Britská spoločnosť Hybrid Air Vehicles, založená v roku 2007, prichádza s prekvapujúcim plánom. Ich vzducholode dokážu prepravovať ľudí na krátke a stredné vzdialenosti, oproti klasickým lietadlám pritom znížia emisie o 90% či dokonca viac, informuje Futurism.

Moderný dizajn, ktorý sa ponaučil z katastrofickej minulosti

Od nešťastnej havárie slávnej vzducholode Hindenburg, ktorá si vyžiadala až 36 životov, uplynulo vyše 80 rokov. Sen o pohodlnom cestovaní vzduchom s pomerne nízkymi emisiami však žije naďalej, a to aj vo forme modernej vzducholode Airlander 10.

Interiér vzducholode Airlander 10. Zdroj: HAV

Za ňou stojí britská spoločnosť HAV a jej ambície sú skutočne vysoké. Uvádza totiž, že let z Liverpoolu do Belfastu zvládne za päť hodín a dvadsať minút, z Osla do Štokholmu zase za šesť hodín a tridsať minút, píše The Guardian.

NEPREHLIADNI
Revolúcia leteckého priemyslu? Briti vyvíjajú futuristické lietadlo s „eko-pohonom“ aj batériami

Podľa týchto údajov by trval let z Bratislavy do Berlína niečo cez 14 hodín, čo neznie práve najšťastnejšie. Táto doba je takmer identická s cestou vlakom, takže bude rozhodujúca cena lístkov. Výhodu môžu mať vzducholode práve na trasách ako je Liverpool-Belfast, kde obe destinácie oddeľuje more a pozemný presun medzi nimi je zbytočne zdĺhavý.

K zníženiu emisií o 90 % či dokonca až o 100 % pomôže elektrický pohon

Ako na svojej stránke informuje HAV, Airlander 10 v základnej konfigurácii zníži emisie v porovnaní s lietadlami o 75 %. Vzducholoď v tomto vyhotovení využíva štyri spaľovacie motory, firma však ponúka oveľa viac. Na znížení emisií sa podieľajú aj samotné letecké spoločnosti, ktoré vyvíjajú lietadlá s elektrickým pohonom – jednou z nich je aj Rolls Royce.

HAV

V hybridnom vyhotovení, ktoré má byť k dispozícii v roku 2025 a ponúkne až 100 sedadiel, príde k zníženiu emisií o 90 % a v čisto elektrickom, ktoré chcú uviesť na trh v roku 2030, až o 100 %.

Podľa uvedených údajov vydrží Airlander 10 vo vzduchu 5 dní, jeho nosnosť je 10 ton a dolet až 7 400 km. HAV momentálne pracuje na dohodách s aerolíniami a prvé spoje chce oznámiť v najbližších mesiacoch.

Plánujú aj väčšiu verziu, k dispozícii bude až o dekádu

Elektrifikácia vzducholode Airlander 10 je zároveň základným krokom k stavbe oveľa väčšej verzie Airlander 50. Ten má uniesť až 50 ton nákladu a do jeho nákladného priestoru sa vojde šesť lodných kontajnerov.

Okrem toho zvládne uniesť 200 pasažierov a firma ju chce použiť na transport nákladu medzi lokalitami s minimálnou infraštruktúrou. Na reálne lety s posádkou si ešte chvíľu počkáme, no Airlander 10 stihol zažiť aj prvú „haváriu“. Došlo síce k jej poškodeniu, napriek tomu ale išlo o jeden z najpomalších nárazov, aký kamera zachytila.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú