Toto veľké lietadlo prekoná polovicu sveta bez emisií, vodík bude záchranou aj letectva
Inštitút leteckých technológií predstavil svoje plány na dekarbonizáciu komerčného letectva, ktoré je značným producentom emisií skleníkových plynov, informuje IFLScience. Lietadlo, ktoré predstavili, má dokázať na jednu nádrž obletieť až polovicu sveta a ako palivo použije vodík.
Avšak kým v prípade automobilov je vodík využívaný v rámci palivových článkov, kde ho priamo premieňajú na elektrickú energiu a vodu, v prípade lietadiel ho chcú spaľovať rovnako, ako klasické letecké palivo.
Na dobré sa čakať oplatí
Ako informuje projekt FlyZero a Inštitút leteckých technológií vo svojej tlačovej správe, ich lietadlo má uniesť až 279 pasažierov a na jedinú nádrž zvládne preletieť až neuveriteľných 9 000 km, pričom destinácie vzdialené cez 18 000 km zvládne dosiahnuť len pri jedinej zastávke.
Takýto diaľkový dosah značne prekračuje schopnosti dnešných dopravných lietadiel, tam však výhody vodíkového lietadla rozhodne nekončia a kľúčovou zmenou sú práve emisie, ktoré sú prakticky nulové.
Takouto redukciou emisií sa však nemôžu chváliť spoločnosti vyvíjajúce nadzvukové lietadlá, ktoré chcú oživiť slávu legendárneho Concorde a zrýchliť všetky lety o polovicu.
Celý stroj majú poháňať dva turbínové motory a jeho rozpätie krídiel dosiahne 54 metrov. Takéto lietadlo má zároveň poskytnúť potrebné schopnosti na to, aby nahradilo stroje, ktoré spolu v tomto odvetví produkujú až 93 % leteckých uhlíkových emisií.
Má aj vážne nevýhody
Pri všetkých tých výhodách sa však samozrejme nájdu aj nejaké tie mínusy, ktorými je napríklad fakt, že vodík musí byť v tomto prípade uskladnený v dobre izolovaných nádržiach a kryogenicky chladený na približne -250 °C.
Ďalším zásadným problémom je cena vodíka. Aj keď je jeho energetická hustota v porovnaní s klasickým leteckým palivom trojnásobná, jeho vysoká cena by mohla spôsobiť problémy a projekt sa spolieha na to, že sa do počiatku prevádzku táto cena zníži.
Zároveň je potrebný ekologicky vyprodukovaný vodík, ktorý je v dnešnej dobe skôr vzácny práve kvôli svojej vysokej cene. Bez neho však zníženie emisií možné nie je, rovnako ako je to aj v prípade elektromobilov, ktoré sú nabíjané elektrickou energiou z uholných elektrární – k istej redukcii emisií však dochádza aj v tomto prípade a to vďaka vysokej efektivite.
Tak skoro sa ich nedočkáme
Aj keď komerčné letectvo neprodukuje tak veľké množstvo emisií, ako pozemná automobilová doprava, je nutné tento problém riešiť. Navrhované vodíkové lietadlo sa však má dostať do prevádzky až uprostred nasledujúceho desaťročia, teda o približne 15 rokov.
O niečo skôr sa majú dostať do prevádzky vzducholode, ktorých sa ľudstvo vzdalo najmä po vodíkovej katastrofe vzducholode Hindenburg. Nové vzducholode však sľubujú oveľa vyššiu bezpečnosť, efektivitu a ponúkajú množstvo skutočne zaujímavých možností, pričom na mnohých trasách môžu úplne nahradiť lietadlá.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené