Toto je najefektívnejší elektromobil sveta. V testoch dosiahol skvelý dojazd, má to ale pár háčikov
Lightyear One je názov solárneho elektromobilu z produkcie holandského startupu Lightyear. Ich prvý elektromobil, ktorému pomáha dobíjať batérie aj Slnko, dosiahol v teste dojazdu na nemeckom okruhu Aldenhoven Testing Center skvelé výsledky, informuje portál Electrek.
Pokusy so solárnymi elektromobilmi, respektíve solárnymi panelmi zabudovanými v streche elektromobilu či plug-in hybridu sme tu už mali, no drvivá väčšina z nich sa ukázala ako neefektívna.
Plocha, na ktorú sa dajú umiestniť solárne panely, je príliš malá, a tak táto technológia pridáva k dojazdu iba zopár kilometrov. Solárne panely sú navyše pomerne drahé, kvôli čomu sa ich integrácia do elektrického auta už vôbec neoplatí.
Startup Lightyear však v tomto prípade „pláva proti prúdu“ a už niekoľko rokov vyvíja svoj solárny elektromobil Lightyear One. Podľa mladej holandskej automobilky je kľúčom k úspechu vysoká efektivita celého auta.
Základom je nízky koeficient odporu vzduchu
Lightyear One bude vo svojej finálnej podobe dosahovať koeficient odporu vzduchu iba 0,20, čo z neho urobí jedno z najaerodynamickejších vozidiel súčasnosti. Ako uvádza automobilka na svojom webe, auto disponuje štvoricou elektromotorov, pričom každý z nich nezávisle poháňa jedno koleso a je pripevnený priamo na ňom.
O výkone sa automobilka zatiaľ nikde nezmienila, no uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to rozhodne nezodpovedá štandardom súčasných elektromobilov. Na stovku to Lightyear One vytiahne až za 10 sekúnd.
Dojazd na jedno nabitie podľa cyklu WLTP uvádzajú na úrovni 725 km, no nevedno, či je to pri použití rovnako veľkej batérie, akú použili pri teste na nemeckom okruhu.
Testované vozidlo bolo vybavené pomerne malou 60 kWh batériou a jazdilo konštantou rýchlosťou 85 km/h a na jedno nabitie sa mu tak podarilo prejsť úctyhodných 710 km, uvádza spoločnosť v tlačovej správe. Stále to nie je sľúbených 725 km, no auto je ešte stále vo vývoji a určite sa ešte dočká rôznych vylepšení, ktoré zvýšia dojazd.
Automobilka uviedla, že solárne panely počas testovacej jazdy dokázali do batérie „natlačiť“ zhruba 3,4 kWh energie. Priemerná spotreba počas testu sa zastavila na úrovni 8,45 kWh/100 km. Ak si to prepočítame, výhradne na slnečnú energiu prešlo auto 40 km.
Pri ideálnych podmienkach, keď je vonku celý deň slnečné počasie, zvládnu solárne panely dobiť batérie na prejdenie viac ako 70 km. Na svojom webe dokonca Lightyear uvádza aj porovnanie jednotlivých možností nabíjania.
Zo Slnka dokáže auto za 1 hodinu nabíjania pri ideálnych podmienkach získať energiu na prejdenie 12 km. Pri 230 V nabíjačke s výkonom 3,7 kW je to 35 km za hodinu, 22 kW wallbox dodá 209 km dojazdu a „rýchle“ 60 kW DC nabíjanie dodá za hodinu do batérie energiu na prejdenie 570 km.
Cenou nezaujme, no prídu aj lacnejšie modely
Ligthyear One príde na trh už budúci rok. Vývoj takéhoto auta niekto zaplatiť musí a zväčša to bývajú prví zákazníci, ktorí sú ochotní za unikátne vozidlo vysoliť nemalú čiastku.
Prvých 100 kusov Lightyear One sa má predávať za 119 000 €, všetky ďalšie už vyjdú na 149 000 €. Do roku 2024 však plánuje automobilka začať hromadnú výrobu, na ktorú ale podľa všetkého pripraví úplne nový solárny elektromobil, ktorý bude snáď podstatne lacnejší.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Môžeš mať cukrovku a ani o tom netušiť: Mladých ohrozuje choroba, ktorú doteraz spájali len so staršími
Gábor Gál si vypočul roszudok: Špecializovaný trestný súd rozhodol o osude exministra
Miliónom ľudí hrá v hlave „rádio duchov“: Vedci sa priblížili k objavu vypínača fantómového zvuku
Masový turizmus dostáva stopku: Obľúbený dovolenkový raj sprísňuje pravidlá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Lacnejšia energia na obzore. Takto dobre na tom Európa nebola roky
Digitálna doba si pýta zmenu. Slovensko má prvý technologický odborový zväz
Volkswagenu sa nedarí s vlastným softvérom. Pomoc hľadá u Rivianu
Trump tvrdí, že TikTok má nového majiteľa. Čína však predaj blokuje
Ukrajina nasadila F-16. Počas jedného letu zničila 7 cieľov, potom padla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP