Najobľúbenejší spaľovák prerobili na EV. Mercedes ukázal auto, ktoré dobyje európsky trh
Mercedes-Benz predstavil svoju horúcu novinku tesne pred začiatkom autosalónu IAA. Ide o elektrickú verziu populárneho modelu GLC. Bestseller stuttgartskej značky prichádza v úplne novom vyhotovení s technológiou EQ a má ambíciu stať sa zásadným hráčom v strednej triede SUV. Ide o prvý model postavený na platforme MB.EA-M určenej pre elektromobily, pričom výrobca sľubuje efektivitu a jazdný pôžitok bez kompromisov. Na čerstvú novinku upozornil portál Electrive.
Na nerozoznanie od spaľováku
Elektrický GLC je pre Mercedes krokom, ktorý reflektuje skúsenosti z minulosti. Už v roku 2018 totiž automobilka uviedla EQC 400, prvý model pod subznačkou EQ. Ten síce pôsobil ako vizuálne aj technické zhrnutie vtedajších trendov, no výraznejší predajný úspech nepriniesol a po štyroch rokoch výroby skončil. Dnes sa Mercedes vracia do segmentu s inou stratégiou. Namiesto odlišného pomenovania a dizajnu zbližuje elektrické a spaľovacie verzie, pričom obe nesú rovnaké meno a líšia sa iba platformou.
Nový GLC s EQ technológiou zostáva okamžite rozpoznateľným Mercedesom. Predná maska je dominantnejšia, než u spaľovacej verzie, no celkový dizajn je evolúciou známych tvarov. Vzadu sa objavujú zaoblené línie pripomínajúce EQE SUV a nové štvorité svetlá, zatiaľ čo proporcie ostávajú blízke tradičnému GLC. Pre zákazníkov je to jasný signál: elektromobil nemusí znamenať radikálnu zmenu vzhľadu, ale prirodzený vývoj toho, čo už poznajú.
Výborná efektivita
Technicky ide o úplne nový základ. Verzia GLC 400 4MATIC s EQ technológiou využíva dvojicu elektromotorov s kombinovaným výkonom 360 kW, pohonom všetkých kolies a dvomi prevodovými stupňami na zadnej náprave. Vďaka tomu zrýchli na stovku za 4,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Mercedes udáva spotrebu v rozpätí 14,9 – 18,8 kWh/100 km, čo naznačuje veľmi slušnú efektivitu v triede.
Akumulátor s využiteľnou kapacitou 94 kWh je umiestnený v podlahe a prináša podľa WLTP dojazd až 713 kilometrov. V reálnej prevádzke sa však očakáva okolo 500 kilometrov, čo však stále zaručuje flexibilitu aj pri dlhších cestách. Batéria podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 330 kW, čo znamená doplnenie z 10 na 80 % za 22 minút. Vďaka zabudovanému DC/DC meniču je navyše pripravená aj na 400-voltové rýchlonabíjačky, ktoré sú dnes stále bežné.
Energetickú efektivitu dopĺňa štandardná tepelná pumpa, ktorá využíva odpadové teplo pohonných jednotiek aj okolia na vykurovanie interiéru či predkondicionovanie batérie. Systém rekuperácie pritom dokáže pri brzdení získať späť až 300 kW a podľa Mercedesu zvláda v bežnej prevádzke až 99 % spomalení čisto elektricky.
Predaj už čoskoro
Z hľadiska komfortu a priestoru posúva elektrický GLC hranice oproti spaľovaciemu súrodencovi. Na dĺžku narástol na 4,85 metra, čo znamená viac priestoru pre pasažierov aj batožinu. K dispozícii je kufor s objemom 570 litrov, až 1740 litrov pri sklopených sedadlách a praktický predný úložný priestor s kapacitou 128 litrov. Vysoká užitočnosť sa ukazuje aj pri ťažnej kapacite – až 2,4 tony, čo pre elektromobil v tejto triede nie je bežné.
Interiér dominuje nová generácia MBUX Hyperscreen s uhlopriečkou 39,1 palca. Tentokrát ide o jednoliaty displej natiahnutý cez celú šírku palubnej dosky, ktorý ponúka vysoké rozlíšenie a štvrtú generáciu softvéru MBUX. Mercedes pridáva aj ambientné osvetlenie s možnosťou osvetliť až 162 hviezd integrovaných do sklenenej plochy, čím vytvára výrazný vizuálny efekt.
Oficiálny štart predaja je naplánovaný na prvú polovicu roka 2026. Mercedes týmto modelom vstupuje do priamej konkurencie s BMW iX3 50 xDrive, ktoré má prísť na trh už v marci 2026 s cenou od 68 900 eur. Zatiaľ čo BMW boduje väčšou batériou a vyšším dojazdom, Mercedes stavia na priestore, ťažnej kapacite a prémiovom zážitku z jazdy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Lekári aj pacienti zostali bez prístupu k službám: Systém ezdravie skolaboval
Cestujúci, pripravte sa: Nivy čaká veľká prestavba. Bude menej autobusov, viac obchodov a nové čakárne
Európska komisia priznáva koniec sveta, ako ho poznáme. Zákon džungle nahrádza medzinárodné právo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP