Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V priebehu posledných rokov sme mohli vidieť desiatky kadejakých štúdií, ktoré dokazujú, že z dlhodobého hľadiska je používanie elektromobilu podstatne výhodnejšie, než jazdenie na spaľováku. Ako upozornil portál InsideEVs, v niektorých prípadoch je však elektromobil lacnejší už od prvého mesiaca jazdy.

Novú štúdiu vypracovala spoločnosť Energy Innovantion a doposiaľ ide o jedno z najkomplexnejších porovnaní elektromobilu a spaľováku.

Štúdia totiž nesleduje iba predajnú cenu vozidla a ušetrené náklady na benzíne či nafty. Do tohto porovnania sú zahrnuté aj dotácie, poistenie či náklady na servis.

Štúdia sa vzťahuje na americký trh, kde môžu záujemci o elektromobil získať dotáciu vo výške 7 500 dolárov, čiže 7 200 eur. Je takmer isté, že podobne vysokých dotácií sa u nás zrejme už nikdy nedočkáme, no pri takto štedrom príspevku na elektrické auto môže byť elektromobil lacnejší už od prvého mesiaca používania.

Porovnávali „rovnaké“ autá

Aby bolo porovnanie čo najkomplexnejšie a najobjektívnejšie, vybrali také vozidlá, ktoré sa predávajú ako elektromobil aj spaľovák, píše Electrek. Priemerné ceny spaľovacieho a elektrického modelu bez dotácie si môžeš pozrieť v tabuľke nižšie.

Spoločnosť Energy Innovation dokonca zašla v štúdii až tak ďaleko, že náklady na dlhodobé používanie počítala pre každý jeden štát v USA zvlášť. Ceny elektrickej energie sa totiž pohybujú od 0,10 USD do 0,24 USD za kWh.

Vo finále sa môžeš pozrieť na to, koľko stojí používanie elektrického a spaľovacieho modelu počas životného cyklu 12 rokov, kde sú započítané náklady na jazdu, poistenie, servis a kde sa kalkuluje s nákupnou cenou spolu s dotáciou.

Elektromobil je výhodnejší aj u nás, dokonca bez dotácie

Vo väčšine prípadov stále platí, že elektrické auto je podstatne drahšie než jeho alternatíva so spaľovacím motorom. Toto však nie vždy platí. Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.

Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú až tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší.

Zobraziť celú galériu (0)
Michal Varga/FonTech
Mestský elektromobil je najmenej výhodný

Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile sa  veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov. Na úvod prezradíme, s akými dátami sme pri výpočtoch pracovali.

  • Cena, za ktorú si môžeme kúpiť elektromobil a spaľovák rovnakej kategórie.
  • Ročný nájazd predstavuje 15 000 km
  • Kilometre sme prepočítali v závislosti od ceny elektriny a benzínu/nafty, priemernej spotreby jedného a druhého vozidla a z následnej úspory na palive vyrátali, koľko rokov by si musel jazdiť s elektromobilom, aby sa ti finančný rozdiel obstarávacej ceny vyrovnal.
  • Pri elektromobiloch sme počítali s viacerými alternatívami nabíjania, kde sme zahrnuli najvýhodnejšie domáce nabíjanie a tiež nabíjanie na AC a DC verejných staniciach bez predplatného / s predplatným.

Pri predplatenej službe ZSE Drive máš samozrejme každý mesiac niekoľko kWh energie zdarma, tie sme preto odpočítali od energie, ktorú je potrebné si zakúpiť. V našich porovnaniach sme rátali s predplatným Partner za 12 € mesačne, kde má zákazník k dispozícii 40 voľných kWh. Ceny predplatného sme zarátali do nákladov na jazdu.

FonTech

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov, Škody Fabia, vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.

V tomto prípade nemožno v žiadnom prípade hovoriť o skorej návratnosti a následnom šetrení na jazde. Rozdiel v obstarávacej cene je totiž priveľký. Tu sme narazili na jeden zásadný problém. V súčasnosti nám na trhu chýbajú rýdzo mestské elektromobily, akým bola napríklad Škoda Citigo-e či VW e-UP. Porovnanie elektrickej Citigo s tou spaľovacou totiž odhaľuje pozitívnejšie čísla.

FonTech

Horúceho adepta na lacný mestský elektromobil však nedávno predstavila Dacia s modelom Spring. Ak si porovnáme Spring napríklad so Sanderom, návratnosť financií vyzerá ihneď lepšie.

FonTech

V tomto prípade sa rozdiel v nákupnej cene vráti už za tri roky a následne vieme na benzíne ušetriť každý rok viac ako 1 000 €, čo rozhodne nie je na zahodenie.

Stále tu však platí, že elektromobil je podstatne drahší než spaľovák s podobnými parametrami. Akonáhle sa začneme posúvať od mestských áut k tým väčším, plnohodnotným či dokonca až k luxusným a výkonným modelom, rozdiely sa začnú rapídne zmenšovať.

FonTech

Už len porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.

FonTech

Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro. Cenu PHM sme upravili z priemerných 1,50 € za liter benzínu na 1,40 € za liter nafty.

FonTech

Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.

Za 10 rokov využívania takéhoto elektromobilu dokážeš v tom najlepšom prípade ušetriť cez 20 000 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú