V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecká automobilka Audi definitívne zatvára svoj závod v Bruseli, pričom výroba sa zastaví v piatok 28. februára. Tento krok je ďalším dôkazom problémov, ktoré v posledných rokoch sužujú európsky automobilový priemysel. Zatvorenie továrne spôsobí stratu 3000 pracovných miest, a to len niekoľko dní predtým, ako predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová predstaví akčný plán na podporu automobilového sektora.

Globálny predaj automobilov zaznamenal v roku 2024 prudké spomalenie, keď medziročný rast klesol na 1,7 % oproti takmer 10 % v roku 2023. Na hlavných európskych trhoch, ako sú Francúzsko a Nemecko, došlo k poklesu registrácií nových áut, čo len prehĺbilo existujúce problémy výrobcov.

Audi, ako dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen, označilo za dôvod zatvorenia bruselského závodu pokles dopytu po elektrických SUV, najmä modelu Q8 e-tron, ktorý sa vyrábal výlučne v Bruseli. Okrem slabého predaja automobilka upozornila aj na štrukturálne problémy továrne, ako sú vysoké výrobné a logistické náklady.

Unsplash/FonTech (Úprava redakcie)

Európski výrobcovia zaostávajú za Teslou a Čínou

Podľa správy Allianz Trade európski výrobcovia elektromobilov zaostávajú za americkou Teslou a čínskymi konkurentmi BYD a Geely. Dôvodom je najmä to, že európske elektromobily sú drahšie a spotrebitelia sa k nim stavajú zdržanlivo. Hoci Európska únia stanovila, že do roku 2035 bude zakázaný predaj nových áut so spaľovacím motorom, prechod na elektromobily sa v Európe realizuje pomalšie, ako sa očakávalo.

Audi v roku 2024 predalo 164 000 elektrických vozidiel, čo predstavuje pokles o 8 % oproti predchádzajúcemu roku. Najvýraznejší pokles zaznamenala automobilka v Číne, kde sa jej predaj znížil o 11 %. Tento trh je pritom pre Audi kľúčový, keďže 40 % všetkých predaných modelov (elektrických aj neelektrických) smerovalo práve do Číny.

Audi výroba Brusel
TASR - Daniel Stehlík

Posledné dni výroby a podpora pre zamestnancov

Výroba v bruselskej továrni Audi sa zastaví v piatok, hoci niekoľko stoviek zamestnancov zostane ešte niekoľko mesiacov, aby sa postarali o demontáž strojov a administratívne úlohy. Automobilka tvrdí, že v spolupráci s regionálnymi úradmi práce vytvorila špecializované tímy, ktoré majú pomôcť zamestnancom nájsť si nové pracovné príležitosti.

Tento krok je jasným signálom, že európsky automobilový sektor stojí pred významnými výzvami, a zatiaľ čo výrobcovia sa snažia prispôsobiť meniacemu sa trhu, mnohé spoločnosti čelia ťažkým rozhodnutiam a reštrukturalizáciám.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP