Klam plug-in hybridov? V niektorých prípadoch majú o 800 % vyššie emisie, EÚ urobí razantný krok
Plug-in hybridy nie sú tak ekologické, ako sme si to o nich spočiatku mysleli. Problém ani nie je v samotných autách, ako v ich majiteľoch, ktorí ich nenabíjajú správne. Ako informuje portál Reuters, Európska únia teraz plánuje sprísniť testy na meranie emisií takýchto vozidiel, pričom má využiť aj dáta z reálnej premávky.
Podľa štúdie publikovanej na webe Transport and Environment produkujú plug-in hybridné vozidlá v niektorých prípadoch vyššie emisie až o 800 % oproti papierovým hodnotám.
Štúdia porovnáva plug-in hybridné BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander. Aj v prípade, že majú všetky tri modely plne nabitú batériu, produkujú až o 28-89 % vyššie emisie než udáva výrobca.
V prípade jazdy s vybitou batériou je to od 300 do 800 % viac a v režime dobíjania batérie pomocou spaľovacieho motora je to až 12-krát viac oproti papierovým hodnotám.
Dôvod, prečo tieto autá pri nesprávnom používaní produkujú toľkonásobne viac CO2, je jednoduchý. Plug-in hybrid neustále so sebou vláči batériu s hmotnosťou niekoľko stoviek kilogramov.
Ak je táto batéria vybitá, ide prakticky o „mŕtvu váhu“ a tým pádom dostáva spaľovací motor viac zabrať, čo logicky vyústi do vyššej spotreby paliva a tým pádom aj do vyššej produkcie emisií.
Plug-in hybridy jazdia príliš často s vybitou batériou
Hodnoty produkcie emisií, ktoré sa merajú podľa cyklu WLTP uvádzajú čísla dosiahnuté v ideálnych podmienkach, teda že majiteľ plug-in hybridu jazdí prevažne s nabitou batériou.
Plug-in hybridné vozidlá môžu byť skutočne ekologickejšie než autá s čisto spaľovacími motormi, no všetko záleží od toho, či takéto auto jeho majiteľ využíva správne. Pri plug-in hybride je veľmi dôležité auto nabíjať vždy, keď sa dá.
To ale väčšinou ich majitelia nerobia a majú na to hneď niekoľko dôvodov. Tým prvým je, že plug-in hybridy majú zväčša pomalé AC nabíjanie a plné nabitie bežne trvá aj cez dve až štyri hodiny.
Ak sa už takéto auto predsa len nabije, na jedno nabitie prejde sotva 50 km. Samozrejme, máme tu aj také plug-in hybridy, ktoré sa nabijú za 30 minút a na jedno nabitie zvládnu prekonať aj 100 km. Do tejto triedy spadá napríklad Mercedes GLE či Mercedes triedy S, ktoré sme nedávno testovali.
Takéto modely už dávajú zmysel a ich majitelia využívajú elektrifikovaný pohon v takej miere, že je toto auto skutočne ekologickejšie než jeho čisto spaľovací náprotivok. Jedná sa ale iba o zopár svetlých výnimiek, realita ostatných plug-in hybridov je úplne iná a, žiaľ, nie príliš svetlá.
Nový spôsob merania emisií môže všetko zmeniť
Ako uviedol aj portál AutomotiveNewsEurope, nový spôsob merania produkcie emisií bude založený na dátach zo skutočnej premávky. Všetky nové vozidlá totiž musia byť od roku 2021 vybavené meračom paliva.
Na základe údajov o skutočnej priemernej spotrebe paliva plug-in hybridných vozidiel budú môcť komisári presnejšie určiť, ako často jazdia motoristi s využitím spaľovacieho motora a koľko emisií tak reálne auto vyprodukuje.
Nový spôsob má lepšie odrážať skutočne produkované hodnoty CO2 a pre výrobcov áut to bude znamenať ďalšie komplikácie s dosahovaním emisných cieľov.
V súčasnosti si totiž emisie „umelo“ znižujú práve predajom plug-in hybridov, no v budúcnosti, keď príde do platnosti nový spôsob merania produkcie CO2, budú musieť automobilky predávať ešte viac elektromobilov, aby sa vyhli pokutám.
Nový spôsob merania by mal prísť do platnosti až v roku 2025, dovtedy by elektrické autá mohli ešte viac nabrať na popularite a plug-in hybridné modely by mohli prirodzene vytlačiť z trhu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydržia ti celý život. Mercedes vyrobil „nekonečné" brzdy, budú priamo v motore
Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
Omrzeli ho smartfóny? Huawei stvoril dlhočiznú limuzínu, v tomto prekoná 99,99 % vozidiel
Toto nie je hra, ale skutočnosť. Francúzi postavili motorku so 400 km dojazdom a „sci-fi zbraňou"
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené