Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ako prví na Slovensku sme si vyskúšali na nadupanom plug-in hybride GLE 350de prejsť z Bratislavy do Košíc čisto na elektrický pohon. Ak si tento bláznivý test náhodou premeškal, prinášame ti stručný súhrn, na konci ktorého sa dozvieš, či sa nám podarilo zaparkovať pred Dómom svätej Alžbety s nulovou spotrebnou naftového paliva.

Bratislava, Nitra, Volkovce, Budča, Banská Bystrica, Ružomberok, Poprad, Prešov, Košice – 9 miest, 7 zastávok, 450 kilometrov a takmer 9 hodín úspornej jazdy, ktorá však stála za to. Test elektrického pohonu plug-in hybridu Mercedes-Benz GLE 350de priniesol množstvo zážitkov, emócií a slov chváli na vlajkovú loď medzi veľkými ekologickými SUV.

Hneď na úvod treba znova pripomenúť, že toto auto prejde čisto len na elektrický pohon viac ako 80 km, podporuje rýchlonabíjanie výkonom 60 kW, čo je na plug-in hybrid šperkovaný naftovým motorom s luxusnou spotrebou naozaj nadštandardné číslo.

NEPEHLIADNI
Mercedes GLE je najpraktickejší plug-in hybrid na trhu – toto všetko som si zamiloval na SUV za viac ako 100 000 €

Loading...

Loading…

Z Bratislavy skoro ráno

Cestu sme zahájili na nabíjacej stanici na Tuhovskej ulici v Bratislave, odkiaľ sme ráno o 7:00 vyrazili na 83 km dlhý úsek vedúci až na nabíjačku GreenWay v Nitre. S tempomatom nastaveným na 110 km/h, slnkom nad obzorom, relatívne prázdnou diaľnicou a chuťou plne preveriť pohon tohto 2,8 tonového kolosu, sme vyrazili na spanilú cestu naprieč celým Slovenskom.

Hoci prvý úsek bol jeden z najkritickejších na plánovanej trase, GLE 350de si sním poradilo bez najmenších problémov a ešte nám v rezerve nechal takmer 10 kilometrov dojazdu.

Mário Šimovič/FonTech

Na nabíjacej stanici v Nitre sme túto 31,2 kWh batériu v priebehu 25 minút nabili na plnú kapacitu a vydali sa raketovým tempom na ďalší, tentokrát 40 km dlhý úsek smerom na Zlaté Moravce, kde sa neďaleko malej dedinky Volkovce nachádza ďalšia nabíjacia stanica.

Prečítaj si testy ďalších zaujímavých  plug-in hybridov:

Batériu sme na tejto zastávke nabili v priebehu 15 minút a jednej rannej kávičky takmer na 100 % kapacity. Čo sa týka samotného nabíjania, skoro na všetkých úsekoch sme sa snažili batériu dobiť približne na 90 %, jedinú výnimku tvorili dva kritické úseky, ktoré si vďaka svojej vzdialenosti vyžadovali dobitie na maximum.

Prvým kritickým úsekom bola už spomínaná trasa Bratislava – Nitra, ďalší strastiplný úsek so stúpajúcou tendenciou na nás ešte len čakal medzi Ružomberkom a Popradom, ale o tom až o pár riadkov nižšie.

Mário Šimovič/FonTech

Z Volkoviec sme sa ďalej vydali na 62 kilometrov dlhý úsek k nabíjacej stanici ZSE drive nachádzajúcej sa neďaleko Budče. V priebehu 15 minút sme batériu dobili na 90 % a vydali sa smerom do Banskej Bystrice, kde sme našou vlastnou chybou narazili na prvé komplikácie.

Po približne 20 minútach blúdenia mestom, podzemnými garážami a dokonca i súkromným parkoviskom sme napokon zistili, že ďalšia nabíjacia stanica sa nachádza na strešnom parkovisku nákupného centra. S dojazdom sme na tom boli v poriadku, zastávka na nabíjanie v Bystrici bola plánovaná iba ako „poistka“ pred náročným horským priechodom Donovaly.

Mário Šimovič/FonTech

Donovaly preverili batériu do posledného detailu

O 30 minút neskôr sme sa už s plne nabitou batériou vydali na úsek medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Stúpanie z južnej strany na Donovaly pred nami vyvolávalo veľký rešpekt, ale tiež nesmierny záujem vidieť, ako si s ním elektromotor s výkonom 100 kW poradí. Ukázalo sa, že všetky naše obavy boli zbytočné, GLE 350de si s úsekom hravo poradil.

Do Ružomberka sme prišli s relatívne dobrou rezervou, no tu sme auto znovu nabili doplna, aj keď sme to vzhľadom na 75 km úsek, ktorý bol pred nami, zrejme robiť nemuseli. Teda, aspoň tak sme si to mysleli a na ceste do Popradu sa ukázalo, že sme mali s plným nabitím obrovské šťastie.

Mário Šimovič/FonTech

Trasa Ružomberok – Poprad je prevažne do kopca, čo sa negatívne prejavilo na spotrebe. Iba 15 kilometrov pred cieľovou nabíjačkou v Poprade nám palubný počítač ukazoval dojazd 11 kilometrov a my sme sa tak začali obávať, že to nezvládneme.

Nečakané komplikácie „pod Tatrami“

Pár kilometrov pred Popradom sa ale nachádza obec Svit, kde je nabíjačka od GreenWay a my sme vedeli, že toto je zrejme naša jediná záchrana. Pred tunelom Bôrik sa však pred nami na diaľnici zjavil kamión a my sme tak vycítili šancu, že v tesnom závese za ním by sme mohli dôjsť až do Popradu. Zjazd z diaľnice smerom na Svit sme teda minuli a pred nami tak bolo zrejme najadrenalínovejších 15 kilometrov.

Mário Šimovič/FonTech

Vďaka kamiónu sa nám však podarilo znížiť spotrebu tak radikálne, že po príchode na nabíjačku v Poprade nám ešte ostávala rezerva 5 kilometrov. Tu sme však znova nabíjali doplna, pretože nás čakala trasa smerom na Prešov o dĺžke 81 km.

Z Popradu do Prešova je to prevažne dolu kopcom, a z udávaného dojazdu 83 kilometrov po plnom nabití v Poprade nám v Prešove zostávala rezerva ešte 12 kilometrov. Posledné dobitie pred cestou smerom do Košíc už bolo rýchle, stačilo nám nejakých 40 km, no auto sme nabili na 80 %.

Mário Šimovič/FonTech

Vytúžený cieľ a jasný dôkaz, že toto auto nemá konkurenciu

Pred Dóm svätej Alžbety sme zaparkovali niečo po 16. hodine. S časovým výsledkom sme spokojní neboli, cesta autom na východ, ktorá trvá zhruba 9 hodín, je naozaj dosť. S čím sme ale boli extrémne spokojní boli údaje o spotrebe, spaľovací motor sa nám skutočne nezapol ani raz a my sme tak zvládli s plug-in hybridom v čisto elektrickom režime absolvovať trasu, ktorej by sa možno báli aj niektoré menšie či staršie mestské elektromobily.

Mário Šimovič/FonTech

Výsledná spotreba elektriny sa zastavila na 26,6 kWh/100 km, prešli sme celkovo viac ako 450 km a dĺžka čistej jazdy bola niečo málo cez 6 hodín. Priemerná rýchlosť celej jazdy sa zastavila na 73 km/h. Celú cestu sme išli v maximálnom komforte, klíma chladila a ventilované sedadlá takisto odvádzali svoju prácu. Veľmi milo nás prekvapila aj nabíjacia krivka GLE 350de, ktorá začala klesať až po dosiahnutí 90 % kapacity batérie, no ktorá zároveň nešla pod 40 kW.

FonTech/GreenWay
FonTech/GreenWay

Efektný, nie efektívny

Aký je teda verdikt? S tak prvotriednym plug-in hybridom, akým je Mercedes GLE 350de, sa dá relatívne bez problémov prejsť z Bratislavy do Košíc iba na elektrinu. Tento „výkon“ je však efektný, no nie efektívny. Z časového hľadiska vôbec, z ekonomického zrejme tiež nie, pretože nabíjanie na verejných staniciach je pomerne drahé v porovnaní s cenami nafty.

Cieľom tohto testu však bolo takýmto netradičným spôsobom ukázať, ako dobrý je plug-in hybrid od Mercedesu, a teda v elektrickom režime nie je obmedzený iba na mestské jazdy. Kombináciu tak vysokého dojazdu a extrémne výkonného nabíjania totiž neponúka takmer žiaden iný plug-in hybrid.

Štandardne totiž plug-in hybridy prejdú na jedno nabitie 40 až 50 kilometrov a nabíjať sa dokážu AC prúdom s výkonom 7,2 kW, v tých lepších prípadoch je to 11 kW. S takýmto autom by prakticky ani nebolo možné túto trasu absolvovať, pretože niektoré úseky mali od seba nabíjačky vzdialené minimálne 60 km.

Absolvovanie tejto cesty však bol rozhodne zážitok. S GLE 350de sme sa prakticky počas celej jazdy museli správať, akoby sme jazdili s čistým elektromobilom. Prestávky na nabíjanie sme využívali na kávu či iné občerstvenie.

Samotnú trasu sme si dopredu museli dobre naplánovať, aby sme mali istotu, že nabíjačky medzi dvomi bodmi budú v rámci dojazdu Mercedesu. Čas na nabíjanie sa nám však nie vždy podarilo stráviť úplne efektívne, pretože GLE sa nabíja naozaj rýchlo. Mercedes GLE 350de nám ale rozhodne dokázal, že si zaslúži titul najlepšieho plug-in hybridu, ktorý je aktuálne na trhu. Veď už len po ceste domov do Nitry, ktorú sme mimochodom zvládli prejsť za 3 hodiny, sa naftová spotreba zastavila na 7,5l/100 km, čo je na 2,8 tonové SUV naozaj luxusná hodnota.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú