Bývalí zamestnanci SpaceX vytvorili vlak na batérie bez rušňovodiča. Hrozí, že to bude prepadák desaťročia
Skupina bývalých zamestnancov Muskovej kozmickej spoločnosti SpaceX prišla s nápadom, že prinesú revolúciu železničnej dopravy, informuje Ars Technica. Vytvorili preto vlak, ktorý má elektrický pohon a autonómne riadenie – potenciál je na jednej strane obrovský, systém má však aj množstvo vážnych nedostatkov.
Má nahradiť nákladné autá
Cieľom startupu Parallel Systems je nahradiť flexibilnou železničnou dopravou nákladné autá, čím je možné zásadne odľahčiť cestnú premávku a čiastočne znížiť aj emisie. Vlakové vagóny prevážajúce násobne väčší náklad sú totiž oveľa menej citlivé na hmotnosť batérie, ako automobily s pneumatikami.
Americké nákladné vlaky aj dnešnej dobe stále fungujú približne rovnako, ako pred stovkami rokov, hoci v Európe sa začínajú intenzívne meniť a na scénu nastupujú aj vodíkové súpravy. Masívna neelektrifikovaná lokomotíva ťahá desiatky vagónov s nákladom a spaľuje počas toho dieselové palivo, čím vytvára elektrickú energiu pre svoje elektromotory. Inžinieri, ktorí boli kedysi súčasťou SpaceX, prichádzajú s flexibilnejším riešením, píše Futurism.
Každý ich vagón má fungovať ako samostatná jednotka s batériami, elektromotormi a autonómnym systémom riadenia, teda úplne bez lokomotívy vpredu. Vďaka takémuto riešeniu je podľa nich možné použiť železničnú dopravu oveľa flexibilnejšie, rýchlejšie a presnejšie, keďže vagóny môžu cestovať spolu, ale v zásade aj každý samostatne.
Zároveň však vzniká aj množstvo nevýhod a otázok, s ktorými sa musí tento vlak popasovať.
Cena drasticky narastie
Kým väčšina moderných osobných vlakov je vybavená vlastným pohonom či systémami pre takmer celú súpravu a cenový rozdiel medzi lokomotívou a vagónom tak nie je nijako drastický, v prípade starších vlakov, alebo v tomto prípade nákladných vlakov, je to úplne inak.
Na čele súpravy sa nachádza ohromne silná a drahá lokomotíva, za ňou desiatky pomerne jednoduchých a lacných ťahaných vagónov. Autonómny vlak startupu Parallel systems je však zložitejší a každý vagón by musel byť plne vybavený pohonom aj riadiacou jednotkou, čím drasticky narastie nákupná cena každého jedného vagónu.
Úlohu jedného vagóna v tomto prípade zohrávajú minimálne dve samostatné jednotky, ktoré sľubujú dojazd až 800 km a dokážu odniesť až dva lodné kontajnery, z ktorých každý môže vážiť do 29 ton. Či sa takýto prístup naozaj oplatí, ukáže až čas a prevádzkové náklady, nápad však rozhodne stojí za to, aby dostal šancu.
Veľmi zložité podnikanie
Malá firma sa púšťa do oblasti priemyslu, v ktorej je veľmi ťažké presadiť sa. Svojimi vlakmi chce obsluhovať oblasti, ktoré momentálne nákladné vlaky dostatočne neobsluhujú a to znamená, že sa najprv budú musieť postarať o opotrebované alebo poškodené železničné trate.
Následne bude potrebná nová infraštruktúra pre manipuláciu s kontajnermi. Väčšina vlakov v Spojených štátoch navyše funguje na báze kontrolného strediska s dispečermi, ktoré je vhodnejšie práve pre veľké vlakové súpravy a prechod na vlaky s GPS a vnútornými riadiacimi systémami je pomalý.
Z dlhodobého hľadiska a po prvotných investíciách môže ísť o naozaj efektívny a finančne oveľa výhodnejší systém – či sa však železničné spoločnosti odhodlajú k jeho implementácii, je však otázne.
Ďalšou prekážkou je aj fakt, že na elektrický pohon s autonómnym riadením v budúcnosti prejdú aj nákladné autá, čím sa znížia náklady na „konkurenčný“ typ dopravy tiež zníži. Parallel systems zatiaľ testuje svoj vagón prvej generácie a očakáva, že po dosiahnutí tretej generácie bude môcť začať s výrobou.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
Problémy Tesly pokračujú. Cybertruck sa znovu ocitol v plameňoch, vznietil sa kľúčový komponent
Benzínová V8 sa na neho nechytá. Elektrický Mustang je najpredávanejší v histórii
RECENZIA: Z legendárneho „Géčka” spravili elektromobil. V teréne je famózny, na cestách ho zabila spotreba
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárny košický štadión nahradí nákupný raj. Známy nábytkársky gigant investuje desiatky miliónov
Túto sumu už nepresiahne. Analytici predikujú, kde a prečo sa zastaví rast Bitcoinu
Najmrazivejšie ráno tejto zimy: Slováci sa zobudili do -19 °C. Meteorológovia odporúčajú zostať doma (PREDPOVEĎ)
Brutálne praktiky na Telegrame: Tisíce mužov si v skupinách radia, ako ubližovať ženám
Nová reforma v Nemecku núti poberateľov dávok pracovať. 502 eur mesačne už nedostanú len tak
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
- Experti tvrdia, že to bola chyba. Tesla Cybertruck sa topí v problémoch, s týmto Musk nepočítal
- Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
-
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Experti tvrdia, že to bola chyba. Tesla Cybertruck sa topí v problémoch, s týmto Musk nepočítal
- Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Pilier našej ekonomiky je v ohrození. Slovensko zavádza najvyššiu daň z transakcií v regióne
- Nabíja sa úplne sama. Prelomová technológia poráža klasické batérie a dosahuje rekordnú efektivitu
- Predali závratný počet áut. Elektromobily majú jasného lídra, týmto číslam môže Tesla len závidieť
Majú chodidlá ako z prírody. Roboty s kopytami losov získavajú mimoriadnu stabilitu a rýchlosť
Zachytili fascinujúci jav. NASA ukázala úchvatnú fotografiu prachových diablov na Marse
Slováci budú tankovať drahšie. Môže za to zvýšenie DPH a ceny ropy
Výskum odhalil fascinujúci paradox. Rýchlosť ľudského myslenia prekvapila vedcov
Apple stráca svoje prvenstvo. Čínske smartfóny zatlačili iPhone na okraj
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárny košický štadión nahradí nákupný raj. Známy nábytkársky gigant investuje desiatky miliónov
Túto sumu už nepresiahne. Analytici predikujú, kde a prečo sa zastaví rast Bitcoinu
Najmrazivejšie ráno tejto zimy: Slováci sa zobudili do -19 °C. Meteorológovia odporúčajú zostať doma (PREDPOVEĎ)
Brutálne praktiky na Telegrame: Tisíce mužov si v skupinách radia, ako ubližovať ženám
Nová reforma v Nemecku núti poberateľov dávok pracovať. 502 eur mesačne už nedostanú len tak
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené