Spaľováky ešte nepovedali posledné zbohom. Na stole je šanca ako ich zachrániť benzínom
Ako sme ťa neraz informovali, aj napriek tomu, že niektoré členské štáty EU už prejavili odpor voči zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, ich námietky boli zbytočné. Legislatíva totiž len pred pár dňami prešla hlasovaním a rok 2035 je tak na prvý pohľad definitívnym koncom spaľovákov.
Záchrana pre spaľováky
Podľa najnovších informácií tu však je stále nádej na záchranu klasických valcov a sviečok. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že autá so spaľovacími motormi by mohli zostať v hre aj po roku 2035. Podmienkou je však to, že budú však musieť využívať syntetické palivá. Na tému upozornil portál Novinky.cz.
Už v júni sme upozornili na výrok českej ministerky životného prostredia Anny Hubáčkovej. Tá prezradila, že pokiaľ budú autá vedieť spaľovať „čisté alternatívne palivá“, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.
Európska komisia tiež vyhlásila, že zákaz v roku 2026 opätovne preskúma zhodnotí, či bude tento cieľ dosiahnuteľný pre všetky štáty EÚ a podľa toho sa rozhodne.
Môžu byť aj úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.
A ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu, záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj spomínané Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické, ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Naďalej však platí, že Európska únia uprednostňuje elektromobily, prípadne vozidlá na vodík.
Boj o výnimku
Medzi krajiny, ktoré vyjadrili nesúhlas so zákazom predaja spaľovákov, patrí aj Taliansko. To už dávnejšie vyjadrilo postoj, že zákaz by nemal byť pre všetkých rovnaký a automobilky z nižším objemom produkcie by mali dostať výnimku, respektíve viac času na elektrifikáciu.
Taliansky minister Roberto Cingolani, ktorý bol v minulosti členom predstavenstva automobilky Ferrari, bojoval za výnimku z úplného zákazu predaja spaľovákov pre luxusné automobilky vyrábajúce superšporty a zdá sa, že tento boj priniesol ovocie.
Automobilky s nízkoobjemovou výrobou v Európe si doposiaľ mohli nastavovať emisné ciele sami. Inak povedané, emisné limity sa ich netýkali, nakoľko si ich nastavili tak, aby im vyhovovali. Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Spaľovákom nedáva šancu. Nové elektrické BMW nás opantalo luxusom za prekvapivo nízku cenu
Posledná šanca: Vyhraj špičkový e-bike s dojazdom vyše 100 km v hodnote 3800 €
EÚ bije na poplach: Ofenzíva čínskych elektromobilov vrcholí, schyľuje sa k extrémnemu riešeniu
Nová štúdia odhalila „zásadný problém” elektromobilov. Pritom už existuje riešenie
TEST Nechala nás bez slov. BMW postavilo 600-koňovú beštiu s autopilotom, ktorý dýcha na krk aj Tesle
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci vo veľkom investujú do fotovoltiky: Oplatí sa aj tebe? Tieto čísla a dáta hovoria za všetko
- Posledná šanca: Vyhraj špičkový e-bike s dojazdom vyše 100 km v hodnote 3800 €
- Slováci už na spaľovák nepozrú. Kia predstavila lacný elektromobil s dojazdom 600 km a bleskovým nabíjaním
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Aktuálne: Škoda ukázala svoj najnovší elektromobil. Takto vyzerá na prvej fotke
-
- Slováci už na spaľovák nepozrú. Kia predstavila lacný elektromobil s dojazdom 600 km a bleskovým nabíjaním
- Slováci vo veľkom investujú do fotovoltiky: Oplatí sa aj tebe? Tieto čísla a dáta hovoria za všetko
- Aktuálne: Škoda ukázala svoj najnovší elektromobil. Takto vyzerá na prvej fotke
- Na tieto autá ani nepozeraj. Vyšiel zoznam modelov, ktoré sa najviac kazia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Slováci už na spaľovák nepozrú. Kia predstavila lacný elektromobil s dojazdom 600 km a bleskovým nabíjaním
- Aktuálne: Škoda ukázala svoj najnovší elektromobil. Takto vyzerá na prvej fotke
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Tesle možno odzvonilo. Obľúbená značka Slovákov sa spája s Číňanmi, chcú priniesť revolučný elektromobil
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
Aktuálne: Používali ju tisíce Slovákov. Po 30 rokoch definitívne končí legendárna aplikácia
Musk je proti americkým clám na čínske elektromobily
Ďalší štart megarakety Starship spoločnosti SpaceX sa uskutoční 5. júna
Spotreba plynu v apríli už tretí mesiac po sebe medziročne klesla
Fotofestival Devín 2024 prinesie aj workshop fotenia dravcov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené