej suborbitálnej rakete New Shepard – ten dosahuje ťah 490 kN.

Spolupráca viacerých firiem

Aj keď SpaceX navrhol a vyvinul motory Merlin v podstate sám, zásluhu na nich majú aj iné súkromné spoločnosti. Napríklad turbočerpadlo vyvinula spoločnosť Barber-Nichols, ktorá predtým vyvinula turbočerpadlá pre motory pre firmu Rocketdyne či pre NASA. Táto spoločnosť vyvinula turbočerpadlo dokonca aj pre raketu LauncherOne spoločnosti Virgin Orbit odpaľovanú z letiaceho Boeingu, píše na svojom webe.

SpaceX

Len samotné turbočerpadlo motora Merlin 1A pritom vážilo 68 kg a motor letel len dvakrát. Oba pokusy o dosiahnutie obežnej dráhy zlyhali a keď prišiel tretí pokus, SpaceX už mal v rukách novú verziu, Merlin 1B.

Ten mal niekoľko vylepšení, dosahoval o niečo vyšší ťah (380 kN), využíval nový spôsob zapaľovania paliva a chceli ho použiť aj na novej, väčšej rakete, dnes známej ako Falcon 9. Nikdy však neletel a SpaceX sa presunul k ešte novšej verzii, Merlin 1C.

Prvý veľký úspech
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú