Slovensku chýba kľúčový prvok na uplatnenie vodíka. Ktorý je pre nás tou najlepšou cestou?
Európska únia v snahe znížiť produkciu CO2 priniesla na stôl viacero riešení, ktoré sa majú v doprave postarať o to, aby emisie produkované vozidlami v najbližších dekádach rýchlo klesali. A hoci sa najsľubnejšou možnosťou zdajú byť elektromobily, alternatívou k nim je mnohými stále zatracovaný vodík. Vodíkový pohon nie je vo svete ani v našich končinách vôbec natoľko rozšírený ako ten batériový v elektrických autách.
To by sa však mohlo v najbližších rokoch zmeniť. Vodík má totižto potenciál stať sa skvelou vedľajšou voľbou v ekologickej doprave popri elektromobiloch. Tie môžu ovládnuť trh v osobnej doprave a vodík si nájde využitie v hromadnej alebo ťažkej nákladnej doprave, kde by vytlačil z ciest doterajšie naftové ťahače a stroje. Istý podiel si však môže ukradnúť aj v segmente automobilov.
V tomto smere je však väčšina výrobcov za jedno – vodík kritizujú a pretláčajú elektromobily. Na trhu je len veľmi málo automobiliek s potrebným „know-how“ pre výrobu vodíkového auta. Veľkým lídrom v tomto odvetví sa javí Toyota, ktorá priniesla vylepšenú 2. generáciu svojho vodíkového modelu Mirai aj k nám na Slovensko. Zatiaľ ho u nás ale vodíkom nenatankujeme.
Slovensko čaká na zlepšenie
Našej krajine nielenže chýba infraštruktúra, ale aj dostatočne ekologický spôsob výroby a distribúcie vodíka, ktorým by využitie tohto pohonu v doprave dávalo zmysel a naplnilo ekologické predpoklady.
Prvou lastovičkou v tomto smere majú byť 2 vodíkové stanice v Bratislave a Košiciach, ktoré by mali byť postavené už do konca tohto roka. Poslúžia ako „cvičná“ prevádzka vodíkových staníc, od ktorej sa následne bude rozvíjať vodíková doprava na Slovensku. Miesto v nej s veľkou pravdepodobnosťou zaujme v budúcnosti aj prvý slovenský vodíkový autobus, ktorý vyvinula firma zo Spiša v spolupráci s TUKE.
Aj keď už máme na trhu dopravné prostriedky, ktoré by ten vodík využiť mohli, stále nám chýba ten „ekologický“ vodík. Nie je totiž vodík ako vodík. Dnes poznáme viacero metód pre výrobu tohto prvku, no v drvivej väčšine je stále vyrábaný spôsobom, ktorý nemožno nazvať ekologickým.
Zachráni vodík našu krajinu?
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké druhy vodíka poznáme a akú emisnú stopu zanecháva ich výroba
- Ktorý druh budeme mať na Slovensku
- Aký vodík je ideálny pre skutočne ekologickú vodíkovú dopravu
- Akým smerom sa bude uberať rozvoj výroby vodíka
- Aké plány má s vodíkom EÚ a do ktorého druhu bude najviac investovať
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Elektromobilita
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Obyčajný zápal močového mechúra môže byť prvým príznakom rakoviny. Vedci objavili prekvapivú súvislosť
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP