Lightyear One je názov solárneho elektromobilu z produkcie holandského startupu Lightyear. Ich prvý elektromobil, ktorému pomáha dobíjať batérie aj Slnko, dosiahol v teste dojazdu na nemeckom okruhu Aldenhoven Testing Center skvelé výsledky, informuje portál Electrek.

Pokusy so solárnymi elektromobilmi, respektíve solárnymi panelmi zabudovanými v streche elektromobilu či plug-in hybridu sme tu už mali, no drvivá väčšina z nich sa ukázala ako neefektívna.

Plocha, na ktorú sa dajú umiestniť solárne panely, je príliš malá, a tak táto technológia pridáva k dojazdu iba zopár kilometrov. Solárne panely sú navyše pomerne drahé, kvôli čomu sa ich integrácia do elektrického auta už vôbec neoplatí.

Startup Lightyear však v tomto prípade „pláva proti prúdu“ a už niekoľko rokov vyvíja svoj solárny elektromobil Lightyear One. Podľa mladej holandskej automobilky je kľúčom k úspechu vysoká efektivita celého auta.

Základom je nízky koeficient odporu vzduchu

Lightyear One bude vo svojej finálnej podobe dosahovať koeficient odporu vzduchu iba 0,20, čo z neho urobí jedno z najaerodynamickejších vozidiel súčasnosti. Ako uvádza automobilka na svojom webe, auto disponuje štvoricou elektromotorov, pričom každý z nich nezávisle poháňa jedno koleso a je pripevnený priamo na ňom.

Lightyear

O výkone sa automobilka zatiaľ nikde nezmienila, no uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to rozhodne nezodpovedá štandardom súčasných elektromobilov. Na stovku to Lightyear One vytiahne až za 10 sekúnd.

Dojazd na jedno nabitie podľa cyklu WLTP uvádzajú na úrovni 725 km, no nevedno, či je to pri použití rovnako veľkej batérie, akú použili pri teste na nemeckom okruhu.

Lightyear

Testované vozidlo bolo vybavené pomerne malou 60 kWh batériou a jazdilo konštantou rýchlosťou 85 km/h a na jedno nabitie sa mu tak podarilo prejsť úctyhodných 710 km, uvádza spoločnosť v tlačovej správe. Stále to nie je sľúbených 725 km, no auto je ešte stále vo vývoji a určite sa ešte dočká rôznych vylepšení, ktoré zvýšia dojazd.

Automobilka uviedla, že solárne panely počas testovacej jazdy dokázali do batérie „natlačiť“ zhruba 3,4 kWh energie. Priemerná spotreba počas testu sa zastavila na úrovni 8,45 kWh/100 km. Ak si to prepočítame, výhradne na slnečnú energiu prešlo auto 40 km.

Lightyear

Pri ideálnych podmienkach, keď je vonku celý deň slnečné počasie, zvládnu solárne panely dobiť batérie na prejdenie viac ako 70 km. Na svojom webe dokonca Lightyear uvádza aj porovnanie jednotlivých možností nabíjania.

Zo Slnka dokáže auto za 1 hodinu nabíjania pri ideálnych podmienkach získať energiu na prejdenie 12 km. Pri 230 V nabíjačke s výkonom 3,7 kW je to 35 km za hodinu, 22 kW wallbox dodá 209 km dojazdu a „rýchle“ 60 kW DC nabíjanie dodá za hodinu do batérie energiu na prejdenie 570 km.

NEPREHLIADNI
Prvé vozidlo na solárny pohon sa už dá objednať. Ročne získa energiu na 20 000 km a na jedno nabitie prejde ohromnú vzdialenosť

Cenou nezaujme, no prídu aj lacnejšie modely

Ligthyear One príde na trh už budúci rok. Vývoj takéhoto auta niekto zaplatiť musí a zväčša to bývajú prví zákazníci, ktorí sú ochotní za unikátne vozidlo vysoliť nemalú čiastku.

Lightyear

Prvých 100 kusov Lightyear One sa má predávať za 119 000 €, všetky ďalšie už vyjdú na 149 000 €. Do roku 2024 však plánuje automobilka začať hromadnú výrobu, na ktorú ale podľa všetkého pripraví úplne nový solárny elektromobil, ktorý bude snáď podstatne lacnejší.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú