PROBLÉM: Najmenej bezpečné auto za posledných 10 rokov je elektromobil. Prečo má také hrozivé výsledky?
Nový elektromobil Renault Zoe z modelového roku 2020 nedávno prešiel bezpečnostným testom Euro NCAP. Výsledok crashtestu je maximálne prekvapivý, nie však v pozitívnom slova zmysle. Zoe je totiž najmenej bezpečné auto, aké organizácia Euro NCAP testovala za posledných viac ako 10 rokov.
Testom nedávno prešla aj nová elektrická Dacia Spring. Nakoľko toto auto spadá do segmentu malých mestských presúvadiel, neočakávali sme v teste bezpečnsoti príliš vysoké hodnotenie.
To sa koniec koncov aj potvrdilo a Dacia Spring získala jednu hviezdičku z možných piatich. Čo je však obrovským prekvapením, Spring si v tomto teste stále viedol lepšie, než podstatne drahší Renault Zoe, ktorý sa dá považovať za plnohodnotný elektromobil aj na dlhšie trasy.
Zoe totiž dosiahol katastrofálne výsledky a nedostal ani jednu hviezdičku, čím sa zaradil do veľmi úzkej skupiny najmenej bezpečných vozidiel, ktoré organizácia za posledných viac ako 10 rokov testovala.
Testy zahŕňajú rôzne typy nárazu
Bezpečnostné testy sú, pochopiteľne, prevádzané pri rýchlostiach, ktoré sa dosahujú prevažne v meste, teda okolo 50 až 60 km/h. Ak dôjde k nárazu pri diaľničnej rýchlosti bez akéhokoľvek brzdenia, spoľahlivo ťa neochráni azda ani ten najbezpečnejší automobil na svete.
NEPREHLIADNI
Totálne zlyhanie a bezpečnostné riziko na cestách. Elektrická Dacia získala mizerné hodnotenie v crash testoch
Test Euro NCAP zahŕňa napríklad čelný náraz vozidla do statickej bariéry s plnou šírkou vozidla pri rýchlosti 50 km/h.
Ďalej je to čelný náraz do pohyblivej bariéry s 50 % šírkou vozidla, pričom sa obe pohybujú proti sebe rýchlosťou 50 km/h. Súčasťou testu je aj bočný náraz vozidla do stojacej pevnej bariéry pri rýchlosti 32 km/h a bočný náraz deformovateľnej bariéry do dverí vodiča, ktorá sa pohybuje rýchlosťou 60 km/h a simuluje nárazy na križovatkách.
Zlyháva vo všetkých smeroch
Vďaka čomu si teda Zoe vyslúžil tak mizerné hodnotenie? Tých dôvodov je hneď niekoľko. Organizácia Euro NCAP hodnotí štyri kategórie – ochranu dospelých pasažierov, ochranu detí, ochranu chodcov a bezpečnostné systémy.
Renault Zoe v nich dosiahol nasledujúce percentuálne hodnotenie:
- Ochrana dospelých – 43 %
- Ochrana detí – 52 %
- Ochrana chodcov – 41 %
- Bezpečnostné systémy – 14 %
Tie najbezpečnejšie vozidlá, ktoré v teste dostávajú päť hviezdičiek z piatich, získavajú v jednotlivých kategóriách priemerné hodnotenie od 80 % do 90 % a vo výnimočných prípadoch dokonca prekonajú aj skóre 90 %.
Chýba množstvo bezpečnostných prvkov
Elektromobilu s cenovkou od 32 000 € chýbajú aj také základné bezpečnostné prvky, ako napríklad predpínanie bezpečnostných pásov na zadných sedadlách či kolenný airbag pre vodiča a spolujazdca.
Pri bočnom náraze sú znova poriadne chránení len pasažieri vpredu, no nachádza sa tu iba čelný airbag pre oblasť hrudníka. Pri čelnom náraze došlo na figurínach k devastačným poškodeniam stehenných kostí a v prípade vodiča aj k masívnym poškodeniam hrudníka.
Ako uvádza Euro NCAP v správe k testu, bočný náraz zvládol Zoe relatívne dobre, no pri náraze zozadu utrpeli figuríny devastačné poškodenia v oblasti krku kvôli slabo prepracovaným sedadlám a opierkam hlavy.
V ochrane detí získal Renault Zoe najlepšie hodnotenie, no ani v tomto prípade nie je bezpečnosť najmenších pasažierov úplne stopercentná. Problémom je tiež zistenie, že airbag spolujazdca sa nedá vypnúť a detská sedačka tak nemôže byť umiestnená na prednom sedadle.
Ak budeš v pozícii chodca a uvidíš, že sa na teba rúti Renault Zoe bez hlučného spaľovacieho motora, radšej utekaj z cesty. Prakticky po celej šírke auta sa nachádza zóna, ktorá spôsobí chodcom pri náraze devastačné zranenia panvy.
Ochrana hlavy chodcov a cyklistov pri náraze je priemerná, no aj tu sa nájdu veľmi slabé miesta. Zoe má aj systém detekcie zraniteľných účastníkov premávky, no nakoľko sa jedná o príplatkovú a nie štandardnú funkciu, organizácia tento systém nezapočítala do celkového hodnotenia.
Čo sa týka bezpečnostných systémov, tie získali iba 14 %, čo je absolútne najhorší výsledok zo všetkých testovaných kategórií. Vo vozidle sa prakticky nachádza iba systém sledovania bezpečnostných pásov, tempomat, obmedzovač rýchlosti, no a na záver systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý navyše funguje tak mizerne, že získal 0 bodov.
Horšie je na tom len málo vozidiel
Nula hviezdičiek v teste Euro NCAP doposiaľ získali iba tri vozidlá. Renault Zoe sa tak pridal k dvojici Fiatov, konkrétne ide o modely Panda z roku 2018 a Punto z roku 2017.
Rozhodne ale ide o najmenej bezpečný elektromobil, aký si aktuálne môžeš zakúpiť. Zaskočil nás najmä chabý výsledok v kategórií bezpečnostných asistentov, keďže táto trieda vozidiel obvykle ponúka všetko, čo automobilky majú. Veríme, že pri lepšom hodnotení v tejto kategórii by Zoe získal aspoň jednu hviezdičku z piatich.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
Akcia FUNERAL: Elitní policajti zasahovali v bývalej vile exministra Rezeša
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP