Toto veľké lietadlo prekoná polovicu sveta bez emisií, vodík bude záchranou aj letectva
Inštitút leteckých technológií predstavil svoje plány na dekarbonizáciu komerčného letectva, ktoré je značným producentom emisií skleníkových plynov, informuje IFLScience. Lietadlo, ktoré predstavili, má dokázať na jednu nádrž obletieť až polovicu sveta a ako palivo použije vodík.
Avšak kým v prípade automobilov je vodík využívaný v rámci palivových článkov, kde ho priamo premieňajú na elektrickú energiu a vodu, v prípade lietadiel ho chcú spaľovať rovnako, ako klasické letecké palivo.
Na dobré sa čakať oplatí
Ako informuje projekt FlyZero a Inštitút leteckých technológií vo svojej tlačovej správe, ich lietadlo má uniesť až 279 pasažierov a na jedinú nádrž zvládne preletieť až neuveriteľných 9 000 km, pričom destinácie vzdialené cez 18 000 km zvládne dosiahnuť len pri jedinej zastávke.
Takýto diaľkový dosah značne prekračuje schopnosti dnešných dopravných lietadiel, tam však výhody vodíkového lietadla rozhodne nekončia a kľúčovou zmenou sú práve emisie, ktoré sú prakticky nulové.
Takouto redukciou emisií sa však nemôžu chváliť spoločnosti vyvíjajúce nadzvukové lietadlá, ktoré chcú oživiť slávu legendárneho Concorde a zrýchliť všetky lety o polovicu.
Celý stroj majú poháňať dva turbínové motory a jeho rozpätie krídiel dosiahne 54 metrov. Takéto lietadlo má zároveň poskytnúť potrebné schopnosti na to, aby nahradilo stroje, ktoré spolu v tomto odvetví produkujú až 93 % leteckých uhlíkových emisií.
Má aj vážne nevýhody
Pri všetkých tých výhodách sa však samozrejme nájdu aj nejaké tie mínusy, ktorými je napríklad fakt, že vodík musí byť v tomto prípade uskladnený v dobre izolovaných nádržiach a kryogenicky chladený na približne -250 °C.
Ďalším zásadným problémom je cena vodíka. Aj keď je jeho energetická hustota v porovnaní s klasickým leteckým palivom trojnásobná, jeho vysoká cena by mohla spôsobiť problémy a projekt sa spolieha na to, že sa do počiatku prevádzku táto cena zníži.
Zároveň je potrebný ekologicky vyprodukovaný vodík, ktorý je v dnešnej dobe skôr vzácny práve kvôli svojej vysokej cene. Bez neho však zníženie emisií možné nie je, rovnako ako je to aj v prípade elektromobilov, ktoré sú nabíjané elektrickou energiou z uholných elektrární – k istej redukcii emisií však dochádza aj v tomto prípade a to vďaka vysokej efektivite.
Tak skoro sa ich nedočkáme
Aj keď komerčné letectvo neprodukuje tak veľké množstvo emisií, ako pozemná automobilová doprava, je nutné tento problém riešiť. Navrhované vodíkové lietadlo sa však má dostať do prevádzky až uprostred nasledujúceho desaťročia, teda o približne 15 rokov.
O niečo skôr sa majú dostať do prevádzky vzducholode, ktorých sa ľudstvo vzdalo najmä po vodíkovej katastrofe vzducholode Hindenburg. Nové vzducholode však sľubujú oveľa vyššiu bezpečnosť, efektivitu a ponúkajú množstvo skutočne zaujímavých možností, pričom na mnohých trasách môžu úplne nahradiť lietadlá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Polícia varuje verejnosť: Z psychiatrie utiekli dvaja muži, jeden je nebezpečný
Rakovinové bunky nemajú šancu. Huba spájaná s „faraónovou kliatbou“ ukrýva revolučný liek
Prelomová liečba cukrovky mení životy pacientov. Koniec inzulínových injekcií je na obzore
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
Bez plynu sa nedá vyrábať sklo, hliník ani chlieb. Klub 500 varuje pred dôsledkami zákazu
Rusko plánuje LNG ako palivo budúcnosti. Do 2035 chce 14 miliárd kubíkov ročne
Po 44 rokoch letí ďalší Maďar do vesmíru. Na ISS bude robiť 25 experimentov
AI od Muska opäť pod paľbou. Grok šíril dezinformácie počas vojny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Polícia varuje verejnosť: Z psychiatrie utiekli dvaja muži, jeden je nebezpečný
Rakovinové bunky nemajú šancu. Huba spájaná s „faraónovou kliatbou“ ukrýva revolučný liek
Prelomová liečba cukrovky mení životy pacientov. Koniec inzulínových injekcií je na obzore
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené