Aktualizované 29. júna: Ako upozornil Denník N, rok 2035 ešte nie je definitívny a zákaz predaja spaľovákov sa pokojne môže o pár rokov predĺžiť. Európska komisia totiž v roku 2026 zhodnotí, či bude tento cieľ dosiahnuteľný pre všetky štáty EÚ a podľa toho sa rozhodne. Mnohé krajiny, vrátane Slovenska, spoločne s Talianskom, Portugalskom, Bulharskom a Rumunskom, však už prejavili nesúhlas s touto legislatívou.

Spaľovacie motory ako také, však nemusia zaniknúť ani po nadobudnutí zákazu predaja spaľovákov. Nižšie vysvetľujeme, že návrh EÚ explicitne nezakazuje spaľovacie motory, iba požaduje „zníženie emisií o 100 %“. Vzhľadom na fyzikálne zákony a aktuálne vedecké poznatky však ide v zásade o rovnaký výsledok.

Existuje alternatíva?

Zaujímavosťou je ale aj výrok českej ministerky životného prostredia Anny Hubáčkovej. Tá prezradila, že pokiaľ budú autá vedieť spaľovať čisté alternatívne palivá, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.

Čo presne to však znamená, zatiaľ nevedno. Alternatívu k benzínu či nafte totiž predstavujú e-palivá, alebo syntetické palivá. Za ne bojuje napríklad Porsche, pretože sa už dnes dajú používať v bežných spaĺovacích motoroch. Syntetické palivá sa vyrábajú aj „zo vzduchu“ pričom z neho odoberajú CO2, takže prevádzka takéhoto auta sa z pohľadu emisií teoreticky môže priblížiť k uhlíkovej neutralite. Pri samotnej prevádzke auta však e-palivá vypúšťajú prakticky rovnaké emisie ako dnešné palivá – čistejší vzduch v mestách tak neprinesú a EÚ už viackrát naznačila, že s nimi nepočíta.

Aktualizované 24. júna: Slovensko s plánom zakázať predaj vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035 nesúhlasí, informuje Denník N na základe dokumentu získaného agentúrou Reuters.

Spoločne s Talianskom, Portugalskom, Bulharskom a Rumunskom žiadame odklad o 5 rokov.

Aby sme boli presní, EÚ “zákaz spaľovákov” priamo neplánuje, požaduje však “zníženie emisií pri nových autách o 100 %” – čo, samozrejme, v praxi znamená to isté, päť spomenutých krajín vrátane Slovenska žiada tento limit od roku 2035 znížiť na 90 % s tým, že 100 % by u nás platilo až od roku 2040.

Téma má ale aj inú rovinu. Ak bude obmedzenie platiť vo väčšine Európy, dá sa predpokladať, že samotné automobilky príliš veľa nových spaľovákov vyrábať tak či tak nebudú. Na Slovensku by sme si teda zrejme kúpili len autá starších modelových ročníkov.

Aktualizované 8. júna: Európsky parlament definitívne odhlasoval dátum, odkedy bude v EÚ platiť zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Nastavený bol na rok 2035, po ktorom si už nové auto na benzín alebo naftu skrátka nekúpiš.

Ako informuje Bloomberg, parlament zavrhol miernejší návrh, ktorý by výrobcov áut prinútil znížiť emisie zo spaľovákov „len“ o 90 %, čo by umožnilo časť dnešných vozidiel predávať aj naďalej. Nič také však neplatí, o 13 rokov príde definitívna stopka.

Zámerom je, samozrejme, drastické zníženie emisií, ktoré by umožnilo dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Parlament sa vyjadril aj proti kreditom syntetické na e-palivá.

Dôležité pripomenúť, že zákaz bude od roku 2035 platiť len pre nové vozidlá. Trhu s jazdenkami sa netýka, ako pripomína aj Denník N. Zákaz dohodnutý na pôde Europarlamentu ešte musia schváliť jednotlivé členské štáty a prevziať ho do svojej legislatívy. Dá sa však predpokladať, že vzhľadom na plošný európsky zákaz už automobilky po tomto dátume nové spaľováky vyvíjať nebudú, rebélia niektorých štátov by na tom zrejme nič nezmenila.

Pôvodný článok z 28. apríla 2021: O definitívnom konci výroby áut so spaľovacími motormi sa v posledných mesiacoch hovorí pomerne dosť, no v tejto súvislosti sa spomína niekoľko konkrétnych rokov a každá automobilka plánuje výrobu spaľovákov stopnúť podľa seba.

Svetové spoločnosti sa ale podpísali pod európsku výzvu a od EÚ žiadajú, aby výrobcom automobilov vydala jasný signál, dokedy musia výrobu áut so spaľovacími motormi zastaviť. Pod túto výzvu sa podpísala aj spoločnosť GreenWay, ktorá o tomto kroku informovala prostredníctvom tlačovej správy.

Zobraziť celú galériu (4)
Martin Katler/FonTech

Elektrifikácia v cestnej doprave je už v plnom prúde. Spoločnosť GreenWay sa pripája k spoločnostiam Transport&Environment, UBER, IKEA, VOLVO, SKY, SAP a ďalším 22 popredným organizáciám, aby spoločne vyzvali európske inštitúcie na stanovenie časového harmonogramu pre ukončenia predaja vozidiel so spaľovacím motorov.

NEPREHLIADNI
Je elektromobil „čistejší“ než spaľovák? Odporcom dá konečne toto video lepší pohľad na všetky aspekty

Plán poskytne jasné smerovanie a čas potrebný na prípravu všetkých zainteresovaných priemyselných odvetví. Odbremeniť životné prostredie od emisií z dopravy a znížiť našu závislosť od ropy je zásadné a nevyhnutné. Elektrifikácia osobnej dopravy je v súčasnosti jedinou reálnou technologickou voľbou, ktorú je možné v Európe realizovať.

„Plne podporujeme prísnejšie normy CO2 a postupné ukončenie predaja vozidiel so spaľovacím motorom najneskôr do roku 2035. Vidíme veľký záujem o elektromobily v strednej a východnej Európe. Nedávna dotácia na Slovensku v hodnote 6 miliónov EUR sa minula za menej ako štyri minúty. Nové modely oslovujú čoraz väčšiu škálu vodičov a zatraktívňujú elektromobily na trhu, “ hovorí Peter Badík, CEO, GreenWay Infrastructure.

EÚ nad podobným krokom už dlhšie uvažuje

Elektrifikácia automobilovej dopravy zatiaľ prebieha pozvoľna a je dobrovoľná. Ten, kto si chce elektromobil kúpiť, tak si ho jednoducho kúpi a ten, kto stále preferuje spaľovací motor, môže slobodne siahnuť po tejto možnosti. Nedávno sme ťa informovali, že EÚ už začala zvažovať možnosť, v ktorej by automobilky dostali definitívne ultimátum, ktoré im zakáže predaj spaľovacích áut.

Takéto drastické riešenie sa dostalo na prerokovanie do Európskej komisie a podporilo ho až 9 členských štátov. Na ich čele stojí Dánsko a Holandsko, neskôr sa k ním pridalo Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko.

Zobraziť celú galériu (4)
Martin Katler / FonTech

Ako upozornil portál Reuters, presný dátum, kedy si už auto so spaľovacím motorom nekúpime, zatiaľ stanovený nebol. Podľa štátov, ktoré túto iniciatívu podporujú, je takýto razantný krok dôležitý, ak chceme konečne výrazne eliminovať tvorbu skleníkových plynov vypúšťaných z výfukov áut.

Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a zákonodarcovia vysielajú výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasné signály,“ uviedol dánsky minister pre klímu Dan Jorgensen.

Niektoré krajiny už samé za seba iniciovali zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Ako sme informovali v minulosti, s týmto riešením prišla Británia, kde si už po roku 2030 zrejme auto so spaľovákom nekúpia. K rovnakému kroku sa uchyľuje aj Japonsko (rok 2030), Čína (rok 2035), Francúzsko či Singapur (rok 2040).

Holandský tajomník pre infraštruktúru, Stientje van Veldhoven, pre portál Bloomberg uviedol, že ak chce byť Európa do roku 2050 uhlíkovo neutrálna, úplný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by mal prísť do roku 2030 vzhľadom na životnosť bežných áut. Jednoducho povedané, ak chceme, aby spaľovacie autá prestali jazdiť po cestách, musíme stopnúť ich produkciu, inak sa vždy nájde niekto, kto si takéto auto kúpi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú