Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky
Súčasné ceny elektrických áut sú stále vysoké. Už niekoľkokrát nám automobilky chceli priniesť „ľudový“ elektromobil, no ak sa jednalo o auto strednej triedy, jeho cena sa vždy dostala vysoko nad 30 000 €. Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť, na tému upozornil portál Autoforum.cz.
„Ľudový elektromobil,“ mala ním už byť Tesla Model 3, mal ním byť aj Volkswagen ID.3, ľudovou mnohí dokonca nazývali aj novinku Škodu Enyaq iV, no vo všetkých prípadoch akonáhle automobilky zverejnili oficiálne ceny, ľudovosť sa akosi vytratila.
Samozrejme, pre každého je ľudové auto, respektíve ľudová cena niečo iné, no ak sa na tieto elektromobily pozrieme bez ohľadu na to, že ich poháňa elektromotor a nie spaľovák, po komfortnej stránke a stránke výbavy by rovnaké auto so spaľovacím motorom stálo pokojne aj polovicu z hodnoty elektromobilu.
Podľa rôznych štúdií sú ceny batérií nastavené tak vysoko, že batéria tvorí zhruba 30 % z ceny elektromobilu. Prognózy do budúcna ale hovoria, že batérie by mali byť čoraz lacnejšie. Firma Solid Power aktuálne pracuje na novej batériovej platforme, ktorá okrem iného znížiť cenu za batériu až o 44 % oproti súčasným cenám.
Ozaj lacné vraj nikdy nebudú
Ak sa aj podarí znížiť cenu batérií, ktorá sa teda pozitívne prejaví aj na cene elektromobilu, stále to z hľadiska výpočtov nebude tak atraktívna cena, ako v prípade spaľovacieho auta z rovnakej triedy a s rovnakou výbavou.
Nádherne si to môžeme ukázať na príklade s autami od VW. Ak si porovnáme ceny „ľudového“ elektromobilu VW ID.3 v základe s cenou ľudového Golfu, skutočne môžeme vidieť, že Golf v základe stojí takmer o polovicu menej, než ID.3
Za Golf zákazník zaplatí 17 000 € a za ID.3 až 32 000 €. Ak predstavuje batéria 30 % z ceny elektromobilu (čo by bolo cca 10 000 €) a v roku 2026 by mohli ceny batérií klesnúť takmer o polovicu (rátajme teda o 5 000 €), cena VW ID.3 by bola stále vysoká (na úrovni 27 000 €.) To je o 10 000 € viac, než by zákazník zaplatil za spaľovák rovnakej triedy v základnej výbave.
Samozrejme nejde o úplne presné porovnanie, základná výbava Golfu a ID.3 sa značne líši, no ide tu skôr o poukázanie na to, že ak chce zákazník strednej triedy nové auto so spaľovákom, v súčasnosti ho kúpi za sumu do 20 000 €, kdežto pri elektromobile by to aj s lacnejšími batériami bolo do 30 000 €.
Kde technológia nemôže, EÚ jej pomôže
Ak teda niekto hľadí na peniaze, pri súčasnej cene elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol. Do vyrovnania cien spaľovákov a elektromobilov má ale výrazným spôsobom zasiahnuť Európska únia a nová norma Euro 7, ktorá bude pre mnohé motory likvidačná.
Niektoré z nich však jej nástup prežijú, no ich úpravy a následná výroba si bude vyžadovať toľko peňazí, že sa to vo finále negatívne prejaví na predajnej cene spaľovákov, ktoré sa tak podľa prognóz majú priblížiť či dokonca vyrovnať cenám elektromobilov.
V praxi sa to pretaví do situácie, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť si elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák.
Na konferencii Financial Times to veľmi pekne zhrnul šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. Ten si totiž myslí, že ceny elektromobilov sa nikdy nedostanú na ceny súčasných spaľovákov.
Vďaka tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá si teda nové auto nebude môcť dovoliť. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Na obranu seba a v podstate všetkých automobiliek ďalej povedal, že práve Európska únia je tým spúšťačom, ktorý nastolil takto agresívny nástup elektromobility svojimi emisnými normami, preto by mala prevziať aj prípadnú zodpovednosť za problémy, ktoré môžu nastať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za 100 sekúnd máš plne nabitý elektromobil. V Ázii spustili revolúciu v elektromobilite
Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
Chcú zakázať spaľováky, no zaviedli nezmyselnú daň. Politika európskeho štátu môže zničiť elektromobily
Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zanedbanú časť tela si väčšina ľudí neumýva. Môžeš skončiť s infekciou, ekzémom a sepsou, varuje dermatológ
Ako si vybudovať pasívny príjem aj bez veľkého kapitálu? Odborník radí, čomu sa vyhnúť a čo funguje
Huliak kritizoval, Šatan mu to vrátil: „Hokej je posledný kolektívny šport, ktorý máme na olympiáde“
CHEMICKÝ KVÍZ: 90 % Slovákov nepozná vzorec kuchynskej soli. Zvládneš otázky, ktoré by potrápili Alfreda Nobela?
Z lekární mizne kľúčový liek na depresiu a úzkosť. Náhrada neexistuje, výpadok potrvá celé mesiace
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Chcú zakázať spaľováky, no zaviedli nezmyselnú daň. Politika európskeho štátu môže zničiť elektromobily
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Chcú zakázať spaľováky, no zaviedli nezmyselnú daň. Politika európskeho štátu môže zničiť elektromobily
- Experti v tom majú úplne jasno. Elektromobil je dnes už ekonomicky výhodnejší ako spaľovák
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Holandské tajné služby odhalili proruských hackerov. Útočili na citlivé systémy
Vedci prekvapili svet. Zvráskavené prsty po vode ako jedinečný biometrický podpis
Nie, za socializmu nebolo lepšie. Dnes tankuješ o polovicu lacnejšie
Nórsko investuje rekordných 23,4 miliardy eur do ropy a plynu. Pokles príde v roku 2026
Leto vo vlaku od 7 eur. ZSSK spúšťa obľúbené spoje po Európe (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zanedbanú časť tela si väčšina ľudí neumýva. Môžeš skončiť s infekciou, ekzémom a sepsou, varuje dermatológ
Ako si vybudovať pasívny príjem aj bez veľkého kapitálu? Odborník radí, čomu sa vyhnúť a čo funguje
Huliak kritizoval, Šatan mu to vrátil: „Hokej je posledný kolektívny šport, ktorý máme na olympiáde“
CHEMICKÝ KVÍZ: 90 % Slovákov nepozná vzorec kuchynskej soli. Zvládneš otázky, ktoré by potrápili Alfreda Nobela?
Z lekární mizne kľúčový liek na depresiu a úzkosť. Náhrada neexistuje, výpadok potrvá celé mesiace
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené