Škoda Enyaq reprezentuje začiatok novej éry mladoboleslavskej automobilky, pre ktorú je nesmierne dôležité, aby ich elektrická „prvotina“ postavená na novej koncernovej platforme MEB zožala medzi spotrebiteľmi úspech. My máme za sebou prvé kilometre na tomto rodinnom elektrickom SUV/MPV a s čistým svedomím môžeme prehlásiť, že ide o extrémne vydarený elektromobil, ktorý sa pokojne môže stať „ľudovou voľbou“ pre mnohých Slovákov.

Jeden deň je veľmi krátka doba na to, aby sme vedeli objektívne zhodnotiť všetky pozitívne, ale aj negatívne vlastnosti auta, no zopár technických a technologických vychytávok sa nám otestovať podarilo. Prvé jazdy sú ale zväčša o pocitoch, ktoré auto na vodičovi zanechá a v tomto smere sme zostali Škodou Enyaq veľmi milo prekvapení.

Martin Katler/FonTech

Do rúk sa nám teda dostal Enyaq iV 80, ktorý je najlepšie vybavený model s motorom o výkone 150 kW (204 koní) a batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Podľa údaju WLTP by mala táto konfigurácia zvládnuť prejsť na jedno nabitie 538 km.

Martin Katler/FonTech

Po prevzatí auta nabitého na 100 % palubný počítač ukazoval dojazd 350 km. Ráno boli zhruba 3 stupne Celzia, čo sa prejavilo aj na úvodnej spotrebe. Pri jazde obchvatom rýchlosťou 100 km/h sa spotreba hýbala na úrovni až 29 kWh/100 km. Takto vysoká bola z jedného prostého dôvodu – elektromobil potrebuje svoj systém, ako aj kabínu vo vnútri, vyhriať do „prevádzkovej teploty“.

Martin Katler/FonTech

Dojazd sme teda otestovať vedeli, no prevažne sme sa presúvali po obchvatoch a diaľniciach, pri diaľničnom tempe 130 km/h by podľa našich meraní Enyaq zvládol prejsť 300 až 350 km, v závislosti od toho, ako veľmi pasažieri využívajú komfortné funkcie. Prakticky celý deň bolo chladné počasie, čiže my sme ich využívali pomerne dosť. Nameraný dojazd na diaľnici hodnotíme pozitívne, spotreba sa v tomto prípade pohybovala na úrovni 25 kWh/100 km.

Martin Katler/FonTech

Naopak mestská spotreba nás veľmi milo prekvapila, rýchlosťami do 50 km/h sme dokázali jazdiť už okolo 13 kWh/100 km a jednoduchá matematika hovorí, že pri takejto spotrebe by auto zvládlo prejsť na jedno nabitie viac ako 590 km. Pri kombinovanej jazde, no predovšetkým jazde rýchlosťou do 110 km/h, ktorá je pre elektromobil ešte efektívna, by Enyaq nemal problém dosiahnuť udávanú hodnotu 538 km podľa WLTP.

Martin Katler/FonTech

Diaľkové cestovanie s touto verziou Enyaqu je „malina“ nielen vďaka dobrému dojazdu, ale aj vďaka rýchlemu 125 kW nabíjaniu a celkovo komfortu, ktorý Enyaq počas jazdy ponúka. Auto je totiž extrémne pohodlné, mäkké a skvele odhlučnené aj pri jazde po diaľnici.

Martin Katler/FonTech

Keď už sme pri nabíjaní, tak okrem možnosti DC nabíjania výkonom až 125 kW tu máme aj palubnú AC nabíjačku s výkonom 11 kW. Rýchle nabíjanie je v tomto smere „rýchle tak akurát“. Vzhľadom na to, že batéria má využiteľnú kapacitu 77 kWh, za príplatok je možné základné 50 kW DC nabíjanie zvýšiť až na 125 kW. Model iV 60 má maximálne 100 kW nabíjanie a model iV50 iba možnosť 50 kW nabíjania.

Martin Katler/FonTech

Meranie z praxe nám ukázalo, že nabitie z 36 % na 100 % trvá 55 minút. Palubný počítač nám deklaroval, že za minútu nabíjania získame 5 km dojazdu. Stále však platí, že najrýchlejšie a najefektívnejšie nabíjanie je v rozsahu od 20 % do 80 %, v tomto prípade sme za 35 minút nabíjania dodali do batérie 35 kWh energie.

Martin Katler/FonTech

Z priestranného a „otvoreného“ interiéru sme mali takisto veľmi dobrý dojem. Dostatok odkladacích priestorov, veľa miesta aj pre pasažierov vzadu, to sú nesporné výhody väčšiny elektromobilov, ktoré nemajú stredový tunel a platí to aj v prípade Enyaqu.

Pred vodičom je malý 5,3″ displej, ktorý zobrazuje iba tie najzákladnejšie informácie a jeho vzhľad sa nijako extra upravovať nedá. V zásade nám to nevadilo, pretože Enyaq vo vyšších verziách, ako bola napríklad tá naša, disponuje aj obrovským head-up displejom s funkciami rozšírenej reality, samozrejme za príplatok.

Zobraziť celú galériu (43)
Martin Katler/FonTech

Navigácia v rozšírenej realite funguje v zásade veľmi dobre, o niečo horšie už je na tom zobrazovanie výstrahy pri vybočení z jazdného pruhu, či vyznačovanie bezpečného odstupu od popredu idúceho vozidla.

Zobraziť celú galériu (43)
Martin Katler/FonTech

Tieto dve funkcie sa do „reálneho sveta“ nepremietajú už tak presne. Obrovskou novinkou, a to doslova, je až 13″ stredový displej. Infotainment upravený pre potreby elektromobilu fungoval správne, plynulo a orientácia v ňom bola jednoduchá. Nastavovanie klimatizácie, ako aj zapínanie a vypínanie výhrevu sedadiel, prebieha už len cez túto masívnu dotykovú obrazovku.

Zobraziť celú galériu (43)
Martin Katler/FonTech

Asistenti jazdy v zásade fungujú dobre a presne tak, ako by sme to od nich očakávali a na čo sme už pri Škodovke aj zvyknutí. Adaptívny tempomat v kombinácii s udržiavaním v jazdnom pruhu robí z jazdy na diaľnici relaxačnú činnosť.

Martin Katler/FonTech

Elektrická Škoda Enyaq sa dá v základnej verzii kúpiť už od 34 590 €. Model Enyaq iV 50 disponuje 51 kWh batériou a iba 50 kW DC nabíjaním. Verzia Enyaq iV 80 začína na sume 47 490 €, no príplatková výbava v našom prípade vystrelila jeho cenu až na 61 292 €.

Zhodnotenie

Veľa z vás nám aj v komentároch pri živom videu písalo, že dať viac ako 60-tisíc eur za Škodu je naozaj veľa, no treba zdôrazniť, že toto už nie je Škoda, ktorá pred pár rokmi hrala v koncerne druhé husle. Enyaq dokáže hravo konkurovať aj koncernovému bratrancovi VW ID.4.

Koniec koncov, toto auto je postavené na rovnakej platforme, ako nedávno predstavené prémiové Audi Q4 e-tron. Cena 34 000 € za plnohodnotný elektromobil v prípade základnej verzie Enyaqu znie naozaj lákavo, no ako to pri všetkých autách, nielen pri elektromobiloch, býva, ak si chceš auto nakonfigurovať do svojej vysnívanej podoby, razom sa aj cena najzákladnejšieho modelu navýši o desať a viac tisíc eur.

Škoda Enyaq iV na VIDEU: 

Je pravda, že testovaný model s cenovkou cez 60 000 € je už trocha „úlet“ a bežný človek toľko peňazí za auto nedá, no Enyaqu nemôžeme uprieť, že za tieto peniaze prináša adekvátnu kvalitu. Netreba zabúdať na to, že ak budúci majiteľ siahne po elektromobile s takými parametrami ako má Enyaq, už vôbec nebude potrebovať zábezpeku v podobe druhého spaľovacieho auta na dlhšie cesty, Enyaq by ich už vďaka veľkej batérii a rýchlemu nabíjaniu mal zvládať bezproblémovo.

NEPREHLIADNI
Život s elektromobilom na Slovensku: Je to oveľa jednoduchšie ako sa zdá, staré mýty už dávno neplatia

Ak si k tomu majiteľ pripočíta ušetrené náklady na nabíjanie, kedy dokáže jazdiť už za 1,50 €/100 km, ak elektromobil nabíja doma a takmer nulové servisné náklady, v konečnom dôsledku ho z dlhodobého hľadiska vyjde aj mierne drahší elektromobil lacnejšie než nejaký spaľovák v rovnakej triede.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú