Dacia ukázala svetu koncept, ktorý ide proti dnešnému trendu preplnených, ťažkých a predražených elektromobilov. Novinka s názvom Dacia Hipster stelesňuje návrat k pôvodnej myšlienke dostupného auta pre masy – ľahkého, jednoduchého a lacného. Koncept váži len 800 kilogramov, má štyri plnohodnotné sedadlá a cenovku, ktorá by mohla začínať pod hranicou menej než 18-tisíc eur.

Model Hipster sa rozmermi radí medzi najmenšie autá súčasnosti. Dĺžkou len tri metre a šírkou 1,55 metra je kratší než Fiat 500, no vďaka dôvtipnému riešeniu priestoru dokáže ponúknuť až 500 litrov batožinového priestoru po sklopení zadných sedadiel. Dacia tvrdí, že do auta sa zmestí aj práčka a presne takto chce ukázať, že aj malé auto môže byť praktické, informuje Autocar.

Dacia Hipster ukazuje, že rozum ešte nevymrel

Cieľom projektu je priniesť elektromobil, ktorý by dokázal vrátiť cenovo dostupnú mobilitu na trh, z ktorého ju vytlačili regulácie, rastúce ceny materiálov a neustále komplikovanejšie technológie. Predajný a marketingový riaditeľ Dacie Frank Marotte upozornil, že v Európe pribudlo od roku 2010 približne sto nových regulácií a ďalších sto sa očakáva do roku 2030. Každé nové nariadenie zvyšuje hmotnosť áut, zložitosť aj cenu, čím sa nové vozidlá stávajú pre bežných ľudí nedostupné.

Dacia Hipster nový koncept EV
Dacia

Dacia Hipster preto stavia na filozofii „menej je viac“. Má mať len to, čo vodič naozaj potrebuje. Žiadne dotykové obrazovky, žiadne ťažké elektrické mechanizmy. Ovládanie prebieha cez smartfón v držiaku, ktorý zároveň slúži ako infotainment aj ako digitálny kľúč. Okno sa sťahuje posuvným sklom bez zložitých motorov, zadné svetlá nemajú samostatné sklá a namiesto klasických kľučiek má auto jednoduché textilné popruhy.

Dacia Hipster nový koncept EV
Dacia

Interiér je síce minimalistický, no premyslený. Ponúka systém „YouClip“, ktorý umožňuje pripevniť doplnky ako Bluetooth reproduktor, držiak na pohár alebo prídavné svetlo podľa potreby. Podľa šéfa dizajnu Davida Duranda má byť Hipster dôkazom, že aj lacné auto môže byť štýlové, tak ako kedysi Fiat Panda či Citroën 2CV.

Dacia Hipster nový koncept EV
Dacia

S hmotnosťou nižšou než 800 kilogramov a kompaktnými rozmermi by Hipster mohol byť o 20 % ľahší než Dacia Spring, pričom výrobca tvrdí, že jeho celková uhlíková stopa bude o polovicu menšia než pri dnešných elektromobiloch. Dacia síce nezverejnila presnú kapacitu batérie, no tvrdí, že vozidlo by stačilo nabiť len dvakrát do týždňa, keďže väčšina vodičov denne nenajazdí viac než 40 kilometrov.

Hipster je momentálne funkčný prototyp, ktorý Dacia prezentuje ako realistickú víziu sériového auta. Ak to dovolia európske legislatívne podmienky. Samotný Durand priznáva, že projekt je „technicky uskutočniteľný“ a že regulácie sú dnes väčšou prekážkou než technológia.

Dacia Hipster nový koncept EV
Dacia

Ak sa koncept podarí pretaviť do výroby, mohol by znamenať návrat k pôvodnej filozofii automobilizmu: k autu, ktoré je jednoduché, dostupné a robí presne to, čo má. Žiadne prebytky, žiadne pozlátko, len čistá mobilita pre bežných ľudí. Presne to je dôvod, prečo sa Hipster môže stať jedným z najdôležitejších elektromobilov desaťročia, no môže sa stať aj úplný opak. O všetkom ťa budeme informovať.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP