Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Portál CNBC sa detailne pozrel na to, o koľko lacnejšie je vlastniť elektromobil v porovnaní so spaľovákom. Pri súčasných cenách benzínu a nafty je to až neuveriteľne výhodnejšie.

Ceny benzínu vystrelili v posledných mesiacoch extrémne a plná nádrž dnes stojí o takmer 60 % viac, než pred pár mesiacmi.

Náklady na jazdu elektromobilom boli podstatne nižšie ešte v časoch, kedy sa ceny benzínu pohybovali na úrovni 1,20 €. Teraz, keď stojí liter pohonných hmôt zhruba o 50 centov viac, je tento rozdiel ešte markantnejší, píše CleanTechnica.

Ušetríš planétu aj svoju peňaženku

Vývoj cien pohonných hmôt navyše nevykazuje žiadnu klesajúcu tendenciu, takže jazdiť lacnejšie so spaľovákom už zrejme nebudeš. Vyššie počiatočné náklady elektromobilu sa ale počas celej životnosti auta vrátia, nie je to totiž len o úspore na palive, ale aj o šetrení na servisných úkonoch.

Aby sme teda veci uviedli na pravú mieru, kúpna cena elektrického SUV strednej triedy je v porovnaní so spaľovacím ekvivalentom vyššia zhruba o 8 700 €. Tento rozdiel môže čiastočne znížiť dotácia na elektromobil, ktorá je dostupná vo väčšine krajín a budúci rok by mohla byť znova dostupná aj na Slovensku.

Priemerné mesačné náklady na nabíjanie elektromobilu sú podľa štúdie ConsumerReports na úrovni 22 €, no táto čiastka sa pochopiteľne líši v závislosti od krajiny. Vyššie popísané príklady sa týkajú trhu v USA.

NEPREHLIADNI
Zistili sme, kedy sa vráti Slovákom kúpa elektromobilu. V jednom prípade nestačí ani 20 rokov, inokedy už za rok

Majiteľ elektromobilu výrazne šetrí aj na servise. V elektrickom aute nie je potrebné meniť olej, sviečky a celkovo sa v pohonnej sústave nachádza menej pohyblivých častí. Náklady na servis počas 36 mesiacov používania sú pri elektromobile až o 31 % nižšie v porovnaní s autami so spaľovacími motormi.

Vo finále teda skutočne vychádza elektromobil lacnejšie než podobné modely so spaľovacími motormi. Ministerstvo energetiky USA vypočítalo, že počas 15 rokov používania a pri spočítaní vstupných nákladov, nákladov na jazdu a servis stojí elektromobil 0,4508 dolárov na míľu jazdy, zatiaľ čo spaľovák 0,4727 dolárov za míľu jazdy.

Michal Varga/FonTech

Pri nájazde 200 000 míľ (320 000 km), ťa bude stredne veľké SUV so spaľovacím motorom stáť so všetkými nákladmi 83 000 €, zatiaľ čo rovnako veľký elektromobil ťa vyjde na 79 000 €. Tento výpočet pritom nezahŕňa dotáciu na elektromobil a navyše je vytvorený pre americký trh, kde sú ceny pohonných hmôt ešte nižšie ako u nás v Európe a aktuálne tam stojí liter benzínu zhruba 90 centov.

Návratnosť je v niektorých prípadoch extrémne rýchla

Vo väčšine prípadov stále platí, že elektrické auto je podstatne drahšie než jeho alternatíva so spaľovacím motorom. Toto však nie vždy platí. Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.

Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú až tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší. Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile sa ti veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov.

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a Škody Fabia vychádza, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km

FonTech

Stále tu však platí, že elektromobil je podstatne drahší než spaľovák s podobnými parametrami. Akonáhle sa začneme posúvať od mestských áut k tým väčším, plnohodnotným či dokonca až k luxusným a výkonným modelom, rozdiely sa začnú rapídne zmenšovať.

Už len porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.

Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro. Cenu PHM sme upravili z priemerných 1,50 € za liter benzínu na 1,40 € za liter nafty.

FonTech

Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.

Otázkou zostáva už iba komfort

Elektromobil je teda skutočne lacnejší než auto so spaľovacím motorom, no v jednom ešte stále spaľovák vyhráva na plnej čiare – cestovanie na dlhé trasy. Elektrické auto treba nabíjať zhruba každých 300 až 400 km, ak s ním jazdíme po diaľnici.

Plné nabitie trvá hodinu, no ak by sme nabíjali tie najlepšie elektromobily iba do 80 %, zvládneme to aj za 20 minút. Tu sa nám ale dojazd znižuje zhruba o 50 až 70 km na jedno nabitie. Ak teda cestujeme na trase dlhej približne 1000 km, s elektromobilom musíme absolvovať minimálne 3 zastávky na nabíjanie, čím sa cesta predĺži o takmer 3 hodiny.

Ako sa ale ukázalo v našom nedávnom diaľničnom teste elektromobilu, vzhľadom na celkový čas jazdy spolu s nabíjaním je výhodnejšie ísť plným diaľničným tempom. Jazda „na spotrebu“ je z časového hľadiska menej efektívna, no výhodnejšia je z toho cenového.

freepik

Pri spaľováku natankujeme plnú nádrž a 1000 km zvládne väčšina z nich aj bez zastávky na doplnenie paliva. Samozrejme, pri tak dlhej ceste si väčšina vodičov urobí dve či tri zastávky na kávu/toaletu/jedlo. Počas takejto prestávky môžeme elektromobil nabíjať, čím sa časová strata čiastočne eliminuje. So spaľovákom je to ale stále pohodlnejšie, pretože nad nabíjaním nie je vôbec potrebné rozmýšľať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú