Autá v karosárskom vyhotovení SUV Coupé boli doposiaľ doménou len tých najluxusnejších automobiliek a ich najprémiovejších modelov. K autám ako BMW X6, Mercedes GLE Coupé či Lamborghini Urus postupne začali pribúdať aj terénne „kupéčka“ zo strednej triedy, kam bezpochyby patrí aj Renault Arkana.

Keď automobilka BMW prišla na trh s modelom X6, mnohí sa chytali za hlavu a hovorili si, že Coupé karoséria postavená na SUV platforme jednoducho nemá šancu na úspech.

Opak bol pravdou a z SUV Coupé sa stal hit, ktorý teraz napodobňujú automobilky po celom svete. Ešte pár rokov to ale bola výhrada tých najluxusnejších modelov s cenovkami okolo vyše 70 000 €. Až v posledných rokoch sa karosárske prevedenie SUV so skosenou zadnou časťou dostalo aj k vozidlám strednej triedy, kde takisto žne obrovský úspech.

Skvelým príkladom je aj Renault Arkana, ktorý bol pôvodne určený pre ruský trh, no po obrovskom záujme fanúšikov v Európe ho automobilka priniesla aj k nám. Ako teda jazdí zrejme najlacnejšie SUV Coupé na trhu, ktoré sa dá v základe kúpiť už od 24 300 €?

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo tvorí pohonnú jednotku hybridného Renault Arkana
  • Ako sa správa unikátna multimódová prevodovka
  • Aké sú spotreby na diaľnici, v meste a mimo mesta
  • Prečo je Arkana ako stvorená pre jazdu v meste
  • Akú technologickú stránku ponúka Renault v maximálnej výbave za 32 000 €
  • Ako fungujú jazdní asistenti

Loading...

Loading…

Hybridný Renault Arkana nie je zaujímavý iba svojím zovňajškom. Množstvo unikátnych riešení skrýva aj „pod kapotou“ a motorizácia E-Tech je rozhodne jednou z nich. Automobilka sa totiž rozhodla, že sa tak trocha vráti niekoľko rokov späť vo vývoji automobilov a znova prinesie prevodovku s nízkym počtom prevodových stupňov.

Michal Varga/FonTech

Pohonnú jednotku totiž tvorí 1,6-litrový benzínový štvorvalec bez turba. Výkon spaľovacej jednotky je 96 koní, no dopĺňa ju až dvojica elektromotorov, respektíve ide o 48-koňový elektromotor a 20-koňový štartér-generátor. Kombinovaný výkon celej sústavy činí 140 koní.

Michal Varga/FonTech

Na prvý pohľad sa ti môže zdať celá táto pohonná jednotka komplikovaná, no tu to ani zďaleka nekončí. O radenie sa totiž stará nová multimódová automatická prevodovka. Inými slovami, pre elektromotor sú k dispozícii dva prevodové stupne, spaľovací motor ich využíva štyri.

Michal Varga/FonTech

V praxi pri pokojnej jazde prácu tejto technicky zaujímavej prevodovky nijak nepocítiš, prevodové stupne si auto radí veľmi hladko, no pri zošliapnutí plynového pedálu až na podlahu je to už horšie.

Michal Varga/FonTech

Štvorstupňová prevodovka je v dnešnom svete 7 až 9-stupňových automatov výsmechom, prevodové stupne musia byť natiahnuté a motor sa vytáča do naozaj vysokých otáčok, čo má za následok takzvaný „vysávačový efekt“. Auto pri pridaní plynu začne hučať, no rozbeh je aj napriek tomu veľmi pozvoľný.

Michal Varga/FonTech

Navyše pri preradení na vyšší prevodový stupeň vo vysokých otáčkach auto dosť citeľne kopne. Pri ostrejšej jazde radí multimódová prevodovka horšie ako žiak autoškoly.

Michal Varga/FonTech

Ja som ale vďaka tomu ihneď pochopil, kde má hybridný Renault Arkana svoje miesto. Je ním mesto, neustále sa pohýnanie a zastavovanie, kľučkovanie úzkymi uličkami a jazda rýchlosťami do 100 km/h. V týchto podmienkach jazdí Arkana dokonale a dosahuje spotrebu, akú nedosiahneš so žiadnym iným, dokonca ani menším mestským benziňákom.

Michal Varga/FonTech

Arkana mi neučarovala iba vzhľadom a cenovkou, ale najmä mestskou spotrebou. Či som už po meste jazdil s pokojnou nohou na plyne alebo agresívnejšie, či som vybehol na obchvat alebo som jazdil len mestskými rýchlosťami, moja spotreba neprešvihla 5 l/100 km.

Michal Varga/FonTech

S naozaj ľahkou nohou na plyne a pri vyhýbaní sa ochvatom som dokonca zajazdil za 4 l/100 km. Diaľnica už ale motoru bez turba v kombinácii so štvorstupňovou prevodovkou dala zabrať. rýchlosťou do 120 km/h si auto potiahlo 6,5 l/100 km, plnohodnotným diaľničným tempom to už bolo dokonca nad 7 l/100 km.

