Bývalí zamestnanci SpaceX vytvorili vlak na batérie bez rušňovodiča. Hrozí, že to bude prepadák desaťročia
Skupina bývalých zamestnancov Muskovej kozmickej spoločnosti SpaceX prišla s nápadom, že prinesú revolúciu železničnej dopravy, informuje Ars Technica. Vytvorili preto vlak, ktorý má elektrický pohon a autonómne riadenie – potenciál je na jednej strane obrovský, systém má však aj množstvo vážnych nedostatkov.
Má nahradiť nákladné autá
Cieľom startupu Parallel Systems je nahradiť flexibilnou železničnou dopravou nákladné autá, čím je možné zásadne odľahčiť cestnú premávku a čiastočne znížiť aj emisie. Vlakové vagóny prevážajúce násobne väčší náklad sú totiž oveľa menej citlivé na hmotnosť batérie, ako automobily s pneumatikami.
Americké nákladné vlaky aj dnešnej dobe stále fungujú približne rovnako, ako pred stovkami rokov, hoci v Európe sa začínajú intenzívne meniť a na scénu nastupujú aj vodíkové súpravy. Masívna neelektrifikovaná lokomotíva ťahá desiatky vagónov s nákladom a spaľuje počas toho dieselové palivo, čím vytvára elektrickú energiu pre svoje elektromotory. Inžinieri, ktorí boli kedysi súčasťou SpaceX, prichádzajú s flexibilnejším riešením, píše Futurism.

Každý ich vagón má fungovať ako samostatná jednotka s batériami, elektromotormi a autonómnym systémom riadenia, teda úplne bez lokomotívy vpredu. Vďaka takémuto riešeniu je podľa nich možné použiť železničnú dopravu oveľa flexibilnejšie, rýchlejšie a presnejšie, keďže vagóny môžu cestovať spolu, ale v zásade aj každý samostatne.
Zároveň však vzniká aj množstvo nevýhod a otázok, s ktorými sa musí tento vlak popasovať.
Cena drasticky narastie
Kým väčšina moderných osobných vlakov je vybavená vlastným pohonom či systémami pre takmer celú súpravu a cenový rozdiel medzi lokomotívou a vagónom tak nie je nijako drastický, v prípade starších vlakov, alebo v tomto prípade nákladných vlakov, je to úplne inak.
Na čele súpravy sa nachádza ohromne silná a drahá lokomotíva, za ňou desiatky pomerne jednoduchých a lacných ťahaných vagónov. Autonómny vlak startupu Parallel systems je však zložitejší a každý vagón by musel byť plne vybavený pohonom aj riadiacou jednotkou, čím drasticky narastie nákupná cena každého jedného vagónu.

Úlohu jedného vagóna v tomto prípade zohrávajú minimálne dve samostatné jednotky, ktoré sľubujú dojazd až 800 km a dokážu odniesť až dva lodné kontajnery, z ktorých každý môže vážiť do 29 ton. Či sa takýto prístup naozaj oplatí, ukáže až čas a prevádzkové náklady, nápad však rozhodne stojí za to, aby dostal šancu.
Veľmi zložité podnikanie
Malá firma sa púšťa do oblasti priemyslu, v ktorej je veľmi ťažké presadiť sa. Svojimi vlakmi chce obsluhovať oblasti, ktoré momentálne nákladné vlaky dostatočne neobsluhujú a to znamená, že sa najprv budú musieť postarať o opotrebované alebo poškodené železničné trate.
Následne bude potrebná nová infraštruktúra pre manipuláciu s kontajnermi. Väčšina vlakov v Spojených štátoch navyše funguje na báze kontrolného strediska s dispečermi, ktoré je vhodnejšie práve pre veľké vlakové súpravy a prechod na vlaky s GPS a vnútornými riadiacimi systémami je pomalý.
Z dlhodobého hľadiska a po prvotných investíciách môže ísť o naozaj efektívny a finančne oveľa výhodnejší systém – či sa však železničné spoločnosti odhodlajú k jeho implementácii, je však otázne.
Ďalšou prekážkou je aj fakt, že na elektrický pohon s autonómnym riadením v budúcnosti prejdú aj nákladné autá, čím sa znížia náklady na „konkurenčný“ typ dopravy tiež zníži. Parallel systems zatiaľ testuje svoj vagón prvej generácie a očakáva, že po dosiahnutí tretej generácie bude môcť začať s výrobou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky

Energetická mafia v Európe. Takto sa miliardári „nabaľujú“ na tvojom účte za elektrinu

Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAŽIVO: Predseda NKÚ prehovoril o „miznúcich miliardách z Bruselu“

Demencia sa nezačína v hlave, ale doma: Prostredie ovplyvňuje zdravie mozgu, odhalili vedci

LIVE: Zoroslav Kollár má údajné „dôkazy o vláde politickej mafie na Slovensku“

Fico kriticky na Rybníčka: „Otvorene odkážte protivládnemu voličstvu, že nás treba vítať s nabitou zbraňou“

Štát ti môže zaplatiť celý vodičák: 1 700 eur má možnosť získať viacero Slovákov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Veľmoc zrušila dotácie na EV a prišiel šok. Zrazu ich ľudia nechcú, automobilky strácajú dych
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAŽIVO: Predseda NKÚ prehovoril o „miznúcich miliardách z Bruselu“

Demencia sa nezačína v hlave, ale doma: Prostredie ovplyvňuje zdravie mozgu, odhalili vedci

LIVE: Zoroslav Kollár má údajné „dôkazy o vláde politickej mafie na Slovensku“

Fico kriticky na Rybníčka: „Otvorene odkážte protivládnemu voličstvu, že nás treba vítať s nabitou zbraňou“

