Veľká aerolínia Spojených štátov amerických, United Airlines, nakúpi od spoločnosti Boom Supersonic pätnásť nadzvukových lietadiel. Lety majú skrátiť až o polovicu a majú možnosť nakúpiť ešte tridsaťpäť ďalších, informuje United.

Sen o nadzvukovej doprave žije naďalej, má tento projekt nádej?

Aerolíniou United a spoločnosť Boom Supersonic medzi sebou uzavreli dohodu, podľa ktorej nakúpi aerolínia pätnásť nadzvukových lietadiel Overture. Učinia tak v prípade, že tieto stroje splnia požiadavky pre bezpečnosť, prevádzku a udržateľnosť. Majú pritom možnosť nákupu dodatočných 35 strojov.

Boom Supersonic

Po uvedení do prevádzky sa stane Overture prvým veľkým komerčným lietadlom, ktoré dosiahne nulové uhlíkové emisie už od prvého dňa vďaka špeciálnemu leteckému biopalivu. Maximálna rýchlosť sa pohybuje na úrovni Mach 1,7, teda približne 2 000 km/h. SR-71 Blackbird tým síce neprekoná a len sotva sa vyrovná legendárnemu lietadlu Concorde, výhodou je ale práve ekologické palivo a potenciálne vyspelejšia technika.

Letová hladina Overture je 18 km, vďaka čomu umožní až 88 pasažierom vidieť zaoblenie Zeme, píše Boom Supersonic na svojej stránke. Na jednu nádrž dokáže prekonať až vyše 7 800 km a ako tvrdí aerolínia United, takmer 500 destinácií spojí za polovičný čas. Pasažierom ponúkne špičkové pohodlie a komfortné vybavenie.

Google Maps

Z Newarku do Londýna zvládne nadzvukové lietadlo Overture let len za tri a pol hodiny, z Newarku do Frankfurtu štyri hodiny a zo San Francisca do Tokia len za šesť hodín. V poslednom prípade ide pritom o vzdialenosť až 8 300 km ponad Tichý oceán. Podľa stránky spoločnosti ale lietadlo takúto vzdialenosť prekonať nedokáže a ide teda zrejme len o príklad.

Boom Supersonic

Na trh tak skoro nepríde, na druhej strane trhu stoja vzducholode

Overture začne, aspoň podľa plánov, lietať v roku 2026. Prvých pasažierov ale odvezie najskôr v roku 2029. Do roku 2030 má pritom začať lietať aj stroj AS3 spoločnosti Aerion, ktorý ale spôsobí ešte väčšiu revolúciu. Jeho maximálna rýchlosť sa totiž vyšplhá až na 4 800 km/h, čím prekoná aj spomínaný SR-71 Blackbird a 50 pasažierov dostane kamkoľvek na svete do troch hodín.

Než sa však dostane Aerion k tak výkonnému a komplexnému lietadlu, na trh chcú uviesť AS2. Ten mal pôvodne prísť na trh už tento rok, avšak podľa posledných informácií sa tak stane až v roku 2027. Spoločnosť začala s výstavbou svojej továrne na Floride, kde skonštruujú 300 týchto strojov.

Aerion

Na opačnom konci rýchlostného spektra leteckých strojov stoja vzducholode, ktoré čaká veľkolepý návrat. Vyvíja ich britská spoločnosť Hybrid Air Vehicles a ich najpokročilejšie verzie dokážu eliminovať emisie ešte lepšie, než lietadlá na hybridné palivo. Miesto spaľovacích motorov totiž využijú elektrický pohon.

Rýchlosťou sa síce lietadlám nevyrovnajú, pri niektorých trasách však dokážu nahradiť pozemnú prepravu. V hybridnej konfigurácii príde ich vzducholoď Airlander 10 na trh už v roku 2025 a unesie 100 pasažierov, pričom jej nosnosť je 10 ton. Pripravujú aj jej väčšiu verziu, Airlander 50, ktorá unesie 200 pasažierov alebo 50 ton nákladu.

Interiér vzducholode Airlander 10. Zdroj: HAV

Najextrémnejším plavidlom leteckej prepravy sa má ale stať úplne iný typ stroja – raketa Starship. Tú pripravuje kozmická spoločnosť SpaceX a pasažierov dopraví kamkoľvek na Zemi do jednej hodiny. Ak však vezmeme do úvahy pohodlie, mega-raketa akiste nezvíťazí a otázna ostáva aj naďalej cena takéhoto letu. Či dokáže konkurovať klasickým lietadlám ukáže až čas a konečné uvedenie do prevádzky, ktoré je vzdialené ešte roky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú