Typický bizár našej politiky. Sulíkov rezort vie, prečo nepodporujeme na Slovensku elektromobily
V rozvoji elektromobility na Slovensku výrazne zaostávame za európskym priemerom, no vzhľadom na počet elektromobilov u nás máme podľa odborníkov dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru. To ale neznamená, že jej podpora zo strany štátu môže ísť na vedľajšiu koľaj, práve naopak.
Ako však upozornil portál Euractiv, na Slovensku máme v tomto smere výrazný problém a bez súkromných firiem by u nás prakticky nabíjacia infraštruktúra neexistovala.
Problém spočíva v tom, že až doposiaľ zo strany štátu nevznikol žiaden väčší projekt na podporu nabíjacej infraštruktúry. V rozhovore s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure, nám to potvrdil aj on. Doposiaľ sa spoločnosti budujúce nabíjaciu infraštruktúru nedočkali žiadnej dotácie zo strany štátu a všetky investície pozostávajú len na pleciach samotných firiem.
„Za prvé by sa mali rozumne nastaviť dotácie na elektromobily a takisto by to malo fungovať aj pre nabíjaciu infraštruktúru. V Poľsku fungujú dotácie aj na nabíjacie body a celý proces požiadania o túto dotáciu trvá takisto 5 minút.
Potom je tu potreba väčších projektov, ako napríklad budovanie infraštruktúry v mestách, ktoré by tiež mohli od štátu dostať podporu. Vo veľkých mestách by mohlo ísť o celý multimiliónový projekt, kedy by sa vybudovala rozsiahla nabíjacia infraštruktúra aj na miestach, kde to nie je z organizačného hľadiska veľmi jednoduché a to sú práve parkoviská pred panelákmi,“ uviedol v rozhovore pre FonTech.sk Peter Badík.
Ministerstvo hospodárstva viní ostatné rezorty
Aktuálne „sabotuje“ rozvoj nabíjacej infraštruktúry aj, pre mnohých, slepá podpora vodíkových technológií, ktorej sa venujeme ako jedna z mála európskych krajín. Nebyť toho, možno by sme už dávno mali na Slovensku štátnu nabíjaciu sieť či hustejšiu sieť súkromných firiem, ktoré by dostali na jej budovanie podporu.
Ministerstvo hospodárstva však pre portál Euractiv uviedlo, že zaostávanie v rozvoji elektromobility je na Slovensku do istej miery spôsobené faktom, že aj napriek úsiliu a aktivitám ministerstva hospodárstva nie je v tomto smere naprieč ostatnými rezortmi jednotný prístup a spoločná prioritizácia témy.
Podpora nabíjacej infraštruktúry je na stole, no môže byť neskoro
Rozvoj nabíjacej infraštruktúry na Slovensku teda rozhodne nie je ideálny, no Sulík už prisľúbil, že v najbližších rokoch dostane rýchlonabíjaciu stanicu každé okresné mesto a že prídu aj dotácie pre právnické osoby na budovanie nových nabíjacích bodov.
Prvotným cieľom projektu je vybudovanie národnej siete UFC (ultra rýchlych nabíjacích) staníc s výkonom 150 a viac kW a s minimálnym počtom 228 nabíjacích bodov v rámci 40 staníc. Za týmto účelom ministerstvo vyčlenilo 29,64 miliónov eur a vlastníkom tejto siete sa má stať samotný štát.
V tomto prípade je nutné aj posilnenie kapacít elektrickej siete, ktorá bude potrebovať postupným nárastom počtu elektromobilov celkové vylepšenia a posilnenia.
Na druhých cieľ je vyhradených 10,24 miliónov € a zabezpečí vznik až cez 200 nabíjačiek (DC) s výkonom 50 a viac kW a vyše 1 300 klasických nabíjacích bodov (AC) s výkonom 11 kW. Pre každú DC nabíjačku je v tomto prípade vyhradených 29 000 € a pre každú AC nabíjačku 3 000 €, pričom vyhlásenie prvej výzve je očakávané už v septembri tohto roku.
Ministerstvo má tento krok pripravený prakticky dvojmo, pričom tretím cieľom s rozpočtom 9,08 miliónov € je vybudovanie rovnakého počtu staníc, avšak tentoraz sú dotácie na budovanie takýchto staníc vyhradené pre podnikateľské subjekty a s naplnením tohto ambiciózneho plánu sa počíta do roku 2025.
Predaje stále rastú
Trend predajov elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku je v posledných rokoch veľmi pozitívny a ich čísla na cestách rastú čoraz viac.
Plnohodnotných elektromobilov jazdí na našich cestách takmer 3 700, vrátane plug-in hybridov je to až do 7 000. V porovnaní s množstvom áut so spaľovacími motormi je to stále mizivé číslo, avšak medziročne narástlo až o 66 % a je obrovský potenciál pre zlepšenie.
Nedávna analýza EV Readiness Index navyše dáva dobrý dôvod na takéto opatrenia, keďže jej výsledky jasne dokazujú, že v nabíjaní zaostáva nielen Slovensko, tak ako v prípade dotácií, ale celá Európa. Predaje elektrických áut totiž intenzívne rastú, avšak infraštruktúra pomerne stagnuje alebo nerastie dostatočne rýchlo na to, aby pokrývala potreby nových majiteľov elektromobilov.
Pripravenosť Slovenska na elektromobily sa tak podľa tohto indexu dostala na predposlednú priečku z 22 európskych krajín, pričom pod nami je už len Česko a Poľsko, ktoré sa delia o poslednú priečku.
Lepšie ja na tom od Slovenska dokonca aj Maďarsko či Rumunsko a práve implementácia spomínaných infraštruktúrnych opatrení nás môže vystreliť o niekoľko priečok nahor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký operátor bije na poplach: Ak dostaneš takúto správu, rovno ju vymaž. Môžeš prísť o peniaze
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Rozdiel len pár eur za tankovanie? Je to číry omyl. Analytik vyriešil najväčšiu letnú dilemu Slovákov
Chcete svoj vlastný e-shop? Prihláste sa na kurz!
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Dopravu na D1 paralyzovala zrážka kamiónov. Diaľnica je neprejazdná
Michal Sabo podáva žalobu na Daniela Bombica. Zverejnil jeho kontroverznú fotografiu
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
V populárnom letovisku Slovákov zúri masívny požiar. Evakuujú tisíce miestnych aj dovolenkárov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP