Slovák najazdil na Tesle státisíce kilometrov. Svetu odhalil, ako degraduje batéria po 4 rokoch
Azda každému na svete je jasné, že absolútnou alfou a omegou v elektromobiloch sú batérie. Od nich sa odvíja dojazd a cena, ktoré sú pre mnohých stále hlavným bodom kontroverzie. Ako však ukázal aj portál FonTech.sk niekoľkokrát, ide o neopodstatnené dohady, keďže štúdie ukazujú, koľko peňazí skutočne dokáže ušetriť elektromobil.
Žiadna rapídna degradácia batérie sa nekoná
Cena a dojazd však nie sú to jediné, čoho sa mnohí odporcovia obávajú. Často poukazujú na slabú životnosť batérie, ktorú bude potrebné po pár rokoch vymeniť, alebo rovno vyhodiť do „koša“ a kúpiť nové vozidlo.
Ako najnovšie ukázal aj YouTuber Kyle Conner prevádzkujúci kanál Out of Spec Reviews, nič z toho nemusí byť pravda. Presvedčil ho o tom slovenský majiteľ Tesly Model X 100D, ktorá je na cestách už od roku 2018. Na tému upozornil portál Futurism.
Kapacita batérie vtedy nového Modelu X 100D bola 93,7 kWh, pričom o štyri roky a 320 000 kilometrov neskôr klesla kapacita o 9,8 %, teda na 84 kWh. Ak ti ešte teraz nespadla sánka, potom vedz, že majiteľ nabíja svojho štvorkolesového miláčika v drvivej väčšine prípadov (až 80 %) na nabíjacích staniciach Supercharger.
Uvedené je jednoznačným dôkazom, že rapídna degradácia batérií pri elektromobiloch nie je ničím iným len obyčajným strašiakom. Keď batériu v Tesle nezlomilo ani rýchlonabíjanie, ani najazdené kilometre, čo potom?
Za zmienku stojí aj fakt, že skúsenosti tohto Slováka sa zhodujú s výsledkami a zisteniami spoločnosti Tesla, ako aj s nezávislými štúdiami, ktoré sledovali degradáciu kapacity batérií pri Modeloch S a X. Podľa týchto štúdií, batérie, ktoré majú za sebou 200 000 míľ (teda spomínaných 320 000 km) stratia zhruba 10 % svojej pôvodnej kapacity.
Nová generácia batérií
Ďalšiu dobrú správu pre fanúšikov Tesly a elektromobility priniesol pred pár mesiacmi aj sám Elon Musk, ktorý prezradil, že jeho inžinieri aktuálne pracujú na batériových článkoch so životnosťou až 100 rokov. Pre porovnanie, väčšina automobiliek dáva na akumulátor minimálne 8-ročnú záruku.
Nová batéria by mala disponovať vysokou energetickou hustotou, vďaka čomu môže byť menšia a ľahšia, prípadne ponúkne vyšší dojazd pri zachovaní rozmerov a váhy súčasných batérií.
Treba však poznamenať, že na novej generácii batérií pracujú takmer všetci. Automobilky, startupy či veľké batériové spoločnosti – skrátka každý vyhrať v závode o „revolučnú“ batériu, ktorá navždy zmení svet elektromobility. Novú generáciu batérií tak dostane napríklad aj elektrické „Géčko“ od Mercedesu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Minimálna mzda stúpne na 915 eur. O koľko si prilepšíš a koľko to bude stáť tvojho šéfa? (PREHĽAD)
REBRÍČEK: 10 top miest na letný výlet po Slovensku. Na polovicu z nich mnohí zabudli
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP