Jemne s plynom a brzdením. Ak budeš správne jazdiť, elektromobil zvládne prejsť o desiatky kilometrov viac
Priemerný dojazd súčasných elektromobilov sa pohybuje na úrovni 400- 500 km, no tie najlepšie elektrické autá dokážu na jedno nabitie prejsť vyše 600 km.
Reálne hodnoty dojazdu sú častokrát nižšie oproti hodnotám, ktoré uvádza výrobca, no ak dodržíš niekoľko pravidiel, reálny dojazd elektromobilu sa môže výrazne priblížiť, či dokonca prekonať ten „papierový“. Elektrické autá si vyžadujú odlišný štýl jazdy ako autá so spaľovacím motorom.

Prinášame preto niekoľko tipov, vďaka ktorým môžeš dojazd elektrického auta maximalizovať na čo najvyššiu hodnotu aj bez toho, aby si musel výraznejšie uberať z komfortu jazdy či rapídne predĺžiť čas príjazdu do cieľa.
Plynulá jazda a rekuperácia dokáže zázraky
Agresívna jazda neprospieva ani spotrebe spaľovacieho auta, no pri elektromobile sa na spotrebe a dojazde prejavuje agresívny štýl ešte výraznejšie. Zrýchlenie elektromobilov je síce pôsobivé, no prudká akcelerácia vybíja batériu podstatne rýchlejšie.
V prípade elektrického auta je energeticky nevýhodné aj prudké brzdenie. Pri spaľováku z pohľadu spotreby nezáleží na tom, či na brzdy dupneš, alebo či budeš spomaľovať plynulo a s citom.
Pri elektromobile, ktorý využíva rekuperačné brzdenie, je dôležité, aby si pri spomaľovaní čo najmenej zapájal mechanické brzdy. Ak teda s elektromobilom brzdíš hladko, na spomaľovanie využívaš rekuperáciu, ktorá premieňa pohybovú energiu na elektrickú.

Pri prudšom zošliapnutí bŕzd na elektromobile sa už zapoja aj mechanické brzdy, ktoré rovnako ako pri spaľováku, premieňajú pohybovú energiu na odpadové teplo. Rozumným rekuperovaním a kultivovanou jazdou tak dokážeš zvýšiť dojazd elektrického auta aj o desiatky kilometrov.
K využívaniu rekuperácie v maximálnej možnej miere pomáha aj nastavenie, kedy auto začne automaticky rekuperovať po uvoľnení plynového pedála. Úroveň, respektíve sila rekuperácie sa dá pri väčšine elektromobilov nastavovať v niekoľkých úrovniach.
Režim Eco „spomalí“ za teba
Naučiť sa jazdiť plynulo a efektívne využívať rekuperáciu chce istú dávku citu, no výrazne ti v tom môže pomôcť jazdný režim Eco. Takýmto režimom disponujú azda všetky elektromobily a po jeho zapnutí ti automobil bude šetriť čo najviac elektrickej energie.
Režim Eco zvyčajne mení citlivosť plynového pedála. Aj po jeho prudkom zošliapnutí elektromobil zrýchľuje pomaly a plynule. V niektorých prípadoch sa tiež obmedzí maximálny dostupný výkon, či dokonca zníži maximálna rýchlosť.
Je totiž všeobecne známe, že efektivita elektromobilu klesá so zvyšujúcou sa rýchlosťou jazdy. Zatiaľ čo autám so spaľovacím motorom najviac vyhovuje plynulá jazda rýchlosťou okolo 50 km/h, pri elektromobiloch platí, že čím pomalšie jazdíš, tým máš lepšiu spotrebu.

Aj preto režim Eco častokrát obmedzí maximálnu rýchlosť na 130 km/h či dokonca 120 km/h. Pri diaľničnom tempe totiž spotreba energie výrazne narastá. Najideálnejšie je preto vyvarovať sa vyšším rýchlostiam a ak je to možné, jazdiť rýchlosťou do 100 až 110 km/h.
Z časového hľadiska sa ale jazda na spotrebu nemusí vždy vyplácať. Presvedčili sme sa o tom aj my v redakčnom teste, pri ktorom sme absolvovali rovnakú trasu efektívnou a tiež svižnejšou jazdou.
NEPREHLIADNI
Zabúda sa na to, potom vznikajú hoaxy. Toto si musí Slovák vyjasniť pred kúpou akéhokoľvek elektromobilu
Pri svižnej jazde maximálnymi povolenými rýchlosťami bol náš čas spolu s nabíjacími časmi kratší a to aj napriek tomu, že sme nabíjaním strávili viac času v dôsledku vyššej spotreby.
Optimalizuj svoju trasu na čo najefektívnejšiu
Vyvarovať sa vyšším rýchlostiam je možné napríklad optimalizáciou trasy do cieľa. Nie vždy totiž platí, že tá najkratšia trasa je zároveň aj tou najefektívnejšou či dokonca najrýchlejšou.

Mnoho navigácií už teraz podporuje okrem vyhľadania najrýchlejšej a najkratšej trasy aj tú najefektívnejšiu, teda takú, pri ktorej by si mal so svojim autom dosiahnuť najlepšiu spotrebu. Takéto navigovanie pritom môžeš využiť aj so spaľovákom. Okrem lepšej spotreby tvoje auto na takejto trase vyprodukuje menej emisií, takže tvoja cesta bude ekologickejšia.
Kúrenie a klímu používaj s rozumom
Jedným z najväčších žrútov elektrickej energie je rozhodne vykurovanie auta. Pri elektromobiloch sa totiž nezohrieva iba interiér, ale aj vysokonapäťová batéria. Zvýšená spotreba sa tu značne prejavuje najmä pri krátkych jazdách, kedy sa celé auto prakticky nonstop zohrieva, pretože po zastavení ihneď vychladne.
Pri dlhšej jazde sa interiér a batéria vyhreje iba na začiatku a následne už systém iba temperuje požadovanú teplotu, čo už nie je tak energeticky náročné. Pre maximalizovanie dojazdu sa však odporúča najmä pri krátkych presunoch v rámci mesta skôr využívať vyhrievanie sedadiel než klasické vykurovanie celej kabíny.
Aj tak vo väčšine prípadov dorazíš do cieľa a vystúpiš z auta skôr než sa stihne kabína zohriať na komfortnú teplotu. V lete naopak môžeš zvážiť použitie klimatizácie.

Ak je vonkajšia teplota nižšia než teplota, ktorú chceš mať v kabíne auta, klímu jednoducho môžeš vypnúť a interiér si ochladíš aj vzduchom zvonku. Oba tieto spôsoby však pomôžu ušetriť pár kWh energie, ktoré následne využijeme na jazdu.
Koniec koncov, „silu“ ekonomickej jazdy a deaktivácie komfortných funkcii s cieľom zvýšiť dojazd elektromobilu sme dokázali aj pri našom redakčnom teste, kedy sme Mercedes EQA vybili do úplnej nuly.
Ak máš možnosť, predhrej si auto pred jazdou
Túto možnosť žiaľ nemajú všetci majitelia elektromobilov. Najmä tí, ktorí parkujú svoje autá pred panelákom a nemajú prístup k vlastnej nabíjačke, si auto pred jazdou žiaľ pripraviť nemôžu.
Ak ale máš garáž alebo prístrešok, pod ktorým si vieš auto na noc pripojiť k nabíjačke, môžeš si ho na svoju ďalšiu jazdu predpripraviť. Ak napríklad chodíš do práce v pravidelnom čase, môžeš si tento čas odjazdu naprogramovať v infotainmente vozidla.

Drvivá väčšina elektromobilov, alebo dokonca aj plug-in hybridov, takúto možnosť ponúka. Ak máš teda pred jazdou auto pripojené k nabíjačke a nastavíš si čas odchodu z domu, pred samotnou jazdou sa vykúri/vychladí kabína na zvolenú teplotu.
V zime sa dokonca taktiež zohreje akumulátor na prevádzkovú teplotu. Na toto všetko sa využije energia z elektrickej siete a nie z batérie auta.
Aerodynamika je kľúčová
Zrejme si si všimol, že automobilky pri elektromobiloch hrdo uvádzajú, aký nízky koeficient odporu vzduchu sa im podarilo dosiahnuť. Aerodynamika je totiž pri elektromobiloch kľúčová a výrazne vplýva na spotrebu auta.
Ak teda chceš dosiahnuť čo najlepší dojazd, určite by si sa mal vyvarovať inštalácii strešných boxov, nosiča na bicykle, či nebodaj vlečeniu karavanu. O tom, ako rapídne sa zvýši spotreba pri ťahaní karavanu, sme sa presvedčili aj v našom teste.

Spotreba na diaľnici s pripojeným zhruba 1 000 kg karavanom vzrástla takmer dvojnásobne. Ak už ale musíš za elektromobil pripnúť karavan, alebo na jeho strechu umiestniť „truhlu“, vyberaj si také, ktoré majú čo najlepšie riešenú aerodynamiku.
Sleduj si tlak v pneumatikách
Pneumatiky sú najviac podceňované súčasti auta. Podľa štatistík po cestách jazdí až 25 % vozidiel s nesprávne nafúkanými pneumatikami, čo logicky ústi k vyššej spotrebe.
Ak chceš teda dosiahnuť pri elektromobile čo najlepší dojazd, určite by si mal častejšie kontrolovať správny tlak v pneumatikách. Na spotrebu elektromobilu tiež vplýva hmotnosť.
Každých 100 kg nákladu zvyšuje spotrebu o 2-4 %. Nie je to žiadne tragické navýšenie, no zopár kWh energie dokážeš ušetriť aj tým, že so sebou nebudeš vláčiť zbytočný náklad.
Čítajte viac z kategórie: Ako na to?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve

