Najprv elektronika, teraz autá. Na podiel „čínskych“ elektromobilov v EÚ sa teraz začneš pozerať inak
Číňania sú veľmi ambiciózny národ a na európsky trh už priniesli množstvo svojich domácich značiek a produktov. Od smartfónov, cez nositeľnú techniku až po počítače a iné technologické hračky. Teraz si ale chcú Európu podmaniť v ďalšom odvetví, ktorým je elektromobilita, informuje portál Motor1.
To, čo sme mohli pred pár rokmi sledovať v segmente smartfónov, sledujeme teraz v automobilovom odvetví. Čínske autá, respektíve elektromobily, sú v Európe rok čo rok populárnejšie. Potvrdzujú to dáta agentúry JATO, ktorá pravidelne sleduje predaje nových vozidiel na trhu EÚ.
Každý piaty elektromobil je z Číny
Nárast počtu čínskych elektromobilov v Európe je za posledné roky enormný. Za čínsky elektromobil však v tomto prípade považujeme aj ten, ktorý sa v Číne len vyrába, teda napríklad autá značky Tesla.

V roku 2019 tvorili elektromobily z Číny iba 0,5 % všetkých predajov v Európe. V roku 2020 to už bolo 3,5 % a v roku 2021 sa v Európe predalo až 14,7 % elektromobilov vyrobených v Číne.
Dáta za prvý kvartál roku 2022 potvrdzujú stúpajúci trend a zatiaľ tvoria čínske elektromobily až 18,7 % podiel. Každé piate auto predané v Európe teda pochádza z Číny.
Najväčší podiel zatiaľ majú elektromobily vyrobené v Nemecku, kde sa produkuje väčšina modelov z koncernu VW či Mercedes. Onedlho začnú pribúdať aj prvé Tesly vyrobené v berlínskej továrni, takže Nemecko si podľa všetkého prvenstvo udrží aj naďalej, nakoľko najpredávanejším elektromobilom v Európe je stále Tesla Model 3.
Z Číny k nám prúdi až 50 % Tesiel
Keď sa pozrieme na dáta, ktoré konkrétne značky k nám prichádzajú z Číny, nebudeme príliš prekvapení. Až 50 % všetkých vozidiel tvoria elektromobily značky Tesla. Na druhom mieste sa nachádza Dacia, ktorá v Číne vyrába svoj Spring.

Zhruba 10 % podiel si držia automobilky MG, Polestar a BMW. Ostatné čínske značky zastávajú na európskom trhu iba veľmi malý podiel. Podľa odborníkov však vlna čínskych elektromobilov na európskom trhu len začína.
Môžu zamiešať karty
Od čínskych elektromobilov sa očakáva, že tým európskym budú konkurovať najmä cenou. To sa však zatiaľ nedeje a dôkazom je aj novinka Xpeng P5, ktorá sa v Európe začala predávať len pred pár týždňami.
Podľa informácii na európskom webe automobilky sa Xpeng P5 spočiatku začne predávať v Dánsku, Holandsku a Švédsku. O niečo neskôr príde na rad aj Mekka elektromobility, Nórsko.

Cena na všetkých troch trhoch je zhruba rovnaká, približne 48 000 €. Oproti tej čínskej je to viac než dvojnásobok. Cenovkou tak Xpeng P5 rozhodne nebude konkurovať európskym automobilkám.
Zákazníci si na troch vyššie spomenutých trhoch už môžu elektromobil rezervovať, kedy však začne Xpeng s dodávkami modelu P5 zatiaľ nevieme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý

Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Karlos Vémola prvýkrát prehovoril z väzby: „Vôbec tomu nerozumiem“
PREMIUMDrony bez pilota, GPS a internetu sa stávajú realitou. „Nechceme byť zbrojárska firma,“ hovorí zakladateľ GoodAI

Karlosa Vémolu sledovala polícia vyše 2 rokov: Na povrch vyplávali detaily z obvinenia zápasníka MMA

Babiš prehovoril o hovore s Trumpom: „Neveril som, že sa to stane“

Spáliť kalórie po sviatkoch nemusí byť ťažké. Experti vypočítali, koľko krokov stačí splniť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
Spôsob, akým bežne platíš, sa už čoskoro navždy zmení. Takto budú vyzerať platby v roku 2026
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Šéf NATO vyslal jasný odkaz o USA. Európa chce viac zbraní, ale v ceste im stojí veľká prekážka
Ukrajina zasiahla dôležitý energetický objekt Rusov. Využila moderné západné technológie
Zahraniční výrobcovia smartfónov v Číne prekvapili. Ich predaj naznačuje nečakaný obrat na trhu
Slováci nastavili vláde nekompromisné zrkadlo. Digitálne doklady ukázali tvrdú realitu
Naštvali ho USA a Južná Kórea. Kim Čong-un ohlásil zásadnú modernizáciu námorníctva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Karlos Vémola prvýkrát prehovoril z väzby: „Vôbec tomu nerozumiem“
PREMIUMDrony bez pilota, GPS a internetu sa stávajú realitou. „Nechceme byť zbrojárska firma,“ hovorí zakladateľ GoodAI

Karlosa Vémolu sledovala polícia vyše 2 rokov: Na povrch vyplávali detaily z obvinenia zápasníka MMA

Babiš prehovoril o hovore s Trumpom: „Neveril som, že sa to stane“