Michal Varga/FonTech

Keďže ide o hybrid, k dispozícii je aj režim jazdy čisto na elektrinu. Nakoľko má batéria kapacitu iba 1,2 kWh, nečakaj od čisto elektrického dojazdu žiadne zázraky. Pri mojom meraní sa mi podarilo prejsť sotva 2 km, tlačidlo na zapínanie elektrického režimu preto považujem v interiéri za jednu z najväčších zbytočností.

Michal Varga/FonTech

Najlepšie je nechať prepínanie elektrického a hybridného režimu na samotné auto, systémy sa dokážu veľmi dobre rozhodovať, kedy je výhodnejšie jazdiť na elektrinu, kedy prepnúť na spaľovák a kedy využiť kombináciu oboch pohonov.

Ihneď ako som si sadol za volant Arkany, mi hlavou prebehla myšlienka, že toto auto predsa nemôže stáť 32 000 €. Rovnako, ako exteriérový dizajn, aj ten interiérový predčil všetky očakávania.

Michal Varga/FonTech

Pochopiteľne v Arkane nemôžeme hľadať žiadnu kožu, kov či iné prémiové materiály, no Renault dokázal, že aj s použitím lacnejších materiálov sa dá vytvoriť naozaj solídny interiér.

Michal Varga/FonTech

Nechýbajú mäkčené plochy, ambientné osvetlenie a lesklé prvky, ako napríklad karbónový dekor na prístrojovej doske. Dobe displejov podľahol aj Renault, pred vodičom sa preto nachádza 10,2″ prístrojový panel. Stredová obrazovka, ktorá je orientovaná na výšku, má veľkosť 9,3″.

Michal Varga/FonTech

Ako som už spomínal, prvotný dojem z auta bol vynikajúci, no po prvých kilometroch som začal objavovať tie drobné detaily, ktoré ma predsa len presvedčili o tom, že cena 32 000 € za hybridnú Arkanu je adekvátna a nie nejaká „super úžasná“.

Michal Varga/FonTech

V prvom rade je to grafika infotainmentu, ktorá je veľmi jednoduchá, no na druhej strane systém funguje absolútne plynule, dokonca by som povedal, že ide svižnejšie ako v takom VW ID.4, ktorý som taktiež testoval.

Michal Varga/FonTech

Klimatizácia ovládaná cez fyzické prvky je jednoznačne super vec, no škoda, že je iba jednozónová. USB výstupy sú štyri, dve vpredu a dve vzadu, no obe sú štandardu USB-A. K dispozícii je Apple CarPlay a Android Auto, avšak iba cez kábel. Smartfón ale nabiješ aj bezdrôtovo.

Michal Varga/FonTech

Najväčším sklamaním bol ale obraz z cúvacej kamery. Netuším, či sa inžinieri rozhodli recyklovať staré tlačidlové telefóny a v Arkane používajú kamery z nich, alebo jednoducho nevedia, že kamera so solídnym rozlíšením v dnešnej dobe nestojí majland. Cúvacia kamera má skutočne katastrofálnu kvalitu a doslova kazí inak veľmi dobrý dojem z celého auta.

Michal Varga/FonTech

Na druhej strane sú tu ale asistenti, ako napríklad navádzanie na stred jazdného pruhu, čo by som v aute s touto cenovkou až tak nečakal, respektíve nečakal by som, že bude fungovať tak dobre.

Michal Varga/FonTech

Priznávam, počas týždňa sa mi stalo asi dvakrát, že auto sa nezmyselne ťahalo ku krajnici, no po pár desiatkách metrov sa spamätalo a opätovne jazdilo krásne stredom pruhu.

Adaptívny tempomat taktiež plnil svoju úlohu na 100 %. Bezkľúčový prístup k vozidlu je veľmi príjemnou funkciou, na ktorú som si zvykol v priebehu prvých hodín a na ktorú sa dalo rovnako dobre spoľahnúť.

Zhodnotenie

V jednom Renault Arkana rozhodne voči svojej konkurencii vyniká. Skutočne ide zrejme o najlacnejšie SUV Coupé na slovenskom trhu. V kategórii stredne veľkých SUV má Arkana naozaj podarený dizajn, ktorý mu taktiež hrá do karát.

Hybridná pohonná jednotka E-Tech ma naplno presvedčila o tom, že Arkana je určená predovšetkým do mesta. Samozrejme, auto zvládne aj diaľničné tempo a dlhšie cesty, no v tomto prípade sa už budeš musieť rozlúčiť s tou vynikajúcou spotrebou, ktorú dosahuje v meste.

Za približne 32 000 € môžeš mať Arkanu v najvyššej a najkrajšej výbave RS-line spolu s hybridnou motorizáciou E-Tech. Ak ťa teda nebavia mestské crossovery, ale rád by si jazdil na niečom výstrednejšom a podľa mňa aj krajšom, Arkana môže byť pre teba tá správna voľba.

Cenovka je nastavená primerane, niekde automobilka pridala, no inde musela naopak ubrať. Technická a technologická výbava môže na niekoho pôsobiť nevyvážene, no ak si nepotrpíš na masážne sedačky, štvorzónovú klimatizáciu či budíky s desiatimi štýlmi zobrazenia, v Arkane ti nebude nič chýbať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú